|
Exotiska växter, Ny avdelning önskas |
|
|
|
15-07-2009, 09:23
|

Medlem
Antal inlägg: 300
Medlem nr: 15 902

|
Jag tycker att det hade varit kul om det fanns en avdelning för denna typ av odling, det verkar ju faktiskt som om massor av odlare har en del på gång, eller en massa frågor gällande exotiska växter och hur man kan odla detta i vårt numera allt varmare land. Man blir förvånad över allt som kan fungera här med enbart lite extra omsorg under den kallare perioden, Danskarna har kommit en bit på vägen redan, men det funkar faktiskt bra på betydligt nordligare breddgrader också, många har växthus eller uterum, häftiga grejor växer i fönsterkarmar och på balkonger. Snälla Odla, lägg upp denna avdelning, jag tror att det vore mycket välkommet.
--------------------
|
|
|
|
|
15-07-2009, 10:21
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Håller absolut med!
|
|
|
|
|
15-07-2009, 13:42
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
jag också! så slipper vi klämma ihop allt i en enda superlåååång tråd!
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
15-07-2009, 16:06
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
En liten undran bara. Var drar man i så fall gränsen för vad som är exotisk? Är det något som aldrig någonsin odlats i Sverige förut? Eller bara sånt som det är ovanligt att man odlar?
De flesta krukväxter vi har är ju exotiska och de lever ju gott utomhus under de varma månaderna. Och mycket av det vi redan i dag odlar i våra trädgårdar är ju "exotiskt", dvs inte inhemskt. Eller som det står i SAOL:"utländsk, främmande; särsk. om växt l. djur, folk l. språk o. d. från (den heta zonen l.) långt avlägsna länder; i överförd anv. om litteratur- l. konstvärk l. riktning inom litteratur o. konst o. d.: som gör ett främmande, från det inhemska starkt avstickande intryck.
Det räcker ju med att fortsätta på den här tråden t ex. Under Förkultivering och förökning finns ju en tråd som lever vidare, Våra exotiska frösådder
Med ännu fler avdelningar tycker jag bara att det blir ännu svårare att hitta rätt.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
15-07-2009, 16:20
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (Red Top @ 15-07-2009, 17:06)  En liten undran bara. Var drar man i så fall gränsen för vad som är exotisk? Är det något som aldrig någonsin odlats i Sverige förut? Eller bara sånt som det är ovanligt att man odlar?
De flesta krukväxter vi har är ju exotiska och de lever ju gott utomhus under de varma månaderna. Och mycket av det vi redan i dag odlar i våra trädgårdar är ju "exotiskt", dvs inte inhemskt. Eller som det står i SAOL:"utländsk, främmande; särsk. om växt l. djur, folk l. språk o. d. från (den heta zonen l.) långt avlägsna länder; i överförd anv. om litteratur- l. konstvärk l. riktning inom litteratur o. konst o. d.: som gör ett främmande, från det inhemska starkt avstickande intryck.
Det räcker ju med att fortsätta på den här tråden t ex. Under Förkultivering och förökning finns ju en tråd som lever vidare, Våra exotiska frösådder
Med ännu fler avdelningar tycker jag bara att det blir ännu svårare att hitta rätt. håller faktiskt med dig. exotiska växter är dels olika för olika människor ( en del tycker flikigrabarb är exotisk medan andra tycker frilands banan är snäppet värre andra tycker ovanliga björkar är väldigt exotiska). förutom det som du skrev är exotiska växter väldigt utspritt mellan avdelningarna och som sagt vart ska gränsen gå det känns som en väldigt flummig gräns för vad som är exotisk. en annan sak vad är exotiska växter ? det tror jag ingen vet säkert, är det tropiska växter? ovanliga och sällsynta växter? är det mindre härdiga växter ? är det växter som ser konstiga ut ? är det främmande växter? m.m. och bara för det så kommer det nog bli mycket frågor i det ämne utspritt bland avdelningarna och i en ny avdelning av att man inte riktigt vet. exempel rosor och kryddväxter är ju givit vart gränsen går och vart frågorna ska postats. ska det nu vara nya avdelningar så får det såfall inrikta sig på exempel Palmer eller alpinaväxter eller zonknäckare eller tropiskaväxter eller uterum/vinterträdgård.
Redigerat av flaxss: 15-07-2009, 16:27
|
|
|
|
|
15-07-2009, 16:57
|

Medlem
Antal inlägg: 300
Medlem nr: 15 902

|
Tja, det är möjligt, men det finns forum som gör det redan: http://snowpalm.dyndns.org/forum/och här diskuteras inte björkar och pelargonier, en enda lång tråd som idag heter "våra exotiska frösådder" här på odla ger inte rättvisa åt alla olika inlägg av div intressanta växter, men,men det var bara en tanke..................hade varit kul att se det mer specifierat under en egen avdelning. Vi kan ju alltid rösta om saken för att se om intresse finns.
--------------------
|
|
|
|
|
15-07-2009, 17:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
det är ju faktiskt redan så att flera kategorier går in i varandra och är svåra att särskilja... jag menar, vem har sagt att inlägg i "prydnadsväxter" eller "krukväxter" inte lika gärna kan höra till "förkultivering och förökning"? Det är väl upp till användarna att placera sina trådar på det ställe de tycker passar?
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
15-07-2009, 17:53
|
Medlem

|
CITAT (Grönberg @ 15-07-2009, 17:57)  Tja, det är möjligt, men det finns forum som gör det redan: http://snowpalm.dyndns.org/forum/och här diskuteras inte björkar och pelargonier, en enda lång tråd som idag heter "våra exotiska frösådder" här på odla ger inte rättvisa åt alla olika inlägg av div intressanta växter, men,men det var bara en tanke..................hade varit kul att se det mer specifierat under en egen avdelning. Vi kan ju alltid rösta om saken för att se om intresse finns. det är ett forum inte en avdelning det är skillnad tycker jag. och på det forumet skrivs där om allt allt från ovanliga buskar/träd/perenner till alpin/stenparti till tåliga palmer och kaktusar till tropiska växter. bara en avdelning med exotisk blir nog svårt att ha, man måste nog gå mer specifikt om det ska vara gångbart. CITAT (Fny @ 15-07-2009, 18:25)  det är ju faktiskt redan så att flera kategorier går in i varandra och är svåra att särskilja... jag menar, vem har sagt att inlägg i "prydnadsväxter" eller "krukväxter" inte lika gärna kan höra till "förkultivering och förökning"? Det är väl upp till användarna att placera sina trådar på det ställe de tycker passar?  det är väl ändå rätt så enkelt att särskilja dom kategorierna ? dom talar ju om vart det är och vad dom handlar om klart och tydligt. en kategori för exotiska växter går in i många kategorier(avdelningar). och förökning vet ju alla vad det innebär, vet alla vad exotiska växter innebär? jag är inte emot en sådan avdelning men det kan nog vara svårt att få det till att funka och tror att man kan bli lite förvirrad vart man ska posta sin tråd.
|
|
|
|
|
15-07-2009, 18:26
|

Medlem
Antal inlägg: 368
Medlem nr: 1 011

|
Kanske borde man kalla det för "Medelhavsväxter" eller liknande? Eller "Tropiska växter"? Vad som är expotiskt varierar ju från person till person! Men absolut, det vore kul med en sådan tråd. Jag har apelsinträd, olivträd, bougainvillea, pinje osv och några har jag drivit upp från frö.
|
|
|
|
|
15-07-2009, 18:33
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Vad är exotiska växter? Är det ett annat ord för tropiska växter - udda växter - eller hur definierar man det?
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
15-07-2009, 18:38
|
Medlem

|
CITAT (Digger @ 15-07-2009, 19:26)  Kanske borde man kalla det för "Medelhavsväxter" eller liknande? Eller "Tropiska växter"? Vad som är expotiskt varierar ju från person till person! Men absolut, det vore kul med en sådan tråd. Jag har apelsinträd, olivträd, bougainvillea, pinje osv och några har jag drivit upp från frö. nåt av dom namnen hade varit bättre då det är mer specifikt för det vet ju folk vad det är för nåt. Tropiskaväxter eller Medelhavsväxter är mer specifikt men inte för smalt ämne. CITAT (-Mimmi- @ 15-07-2009, 19:33)  Vad är exotiska växter? Är det ett annat ord för tropiska växter - udda växter - eller hur definierar man det? det är det som är svårt. för en del är det främmande/inte inhemska växter och för andra är det tropiska och ovanliga växter. därför blir det ingen bra avdelning/kategori med det namnet.
|
|
|
|
|
15-07-2009, 18:43
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 15-07-2009, 19:38)  nåt av dom namnen hade varit bättre då det är mer specifikt för det vet ju folk vad det är för nåt.
Tropiskaväxter eller Medelhavsväxter är mer specifikt men inte för smalt ämne. det är det som är svårt. för en del är det främmande/inte inhemska växter och för andra är det tropiska och ovanliga växter. därför blir det ingen bra avdelning/kategori med det namnet. OK - men då skulle man väl kunna bestämma sig för en av varianterna som avdelningen ska handla om. Många människor vet ju inte om det är en tropisk växt man har eller inte så det verkar ingen bra rubrik. Om man exvis skulle bestämma sig för främmande/inte inhemska växter - skulle det funka?
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
15-07-2009, 18:59
|

Medlem
Antal inlägg: 2 212
Medlem nr: 16 777

|
Vad som är exotiskt är svårt att definiera, som flaxx säger är det subjektivt. Vad som anses som exotiskt varierar nog väldigt bland dem som odlar.
Vad gäller växter för trädgård så skulle man t.ex. kunna definiera exotiskt som något som växer där det inte naturligt skulle göra och är vinterhärdigt(kanske en dadelpalm utomhus året runt i Kiruna).
--------------------
|
|
|
|
|
15-07-2009, 19:03
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Bra förslag. Även nu är gränsen mellan olika avd. hårfin och det är ju inga problem. Vi har tex prydnadsväxter och krukväxter.......skillnad ? ...........ja den är nog olika för oss.
|
|
|
|
|
15-07-2009, 19:58
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Jag är iaf för förutsatt att man är överens om vad avdelning ska heta och vad som ska diskuteras där. Jag hade nog hellre valt att kalla den för tropiska växter.
--------------------
|
|
|
|
|
15-07-2009, 20:04
|

Medlem

|
Jag är också för - gärna med en förklaring vid avdelningen vad som menas med exotiskt på forumet så att man vet ungefär vilka växter som platsar där.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
15-07-2009, 21:36
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
CITAT (Red Top @ 15-07-2009, 17:06)  En liten undran bara. Var drar man i så fall gränsen för vad som är exotisk? Är det något som aldrig någonsin odlats i Sverige förut? Eller bara sånt som det är ovanligt att man odlar?
Med ännu fler avdelningar tycker jag bara att det blir ännu svårare att hitta rätt. Så tråkig är jag också
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
15-07-2009, 22:03
|
Medlem
Antal inlägg: 194
Medlem nr: 21 546

|
Jag sällar mig nog till de som i tidigare inlägg frågat "vad är exotiska växter". Vad som är exotiskt måste avgöras utifrån var man bor, eller hur. Jag drar ivarje fall inte likhetstecken mellan Medelhavsväxter och Exotiska växter. För mig om bor i mildare delen av Sverige kan en exotisk växt vara en växt som kanske behöver kallare klimat än vad jag har här. Om man nu säger att exotiska växter är växter som inte är inhemska, så är det ju stora delar av det vi redan har i våra trädgårdar som faller under den benämningen. Växter som vi idag räknar som mycket vanliga, inhemska osv. För att nämna ett exempel, hur många av oss är det inte som t ex har pioner i våra trädgårdar - det är ju inte en inhemsk växt. Faller den under benämningen exotisk eller.....? Om man med exotisk menar Medelhavsväxter, dvs Bougainvilla, Dadelpalm, Apelsin, Citron m.m då tycker jag att man öppna en kategori med den benämningen och inte med benämningen Exotiska växter. Fast det blir nog svårt med att dra gränserna även där om vad som skulle ingå i den kategorin.
Signatur.jpg ( 4.9k )
Antal nedladdningar: 6
--------------------
|
|
|
|
|
15-07-2009, 22:26
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Alba @ 15-07-2009, 20:03)  .../ Även nu är gränsen mellan olika avd. hårfin och det är ju inga problem. Vi har tex prydnadsväxter och krukväxter.......skillnad ? ...........ja den är nog olika för oss. Prydnadsväxter har underrubriken Utomhusväxter som huvudsakligen odlas för sitt skönhetsvärde. Krukväxter har underrubriken Växter som huvudsakligen odlas inomhus.
Jag tycker inte att gränsen är såå hårfin, tvärtom! Edit., tillägg: För övrigt så är jag absolut emot att utöka forumet med ännu en avdelning. Trädgårdsforumet har redan 18 avdelningar och det är mer än nog enligt mitt tycke (och då har jag inte räknat med de 4 avdelningarna i Allmänna forumet + de 4 avdelningarna i Teknikforumet).
Redigerat av Betty: 15-07-2009, 22:33
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
16-07-2009, 06:55
|

Medlem
Antal inlägg: 24
Medlem nr: 24 061

|
Jag tycker definitivt att exotiska växter skall ha en egen avdelning. Det är väl lika eget som t ex 'Klematis och klätterväxter'
Långa trådar är alldeles hopplöst om man vill kunna hitta något äldre inlägg eller en särskild bild. Se bara på 'Dagens blombild 2009' - som för övrigt också borde ha en egen avdelning.
--------------------
//Anders
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|