|
Det fulaste i trädgården, Min torkvinda - hjälp |
|
|
|
27-10-2003, 23:14
|

Medlem
Antal inlägg: 134
Medlem nr: 1 947

|
Min torkvinda! Det är det fulaste jag har.
Vad hänger ni er tvätt på? Någon som har en snyggare lösning? Vill inte sluta hänga ut tvätt - speciellt lakan som har hängt ute luktar så gott.
--------------------
Hälsn Cissi i Onsala CITAT | Folk borde byta problem med varandra. Alla vet ju hur man skall lösa andras problem. Ur: Göteborgsposten, PS.
Och det är ju det vi gör här! |
|
|
|
|
|
27-10-2003, 23:58
|

Medlem
Antal inlägg: 1 119
Medlem nr: 1 447

|
Jag har samma fuling här jag med!  Någongång kommer någon göra stora pengar på liknande vinda, fast vacker (om det inte redan skett?). Faktiskt så tyckte jag alltid att det var vackert med min farmors torklinor, spända traditionellt mellan två träd. Väldigt stämningsfullt! Har tyvärr inga passande träd, så torkvindan får vara kvar.
--------------------
|
|
|
|
|
28-10-2003, 00:25
|
Medlem
Antal inlägg: 105
Medlem nr: 2 433

|
Jag har också en sån fuling. Har funderat på att göra något slags skydd runt den. En granne har spänt tunna flätade skärmar med tak över, som ett litet lusthus omkring sina tvättlinor. Kanske något att ta efter? Det skulle ju också skydda mot regn, samtidigt som det är luftigt så vinden kan blåsa igenom.
|
|
|
|
|
28-10-2003, 08:20
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Jag spänner upp temporära linor mellan garage och ett träd, med en sådan där stör som håller upp på mitten! Tar bara några sekunder att sätta upp, men är i vägen. Och det är liksom det som är avsikten. Så fort tvätten är torr skall den bort. Vill ha doften i tvätten men inte se den hänga ute. Innebär visserligen att jag måste passa på att tvätta när det är torkväder, men i nödfall har jag ett helt torkrum i källaren. - - - Dock är jag lite löjlig när det gäller att hänga "de små intima". Om de ser tråkiga ut med dåliga resårer eller i övrigt sjaskiga klarar jag inte av att hänga dem ute!! Om de är snygga och prydliga är det OK, men inte längst fram! Om de är för snygga (läs sexiga) kan de inte heller hänga ute! Blir alltså inte så mycket småplagg som är "lagom".
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
28-10-2003, 08:40
|

Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem nr: 365

|
CITAT Dock är jag lite löjlig när det gäller att hänga "de små intima". När jag torkar "de små" utomhus hänger jag dem i ett örngott som jag sett att kvinnorna i Italien gör.
|
|
|
|
|
28-10-2003, 08:49
|

Medlem
Antal inlägg: 134
Medlem nr: 1 947

|
CITAT "de små" utomhus hänger jag dem i ett örngott som jag sett att kvinnorna i Italien gör. Fiffigt - tänk hur olika vi löser problem - och så bra att man kommunicerar annars skulle man ju få uppfinna hjulet på nytt varje gång. Måste erkänna en sak - jag har en till... inte torkvinda men torkställning, när orken var som sämst i vårvintras orkade jag mig inte ut ända till torkvindan(den står längst bort i hörnet), utan skaffade den där lägre hopfällbara typen av torkställning som även går att ha inne. Den har jag nu på altanen vid behov(el i grovköket vid regn). Den funkar dessutom toppen till tröjor, filtar, täcken, små mattor osv som skall plantorkas. Men även små under kan hänga ifred.
--------------------
Hälsn Cissi i Onsala CITAT | Folk borde byta problem med varandra. Alla vet ju hur man skall lösa andras problem. Ur: Göteborgsposten, PS.
Och det är ju det vi gör här! |
|
|
|
|
|
28-10-2003, 08:53
|

Medlem

|
CITAT (cissi i onsala @ 28-10-2003, 08:49) Måste erkänna en sak - jag har en till... inte torkvinda men torkställning, när orken var som sämst i vårvintras orkade jag mig inte ut ända till torkvindan(den står längst bort i hörnet), utan skaffade den där lägre hopfällbara typen av torkställning som även går att ha inne. Den har jag nu på altanen vid behov(el i grovköket vid regn). Den funkar dessutom toppen till tröjor, filtar, täcken, små mattor osv som skall plantorkas. Men även små under kan hänga ifred. En sådan har jag också inne i torkrummet. Den skulle jag kunna ställa ut lite "diskret". Så får de små också lite frisk luft!
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
28-10-2003, 08:55
|

Medlem
Antal inlägg: 772
Medlem nr: 35

|
Min torkvinda är skrotad (ingår numer i ett rådjursstängsel) Jag hann aldrig använda den ändå.
Jag tvättar mest på natten så torktumlaren får dra de största lastet dessutom kan jag hänga i källaren.
Att skrota torkvindan var, förutom den estetiska vinsten, en utmärkt "stressminskande" åtgärd. Att passa tvätten i denna regninga stad kan jag vara utan.
--------------------
Lev väl, Louise
|
|
|
|
|
28-10-2003, 09:00
|

Medlem

|
CITAT (Louise i Göteborg @ 28-10-2003, 08:55) Jag tvättar mest på natten så torktumlaren får dra de största lastet dessutom kan jag hänga i källaren. Min "snåländska" själ blöder när jag måste använda min torktumlare — vilket sker max 2 ggr om året, och då bara för att det är kris. Sliter mycket hårt på kläderna oxå.
--------------------
|
|
|
|
|
28-10-2003, 09:06
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag hänger alltid tvätten i tvättstugan så jag behöver inte visa upp mina trasiga kalsipper mm för offentligheten. Beträffande torkvindor så händer det ofta att älgar fastnar i dom. Inte så kul för den stackaren. Fast älgar fäller hornen så småningom.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
28-10-2003, 09:58
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Såg beskrivning i en tidning där dom köpt ett snyggt parasoll i trä och gjort om det till torkvinda. Tog bort tyget, vände på själva parasollet, borrade hål i "armarna" och drog en lina igenom hålen. Snyggt!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
28-10-2003, 10:01
|

Medlem

|
CITAT (Wargen @ 28-10-2003, 09:07) Glömde skriva att jag har linor spända mellan äppelträden, men för att rädda tvätten från fågelbajs så vänder jag allt ut-och-in. Kläder, påslakan o dyl. alltså. Du är verkligen praktisk. Dessutom slipper den svarta tvätten bli grå pga solen!
--------------------
|
|
|
|
|
28-10-2003, 10:07
|

Medlem
Antal inlägg: 566
Medlem nr: 1 716

|
CITAT (cissi i onsala @ 28-10-2003, 08:49) Måste erkänna en sak - jag har en till... inte torkvinda men torkställning, när orken var som sämst i vårvintras orkade jag mig inte ut ända till torkvindan. Sidospår iofs - men det var en så träffande beskrivning.. När jag var som sämst i vintras tog det mig en timme att hänga tvätten - jag kom liksom inte ihåg hur man gjorde  Märkligt hur hjärnan kan påverkas av stress... Det måste ju sett komiskt ut - plocka upp ett plagg ur korgen, titta frågande på det, titta på torkställningen, försöka fundera ut varför jag håller ett plagg i händerna osv....
--------------------
zon 1 Ett steg i taget så är man på väg
|
|
|
|
|
28-10-2003, 10:17
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Wargen @ 28-10-2003, 09:07) --- men för att rädda tvätten från fågelbajs så vänder jag allt ut-och-in ---  Praktiskt, visst, men förstår inte hur fåglarna låter bli att lämna avtryck bara för att avigsidan är utåt.... Oh, hemska tanke! Tänk om dom ändå skitit på t.ex. ett örngott och man missar det och vänder örngottet rätt igen. Jääächhhh!!!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
28-10-2003, 10:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 24

|
Visst är det vackert med tvättlinor spända mellan träd. Det är som sommaren själv när vita lakan fladdrar där i sommarvinden en solig dag! Och om man har ett fiffigt system med linor som lätt kan tas bort, stör de inte när man inte har tvätt där.
Själv har jag löst utetorkmöjligheten med att jag har linor spända på den sällan använda balkongen (när vi sitter ute, är det oftast på pation). Jag har sett system som kan hissas upp under taket så att de inte alls syns annars, bara då man har tvätt hängande där och funderar på att köpa sådana när linorna behöver förnyas nästa gång.
Till de små under har jag en hopfällbar ställning där de kan hänga bakom altanräcket, osynliga.
--------------------
Sylvia, zon 1
Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page) I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer) There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
|
|
|
|
|
28-10-2003, 11:24
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 28-10-2003, 10:17)  Praktiskt, visst, men förstår inte hur fåglarna låter bli att lämna avtryck bara för att avigsidan är utåt.... Oh, hemska tanke! Tänk om dom ändå skitit på t.ex. ett örngott och man missar det och vänder örngottet rätt igen. Jääächhhh!!!  Satt själv länge och fnittrade åt bilden av en rättvänd T-shirt ... "Syns inte men finns ändå" sjöng Olle Adolphsson om jag inte missminner mig. För de yngre läsarna: Nej, han har inte sjungit i the Ark. Det var långt före er tid.
--------------------
|
|
|
|
|
28-10-2003, 12:55
|
Medlem
Antal inlägg: 481
Medlem nr: 1 565

|
Jag säger bara det. I min trädgård kommer det aldrig att finnas en torkvinda. Tycker det är så fult. Förstör hela trädgården på nåt sätt. Sorry alla torkvindefantaster.  Själv hänger jag alltid tvätten i källaren, sommar som vinter. Tycker kläder som hängt ute luktar konstigt. Min man tycker det luktar svett. På så vis är alla nöjda och glada i vårt hushåll. Dessutom slipper man oroa sig för regn eller att nån tjuv ska springa förbi och ta kläderna.
|
|
|
|
|
28-10-2003, 15:20
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Torkvinda i gotländsk furu? Design Tove Adman & Hans Edblad.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|