Hej! Ja är i samma sits som pebblelake var för några månader sedan. En avenbokshäck skall planeras där en gammal häck fanns. Den var av typen sibirisk ärtväxt, och minst 25 år. Den var gles och till stor del murken i "stammarna". Föregående ägare har gjort åtskilliga försöka att få till den genom beäskärning, men det blev inget vidare. Den sköt ganska gott om nya skott, men vi beslöt att ta ner den för några veckor sedan.
Nu till saken. På vintrarna (bara bott i huset 1) så blir en del slaksvatten ståendes i samma område som häcken, vi har fyllt upp den svacka som var med ny gjord men inte säker på om det hjälper. tomten är på lergjord så det sväljer väl inte så bra. När jag nu gör diket för nya häcken tänker jag mig hyra en grävare och gräva ut lite extra, fylla på med makadam och singel ca 2 dm och sedan blanda i gamla jorden, lite jordfrbättring, och fylla på med mera matjord om det behövs, ev köra med jordfräs för att blanda.
Kommer det att fungera att dränera på detta viset, eller blir vattnet bara ståendes i stenlagret istället? Jag har ingen enkel möjlighet att leda vidare det till andra delar av trädgården eller ansluta till dagvatten. Vad tror ni?
Tacksam för alla svar!
|