Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Lägga plattor så här års?, eller ska jag vänta till våren
          Eva Swahn
          Inlägg 29-10-2003, 18:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Kan man lägga plattor så här års?

Nu har jag planterat vad jag ska, men hade tänkt hinna med att lägga plattor med. Det är en liten uteplats som jag ska göra lite större. Det innebär att jag måste gräva (igen! - jag spyr snart bara jag tänker på att gräva sad.gif ) alltså gräva bort "matjord" så jag kommer ner till bottensand, som vi har här naturligt, och sen fylla på med sand upp till plattnivå.

Är det fel årstid? Kan frosten som kommer och går av och till här göra nått så att det blir fel?

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Virgo
          Inlägg 29-10-2003, 21:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Det är bara att ta fram din fina spade Ewa och gräv. Så länge det inte är tjäle så ska det gå bra i sandjorden i Skåneland. rolleyes.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          uno
          Inlägg 12-11-2003, 11:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

vänta med att lägga plattorna till dess där finns snö. Mycket mindre arbete med att få dem att ligga jämnt.

--------------------
          unozon1-2

Citera
          Ayla03
          Inlägg 20-11-2003, 11:35
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 2 582

Hej!

Jag tror inte att det är någon fara alls att lägga plattorna nu.
          Vi har lagt plattorna i vår nya trädgård. Det ser bra ut.

Hälsningar
          /Ayla

--------------------
          Hälsningar
          /Ayla

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 20-11-2003, 12:10
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Man skall nog vara noga med underlaget.
          Att använda sättsand max 1-2 cm under plattorna som blir hårt när det blivit blött och kompakt. Att använda 16-0 kross 1-2 dm under sättsanden som får blötlöggas några gånger för att bli kompakt eller att man kör med en padda (markvibrator) en kvart.
          De yttre plattorna brukar inte vilja vara på plats utan rör sig först av alla. Då kan man blanda i standard cement 1/3 i sättsanden runt om dvs de yttre plattorna. Vattnar men sedan "fryser" det till (cement fryser . dvs stelnar) för att inte röra ihop det med den kalla årstiden. Det böta vädret är perfekt för plattläggning. Bara snö, minusgrader & tjäle kan ställa till det. Standard cement typ Altima kostar 45 sek för 25 kg.

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 22-11-2003, 18:44
          Länk hit: #6

Medlem

Vad gulligt av dig att komma med så kloka råd. Men dessa får jag använda mig av när jag till våren får lägga om de plattor som har kommit på sniskan. För just nu sitter jag med nypåtagna torra kläder på mig och en stor kopp varmt kaffe. Jag har precis lagt den sista plattan nämligen i regnet och mörkret. Hade gett mig fan på att sista plattan skulle på plats innan lördagsmyset, vilket betydde att jag fick känna mig fram till slut för jag såg nada!

smile.gif sån är jag.

Men jag har gjort lite som du sa: att blöta ner sanden så att den packar sig ordentligt - för någon "padda" äger jag icke. Svåra att sno dessutom. På ett vägbygge i närheten sätter de upp paddan varje dag på taket på en av bodarna, innan de går för dagen. Tydligen stöldbegärliga.

Jag har på sina ställen grävt ner till cirka 80 cm djup. Sen har jag fått köra halva häradet runt för att hitta sand att sno. Alltså sno och sno...övergivna sandhögar finns det ju lite här och där. Vilket betyder att sanden inte alltid har varit likadan och det kan väl blir roliga överraskningar i framtiden om nu sand kan uppträda på olika sätt.

Det som har varit klyddigast är att få plattorna i rätt lutning och att "få ihop det" på slutet. Jag har ju haft några fixa punkter att hålla mig till husgrund, cykelväg, ytterförråd och jag började att lägga plattorna från dessa punkter och sen har jag gott "mot mitten" där alla dessa riktningar skulle mötas. Ja, det blev mer hemtrevligt än rätt. Men jag är enormt stolt över mig själv för alla dessa tradiga cementplattor som tidigare låg i raka gångar ligger nu i böjda gångar som dessutom klättrar uppåt en aning. Skitsnyggt!

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Lena N
          Inlägg 22-11-2003, 22:54
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

CITAT (Eva Swahn @ 22-11-2003, 18:44)
          Ja, det blev mer hemtrevligt än rätt. Men jag är enormt stolt över mig själv. Skitsnyggt!

Vad spännande! wub.gif Har du möjlighet att ta några bilder och lägga in? Skulle vara roligt att få se resultatet av ditt arbete. smile.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 23-11-2003, 14:59
          Länk hit: #8

Medlem

Ja, Lena jag tänker att lägga in lite "före och efter"-bilder. Men det blir nog inte förrän lite längre fram om jag känner mig själv rätt smile.gif

Dels har jag hittat oframkallade rullar nu när jag håller på att storstäda och där är säkert bilder på min trädgård. Dels är jag en dum en på det här med bilder och teknik. Jag skulle uppdatera min signaturbild, lyckades ta bort den gamla, men inte få in den nya. Sen lyckades jag tappa bort alla mina bilder - de snurrar väl runt i rymden nånstans. Pinsamt töntig.

wacko.gif

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Lena N
          Inlägg 23-11-2003, 21:20
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

CITAT (Eva Swahn @ 23-11-2003, 14:59)
          Sen lyckades jag tappa bort alla mina bilder - de snurrar väl runt i rymden nånstans.

Ett fall för framtidens rymdarkeologer?? tongue.gif biggrin.gif tongue.gif biggrin.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 19:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon