Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Tips på balkong(frukt)träd mottages
          blueride
          Inlägg 04-07-2009, 13:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 7 430

Hej på er,

Har en stor terass/balkong, ca 20 kvm, i sydostläge, på vilken vi nu med framgång odlat potatis i en trälåda på ca 1x2m. Efter att nu ha skördat potatisen funderar jag nu på vad som ska komma efter, och en tanke är att plantera ett mindre träd. Ett fruktträd som inte tar alltför lång tid på sig vore drömmen, inte minst för ungarna.
          Begränsningar finns ju inte bara i lådans storlek och djup (70-80 cm), utan också i det faktum att vi vill kunna ha markiserna nedfällda soliga dagar. Höjdbegränsning ett par meter. Förutom att det skulle vara ett kul experiment, och förse glada barn med frukt eller bär, så finns det också en poäng att bygga "på höjden" för att få en bra totalupplevelse på en balkong där de flesta plantor annars växer på bredden... Ljusslingor i grenverket blir väl en bonus på vinterhalvåret...

Hur som helst, är det någon som har något tips utifrån dessa förutsättningar? Har själv spontant varit inne på plommon, körsbär el dyl. (Kompromissen kanske i slutändan blir hallonbuske, men jag vill inte överge trädtanken riktigt än...)

Och, avslutningsvis, en infantil fråga; visst måste jag byta ut den (sandpåfyllda) gamla potatisjorden innan jag sätter i något nytt?

Tack på förhand!!

Göran

Citera
          lotta65
          Inlägg 15-07-2009, 09:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 24 529

Har du inte funderat på physalis? Sätts som frö tidigt på våren, växer bra om det är varmt. Men du måste tillföra gödsel/ kompost.

Citera
          Oros
          Inlägg 15-07-2009, 14:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 23 661

Jag har två physalis och tusen sticklingar om du vill ha några. jag vet dock inte hur det funkar att skicka sticklingar och sånt. om någonberättar hur man skickar sticklingar (har dock läst det någonstans men mins inte var) så kan jag skicka några eller om du köper frön själv. smile.gif

Redigerat av Oros: 15-07-2009, 14:16

Citera
          MariaS
          Inlägg 15-07-2009, 14:57
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Oros @ 15-07-2009, 15:13) *
          Jag har två physalis och tusen sticklingar om du vill ha några. jag vet dock inte hur det funkar att skicka sticklingar och sånt. om någonberättar hur man skickar sticklingar (har dock läst det någonstans men mins inte var) så kan jag skicka några eller om du köper frön själv. smile.gif

Själv skickar jag numera sticklingar i såna där papprör, man kan få planscher i. Annars har jag fått sticklingar i glassburkar, vadderade kuvert kraftiga kartonger/askar. Allt lindas naturligtvis i fuktigt papper och läggs i plastpåsar.

Annars har jag som förslag, dvärgpersika, dvärgaprikos, träd som blir ca 1,5 meter. Stammade vinbär eller krusbär blir ungefär lika höga. Amerikanska blåbär är utmärkta att odla i kärl, beroende på sort, kan de bli upp till 2meter höga.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-07-2009, 16:09
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

vilken växtzon/härdighetszon har du? eller vart i landet bor du? vet man det är det lättare att ge förslag.

Träd/buskar är känsligare i krukor inte minst på att dom kan ruttna eller torka men också dö av extrem kyla. oftast är det torka och att dom ruttnar som dödar dom. men också under vårvintern-våren då det är varma dagar (som värmer växten mer i kruka) följt av frostnätter som kan döda/skada. och är det städsegröna växter kan dom torka om man inte vattnar tidigt.

för att förhindra detta bör man odla nåt tåligt eller det som passar zonen och sedan odla i stora volymer plys skydda rötterna/krukan både mot vinterkylan och mot vårvintern-våren. är det ympat så kan det vara bra att även skydda den.

CITAT (blueride @ 04-07-2009, 14:06) *
          Och, avslutningsvis, en infantil fråga; visst måste jag byta ut den (sandpåfyllda) gamla potatisjorden innan jag sätter i något nytt?

eller blandar du upp hälften med nyjord.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 11:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon