CITAT
Vi har varit i en liknande situation.
Det var förra året och vi blev kontaktade av Banverket och fick besök av en man därifrån.
Vi fick framföra våra önskemål och allt accepterades. Vi t o m tackade nej till vissa erbjudanden....
Om du inte ännu blivit kontaktad kommer du säkert att bli det. Förutsatt att du är markägare förstås!
Då kan du framföra dina önskemål - t ex att granarnas rotsystem grävs upp och marken återställs i snyggt skick. Kanske vill du ha ett bullerplank eller treglasfönster? Sånt blev vi erbjudna, men tackade nej till.
Jag tror att ni ska vara tacksamma att de kom till er tidigt. Jag har fått ligga på och skicka mail för att överhuvudtaget få nån ytterligare info och nu äntligen har en man kommit och tittat. Det visar sig att banverket slutat upp med att göra något åt villatomter därför att det blev för dyrt, idag köper de bara upp marken hos bönder och skogsägare och struntar i villatomter. Mannen som var hos oss idag sa att de kan åta sig att såga ner granarna i längder som de släpper ner på tomten men de gör inget åt stubbar, rotsystem och ersättningsskydd mot järnvägen.
För oss innebär det ett fullständigt kaos om vi vill ha ner dem, har räknat att det är ca 50 10-15 meter höga granar längs hela långsidan på tomten som på något sätt ska få plats i bitar på vår villatomt och som kommer att landa på syrener och fruktträd delvis. Sen ska dessa tas om hand men hur och av vem, finns inte en chans att vi kan klara det själva manuellt. Sen ska rotsystemen bort och då måste en grävmaskin in på tomten och göra åverkan antar jag. Sen är frågan vad det kostar och om om vi ens har råd att få det omhändertaget.
Just nu känner jag bara för att gråta när jag ser framför mig hur vi måste såga ner häcken för att stora maskiner ska komma in och gräsmatta, fruktträd och rabatter blir förstörda. Jag var väldigt glad efter att ha läst ditt svar Christina då jag tänkte att jag i framtiden skulle få in mer ljus på tomten, att den sidan av tomten inte skulle bli så uttorkad som den är idag, att de skulle göra arbetet från tågsidan och att vi efter några års väntan skulle ha en häck som gav vindskydd och ljuddämpning.
Alternativet är att låta granarna stå kvar och hålla tummarna att de står i 30 år till om de stått i 30 år nu men det känns ju inte ok att blunda för att de kan falla över rälsen eller huset. Faller de över rälsen blir vi som markägare ersättningsskyldiga om jag förstått det rätt och hur klarar man av det ekonomiskt. I värsta fall kanske de tom orsakar en olycka. Urrk. Varför insåg vi inte att detta var ett kommande problem när vi köpte huset undrar jag..
Jag antar att detta kommer att kännas mer hanterbart när det fått sjunka in och vi tagit reda på mer fakta om hur man går till väga och vad det kostar och vet vad det är man väljer.