Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vågar jag mig på ett nytt inlägg till idag?, ang sexhandeln
          Mariann
          Inlägg 30-10-2003, 07:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story...,383343,00.html

Äntligen någon som har förstått det hela.

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          lolo
          Inlägg 30-10-2003, 12:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Ja, det var skönt att se att det finns män som debatterar detta ämne också. Det är så tragiskt, ofta blir ju "trasiga" kvinnor utnyttjade i en industri som tycks omsätta mycket pengar. I det här sammanhanget önskar jag också att män på samma sätt debatterar de många våldtäkterna som tycks ske allt oftare. Även om inte alla män förstås är delaktiga, så skulle fler män ställa sig på de debatterande kvinnornas sida istället för att vara tyst.

/Ann-Louise

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera
          Micke
          Inlägg 30-10-2003, 13:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Oj vad politiskt korrekt, men så mycket mer substans fanns det ju inte i det inlägget. Det är ju så bekvämt att bara uttrycka sina (korrekta) åsikter som politiker, men tyvärr tycks det alltid stanna där. Vill man verkligen komma åt prostitutionen - på allvar - handlar det nämligen om pengar. Samhällets pengar. Framför allt för att hjälpa prostituerade att hitta vettigare sätt att tjäna pengar på, hjälpa dem ur drogmissbruk och allt annat som kan tänkas ligga bakom prostitutionen. Likaså behövs det kraftigt ökade resurser till polisen för att de vid sidan av allt annat ska kunna ta itu med hårdhandskarna med mänskohandeln.

Då uppstår ju frågan varifrån de pengarna ska tas, rimligtvis innebär det att de pengarna måste tas från något annat håll - från sjukvården, åldringsvården, barnbidragen, socialtjänsterna kanske? Nähä, då är man ute på svag is som politiker, säkrast att bara uttrycka lite politiskt korrekta åsikter istället och låta en diffus och slemmig känsla av kollektiv skuld breda ut sig bland den tysta majoriteten av män som inte vill delta i en diskussion där de är färdigt stämplade som äckel om nu inte deras åsikter råkar sammanfalla med det politiskt korrekta. Under tiden fortsätter sexhanteringen helt obekymrad av alla åsiktsyttringar, eftersom ingen är villig att avstå från något annat för att frigöra resurser till kampen mot mänskohandeln.

Hyckleri kallar jag det.

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          lolo
          Inlägg 30-10-2003, 14:56
          Länk hit: #4

Medlem

Micke, vad menar du? Varför måste man hela tiden som kvinna känna bestörtning och besvikelse över att inte männen visar sitt stöd? Visst, det kan uppfattas som politiskt korrekt och visst, det behövs resurser också, men nog skulle det kännas skönt att läsa större debattartiklar från män, gärna kända sådana, som visar sin AVSKY över det som sker. Tystnaden är nämligen lika farlig (om inte farligare) som det begångna brottet, anser jag. Våldtäkter handlar dessutom framförallt om bristande respekt mot och fel attityder mot det motsatta könet, inte resurser. Vad är det annars som får särskilt yngre män att begå dessa? Resursbrist? Var då?! Nä, det är ju i det här läget som svenska män borde tillsammans gå ihop och visa sitt förakt för dessa vansinniga dåd (tycker jag).
          /Ann-Louise i Umeå

--------------------
          Ann-Louise zon 5

Citera
          Mariann
          Inlägg 30-10-2003, 15:21
          Länk hit: #5

Medlem

Håller med dig fullständigt, Ann-Louise.
          Varför hamnar alltid män i någon slags konstig försvarställing? Kollektiv manlig skuld handlar det inte om, Utan om ett kollektivt manligt ställningstagande!!! Inte fasen känner vi alla kvinnor skuld bara för att det finns prostituerade wacko.gif .Snedvriden syn på kvinnor handlar det ytterst om, inte pengar eller resurser! Som sagt finns det inga köpare finns det heller inga säljare. Men det är ju lättare att lägga "skulden" på samhället, då behöver man ju inget göra eller säga (men är det inte konstigt samhället består av ca 50% män!?)

--------------------

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          Micke
          Inlägg 30-10-2003, 15:34
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Jag talade om prostitution, inte våldtäkt. Och var inte mitt inlägg tillräckligt tydligt? Personligen föredrar jag verkliga åtgärder som ger ett tydligt resultat NU, inte ett ältande om saker som är självklara för dagens MÄN. Våldtäktsmän och horkarlar ingår inte i den gruppen. För egen del tycker jag också att man borde låsa in våldtäktsmän och kasta bort nyckeln. Tydligt nu då? Bra, men det hjälper inte offrena för dagens sexhandel NU. De har ingen som helst hjälp av att jag sitter här och dividerar. Tyvärr. Den där riksdagsmannen har en förträfflig arena (riksdagen) för att verkligen göra något åt saken, men så länge han bara nöjer sig med att uttrycka en åsikt utan att göra något åt saken (genom lagstiftning och budget) är han bara en vältalande hycklare.

Micke

PS. Bara för att jag inte uttrycker mig på samma sätt som ni, betyder det inte att jag inte delar er åsikt. Men det är just det här man blir så f-rbannat trött på när man ska diskutera dessa frågor med kvinnor. Allt man säger ska misstänkliggöras eller missförstås, inte undra på att de flesta karlar tiger. Vi tycks nämligen aldrig ha rätt att uttrycka oss på vårt sätt.

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          Ingo
          Inlägg 30-10-2003, 19:00
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Nja - jag håller med Micke om att det kan vara en enkel utväg för politiker att prata om att skapa opinion i stället för att verkligen göra något. I det här fallet tycker jag dock att det är berättigat att prata om opinionsbildning - av två skäl.
          För det första är det så uppenbart att attityderna är sneda på många håll. Sexhandeln bagatelliseras, se bara på uttalandet från länspolisen i Norrbotten som artikeln refererade till. I ett sånt klimat är det inte konstigt att en del män fortsätter att köpa sex och att det inte görs så mycket för att stoppa dem.
          För det andra tror jag att det är svårt att stoppa prostitution enbart genom olika politikerbeslut. Visst bör narkomantjejer få vård, men det finns så många sätt att någon gång under sitt liv hamna i en utsatt situation, och under vissa förhållanden kan en utsatt kvinna lockas att ta den här "utvägen" om efterfrågan finns. Och efterfrågan - den tror jag inte går att få bort bara genom att låta polisen jaga torskarna. Prostitution måste vara ett ohyggligt svårjagat brott, det kan begås när som helst och var som helst, allt som behövs är två kroppar och några sedlar. Det är bara de mest tydliga formerna man kommer åt.

Sen undrar jag lite över straffen som sexköpare döms till. I en del fall vore det kanske bättre med terapi än med böter? Många av männen mår nog inte heller riktigt bra med vad de håller på med.

Så sammanfattningsvis tycker jag: Kombinerade insatser! Socialt (hjälp hororna att komma ur träsket), polisiärt (jaga hallickar och sexköpare, gärna med mer inslag av vård åt de senare), opinionsmässigt (sluta bagatellisera).

Sen tycker jag också att det var litet lustigt hur fort det diskussionen gled in på våldtäkter. Det är trots allt ett annat problem och begås av andra personer (de flesta torskar skulle förmodligen inte våldta någon).
          Men det finns ju ändå vissa saker som våldtäkt har gemensamt med prostitution. En är, som flera är inne på, att det handlar om bristande respekt för kvinnor (om man pratar om såna fall som när en berusad tjej blir utnyttjad på en fest; psykopater som smyger omkring i buskarna har däremot värre problem än taskiga värderingar). En annan är att det tydligen finns stora problem med attityder till våldtäkt på vissa håll. Jag tänker då främst på när det läggs en massa vikt vid offrets klädsel och beteende. Det är för jävligt! Jag tycker att en tjej ska kunna gå runt NAKEN utan att varje man som ser henne ska få för sig att 'det måste betyda att hon vill ha sex med just MIG'. Och en tjej ska alltid oavsett situationen kunna ångra sig och inte känna att om hon har gått så här långt så måste hon väl ställa upp på resten - alltså spelar inte hennes tidigare beteende någon roll, ett nej är ett nej.

Åh, jag har en massa annat på tungan men jag hinner inte skriva mer nu...

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-10-2003, 19:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Då slänger jag in en dunk bensin på brasan. Personligen så har jag inget emot prostitution så länge det är en affärsuppgörelse mellan två personer. Observera detta, TVÅ personer. Så fort det börjar pratas om hallickar, bordellmammor, sexhandel mm är jag inte med längre. Jag ser ingen större skillnad mellan manikyr, fotvård, hårklippning eller samlag.

En av grunderna till alla problem i sammanhanget är omgivningens åsikter och näsblötläggning. Dom flesta har en tabubelagd inställning till sexualiteten grundad från barnaåren. Ofta initierad av religionen som av nån märklig anledning skall förbjuda allt som är trevligt och roligt. Gäller inte bara detta.

Många har också en självpåtagen roll som moralens väktare utgående från sina egna värderingar. Resultatet blir att verksamheten tvingas in i bakgrunden och ner i den undre världen. Att försöka bekämpa prostitution med lagar och förbud är lika effektivt som att trycka ner en ballong under vattenytan och hoppas att den skall stanna där. Könsdriften är en av livets grundpelare och låter sig inte styras. Prostitution förekommer även hos djur, dvärgschimpanser.

Vad som verkligen stör mig är när vissa kvinnor försöker tala om för män hur dom skall bete sig. En kvinna förstår sig inte på hur en man känner det lika lite som en man förstår en kvinna. Eller för den delen mellan individer av samma kön.

Räcker så länge. Vill bara påpeka att jag aldrig besökt nån prostituerad. Inte för att jag har nåt emot begagnade varor men jag vill inte ha könr xxx. Men om rätt tillfälle uppenbarar sig så kan jag tänka mig att betala. Civil olydnad. rolleyes.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          andersen
          Inlägg 30-10-2003, 19:43
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Sexköps lagen är fel, inte bara fel den är idiotisk pga att den är felvänd.
          Dvs det finns ingen annan lag vad jag vet i sverige som drabbar så fel som den här lagen. om man tex ska försöka att överföra sexköps lagen på andra områden så blir det heltokigt, vad säjs om att dom som köper svarta lägenheter blir betraktade som brottslingar, nä det är väll dom som säljer lägenheter svart som är bovarna.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Hannele
          Inlägg 30-10-2003, 20:21
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

"Dvs det finns ingen annan lag... vad säjs om
          att dom som köper svarta lägenheter blir betraktade som brottslingar"

Det är starffbart att köpa en vara till ett för lågt pris
          om det visar sig att varan är stulen.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          andersen
          Inlägg 30-10-2003, 20:49
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Vad säger lagen om köp och försäljning av svarta hyreskontrakt?
          Det är den som säljer ett svart hyreskontrakt som begår ett brott. Inte köparen.
          Köparen kan dock förlora hyresrätten och tvingas flytta om hyresvärden blivit vilseledd och inte varit medveten om svartköpet.
          Bara det att begära ersättning för ett hyreskontrakt är olagligt.
          Enligt hyreslagen kan en person som gör detta straffas med böter eller fängelse upp till två år.
          Brottet anses som grovt om personen har missbrukat sin ställning eller sålt ett hyreskontrakt som ett led i en yrkesmässig verksamhet.
          Om brottet uppdagas blir personen också skyldig att betala tillbaka pengarna.
          Även att begära ersättning vid byte av kontrakt är olagligt.
          källa aftonbladet
          http://www.aftonbladet.se/nyheter/9904/19/bo2.html

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Veganvarg
          Inlägg 30-10-2003, 23:07
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 1 945

Blev så glad när jag läste artikeln!

Känns så skönt att det iaf finns vissa män som ställer upp för kvinnor, och som inte accepterar att kvinnor och deras kroppar ska kunna köpas och säljas!

--------------------
          Den som räddar ett liv räddar en hel värld!

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 30-10-2003, 23:17
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Undrar om man vågar lägga sig i denna debatt.
          Jag är en vanlig arbetande kvinna i mina bästa år och garanterar er att jag inte hållit på med dylikt som debateras här men är förmodligen den enda kvinnan i Sveriges långa land som är för lagliga bordeller och klubbar.
          Tänk på alla som har svårt att skaffa partners. Handikappade och andra. Om det skulle vara lagligt och skötas seriöst tror jag skulle vara bra. Ni killar skulle vara säkrare och slippa sjukdomar m.m. Tjejer med förresten. FInns faktiskt kvinnor som köper sex också. i synnerhet när de kommer till utlandet på semestrar.
          Såg ett program av svenskar från Tyskland för många år sedan om ett s.k. horhus. En dam ägde ett hyreshus där flickor hyrde var sin lägenhet, betalade skatt, sparade pengar. Läkare kom 1 gång/vecka på besök. De hade semester och en fast kundkrets. Förekom det droger av olika slag blev flickorna omedelbart uppsagda och utkastade. En av flickorna hade sparat pengar till en stor bondgård och skulle bosätta sig där.
          Jag tror att allt som sker ute på gator som t.ex. våldtäkter m.m. skulle bli mindre om det fanns bordeller men under ordnade förhållande.
          Jobbade en gång i tiden på en bensinmack och där kom det in killar och köpte porrtidningar för att i sin ensamhet få se fina tjejer och lite sextillfredsställelse med fröken höger. Vad vet man vad de kunde ha gjort ute på gatan om de inte hade någon spärr att INTE utföra en våldtäkt. Tänk om en bordell hade funnits så hade kunnat gå dit under trevliga förhållanden och inte känna skam eller så. Har haft en handikappad son som inte någon "Vanlig" flicka skulle bry sig om. Tänk om man kunde ha ringt lagligt till en fin tjej, så han innan han gick bort 23 år gammal kunde få känt den fina närheten 2 människor kan ha i ett speciellt tillfälle. Men han fick nöja sig med tidningar,filmer och fröken höger i sitt unga liv.
          Ja nu har jag väl stuckit ut min haka men man har ju rätt att ha åsikter eller? Hoppas någon håller med mig.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          lolo
          Inlägg 30-10-2003, 23:46
          Länk hit: #14

Medlem

Inga, vad oerhört tragiskt med Din sons bortgång. Beklagar verkligen Din stora sorg. Jag har själv en handikappad kusin i samma ålder som jag verkligen älskar, så jag lider väldigt mycket med dig!

Jag håller faktiskt med dig i det du skriver kring legalisering, under förutsättning att allt verkligen går korrekt till. Frågan är kanske också om Sverige kan genomföra ett sådant "systemskifte" som man gjort i Tyskland? Sen tycker jag också det är skillnad på fall där kvinnor utnyttjas som sexslavar länder emellan och betraktas som handelsvaror, och på de fall där ett hyreshus med flera lägenheter används för prostitution i en öppen miljö med kontroller m.m. av olika slag, där kvinnorna/männen inte "utnyttjas". Prostitutionen brukar man ju trots allt säga är "världens äldsta yrke".

Om man kan hålla knark och annat elände borta också, så vore mycket vunnet. Tyvärr finns det ofta kopplingar mellan knark och prostitution, så det är en verkligt svår nöt att knäcka. Jag undrar hur vanligt det är med "rena" lägenheter jämfört med "orena" sådana? Är de "rena" också vanligare i t.ex. Tyskland? Kanske isåfall något att ta efter i Sverige?

Kanske skulle faktiskt våldtäkterna minska vid införande av legalisering. Men hur ser det då ut i t.ex. Tyskland? Skulle vara intressant att veta, faktiskt. /Ann-Louise

--------------------
          Ann-Louise zon 5

Citera
          pejahren
          Inlägg 30-10-2003, 23:48
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 117
          Medlem nr: 2 384

CITAT (Hannele @ 30-10-2003, 20:21)
          Det är starffbart att köpa en vara till ett för lågt pris
          om det visar sig att varan är stulen.

Det anses som häleri om man medvetet köper en vara som är stulen, eller om man borde insätt att varan var stulen. Men det är inte straffbart att köpa stöldgods om man gör detta i god tro, dvs att man inte vet, eller borde vetat att varan var stulen.

Citera
          Mariann
          Inlägg 31-10-2003, 07:51
          Länk hit: #16

Medlem

Mina funderingar.
          Hur kan ett yrke vara bra om man måste träffa läkare varje vecka?
          Hur kan man känna närhet, ömhet och kärlek med någon man inte känner i sådan intim situation? (om det är det man vill känna?)

Jag förstår dig Inga att du ömmar för din son och jag beklagar din sorg och att han inte fick uppleva detta fina mellan två människor som älskar varandra. Jag har en nära vän med handikappad pojke (15 år), så jag kan förstå till viss del genom henne.

För mig kan det också släppas fritt, droger, sprit o allt. wacko.gif Släpp fångarna loss det är vår... unsure.gif

Sedan kan jag inte låta bli att undra, den kvinna som skulle köpa bondgård och bo där skulle hon fortsätta prostitutionen eller sluta?
          Hur kan en kvinna innerst inne vilja ha känslolös sex med xx män om dagen??? Nej jag tror de flesta vill sluta om man hade kunnat.

Vidhåller igen, ingen efterfrågan av en vara och den försvinner och jag är iaf tacksam att män tar ställning offentligt, centerpartist eller ej

--------------------

Citera
          birgitek
          Inlägg 31-10-2003, 10:31
          Länk hit: #17

Gäster

Håller med Inga i viss mån. Tycker inte man skall skuldbelägga män som måste köpa det de flesta av oss tar för givit i våra liv,men tycker inte heller att nån skall behöva sälja sin kropp.Har ingen bra lösning, sex i utbyte mot pengar kommer nog alltid att finnas i olika former.
          Birgit Ek

Citera
          adrian
          Inlägg 31-10-2003, 11:14
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 463
          Medlem nr: 1 638

Hejsan!
          God tro gäller inte längre efter vad som visat sig på en rättegång i örebro då många blev lurade att köpa saker till ett lågt pris från ett bolag som sedan gick i konkurs...
          Det är tydligen INTE nåt man längre kan skylla på...
          De inblandade fick lämna tillbaka saker eller köpa ut dessa till ordinarie priser. Som jag fattat det så existerar det inte "god tro" pga att många åberopar det hela tiden...
          (det är vad jag hört sen vet jag inte om det nu är riktigt sant...)

--------------------

Citera
          digitalkarin
          Inlägg 31-10-2003, 11:59
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 298
          Medlem nr: 1 016

Detta om legalisering av sexköp är ju en ruskigt komplicerad historia.
          Självklart vore det bra om det kom upp från underjorden, så att det kunde kontrolleras. Det skulle ge en mycket tryggare tillvaro för de kvinnor och män som väljer att prostituera sig.
          Men vilken fälla det kan bli också!

Jag betvivlar inte att det finns människor som inte har några som helst problem att ha sex med främmande människor flera gånger om dagen.
          Men det finns de som verkligen lider av det. De som blir tvingade till det, eller inte har något annat val för att överleva. Det är dem den här lagen är till för...

Men som sagt. En ruskigt komplicerad historia.

Vad gäller de där "stackars" handikappade barnen som inte får sex på något annat sätt? Tycker jävligt synd om de horor som ska behöva "ta hand" om dessa som ingen annan vill ha. Det var inget bra argument.

Citera
          emmae
          Inlägg 31-10-2003, 12:15
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 2 475

CITAT (Inga från Närke @ 30-10-2003, 23:17)
          Tänk om man kunde ha ringt lagligt till en fin tjej, så han innan han gick bort 23 år gammal kunde få känt den fina närheten 2 människor kan ha i ett speciellt tillfälle. Men han fick nöja sig med tidningar,filmer och fröken höger i sitt unga liv.
          Ja nu har jag väl stuckit ut min haka men man har ju rätt att ha åsikter eller? Hoppas någon håller med mig.

Koppleri är förbjudet i Sverige!

F.ö. anser jag att mödrar ska låta vuxna barnen leva sitt liv och inte sitta och fundera över hur de tillfredsståller sina sexuella behov.
          Yes! Hakan stack ut väl långt.

Citera

6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 06:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon