Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > automatisk? bevattning, problem med Juliana vanlet
          silke
          Inlägg 02-07-2009, 07:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 24 547

Hej
          har problem med bevattningen. Vi har inte rinnande vatten och jag har pumpat upp vatten i tunnor som står ca 6-7 meter upp i en backe. Första åren fungerade det bra men nu, trots att jag köpt ny neoprenpakning och nytt "måleglas". Det går inte att få rätt mängd i mätglaset och det blir något slags vakuum i slangen så den tappar inte ut vattnet utan det rinner över. Är det någon annan som har samma problem?

Citera
          asaleo
          Inlägg 04-07-2009, 10:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 19 131

Hej!
          Spontansvar utan att var helt säker på om du har samma bevattningsapparat som jag har.
          Mätglaset är i röd plast, vattenbehållaren är en svart låda.
          Mina problem har varit att vattnet rinner ut från svarta lådan där mätglaset går in.

Jag har då tagit cykelpumpen och blåst igenom plaströret som avslutar slingan.
          Detta rör är ju till för att avloppet skall vara öppet och förhindra vaccum när vattnet rinnner ut.
          Därefter har jag demonterat reglerskruven och gummiplutten för att spola rent det lilla hålet varigenom vattnet rinner in i den svarta behållaren.
          Här har jag flera gånger uptäckt igensättning av alger.

Före varje semesterresa borde denna kanal rensas så att bevattningen inte slutar fungera när man är borta.

Efter dessa åtgärder har överrinning upphört.

Underligt nog hade jag aldrig problem med ovanstående de första 10-15 åren
          Nu tycks de komma varje år.

Asaleo

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 00:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon