Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Långsökt fråga om banverket och trädsäkringsprojekt., Vad har banverket för skyldigheter om de vill ta ner träd?
          CeciliaR
          Inlägg 04-08-2009, 14:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 12 378

Det här är ju en ganska smal och udda fråga men jag tänkte att det kanske finns någon odla-läsare som har erfarenhet av frågan.

Banverket håller nu på med sitt trädsäkringsprojekt vilket innebär att de ska ta ner alla träd som kan falla över järnvägen. Eftersom vi har järnvägen längs långsidan på vår tomt och en stor granhäck i gränsen så tror jag att de kommer att vilja ta ner alla granarna (vilket säkert är en 30-40 stora träd). Jag har inte så mycket mot att de tar ner dem om de inte bara kapar dem två meter upp och lämnar kvar allt trassel och rötter för den sidan av tomten är rätt trist och mörk och det blir mycket barr, kottar och myror där och granarna tillåter inte nåt annat att växa i närheten. Det jag undrar är över om banverket på något sätt ersätter en för detta, eller själva ersätter träden med nåt som dämpar insyn och buller. Vilket ansvar har de för markberedning om de kapar ner träden. Hittar ingen info på banverkets sida, bara att man har en individuell diskussion. Någon här som har varit i liknande situation?

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 04-08-2009, 16:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

CITAT (CeciliaR @ 04-08-2009, 15:19) *
          Hittar ingen info på banverkets sida, bara att man har en individuell diskussion. Någon här som har varit i liknande situation?

Vi har varit i en liknande situation.
          Det var förra året och vi blev kontaktade av Banverket och fick besök av en man därifrån.
          Vi fick framföra våra önskemål och allt accepterades. Vi t o m tackade nej till vissa erbjudanden.... rolleyes.gif
          Om du inte ännu blivit kontaktad kommer du säkert att bli det. Förutsatt att du är markägare förstås!
          Då kan du framföra dina önskemål - t ex att granarnas rotsystem grävs upp och marken återställs i snyggt skick. Kanske vill du ha ett bullerplank eller treglasfönster? Sånt blev vi erbjudna, men tackade nej till.

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          KURT
          Inlägg 04-08-2009, 17:14
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 04-08-2009, 16:30) *
          Det var förra året och vi blev kontaktade av Banverket och fick besök av en man därifrån.
          Vi fick framföra våra önskemål och allt accepterades. Vi t o m tackade nej till vissa erbjudanden.... rolleyes.gif
          Om du inte ännu blivit kontaktad kommer du säkert att bli det. Förutsatt att du är markägare förstås!
          Då kan du framföra dina önskemål - t ex att granarnas rotsystem grävs upp och marken återställs i snyggt skick. Kanske vill du ha ett bullerplank eller treglasfönster? Sånt blev vi erbjudna, men tackade nej till.

Betald semester på något trevligt ställe medan arbetet utförs?

Citera
          CeciliaR
          Inlägg 05-08-2009, 09:52
          Länk hit: #4

Medlem

Tänk att man kan få svar på allt man undrar över här <3

Nä de har bara kontaktat oss med brev än så länge och ska ta kontakt framöver står det. Vad underbart att de tar sånt ansvar! Jag tänkte länge att jag skulle vilja ha en vintergrön häck istället, som inte blir så hög som granarna, men jag har kommit på att jag skulle vilja ha en mur (modernare bullerplank gillar jag inte). Det är nog ett alltför lyxigt alternativ för dom gissar jag, men kanske man kan få dem att bidra eller i alla fall som du säger att ta bort rotsystemen och fixa marken. Tack för svaren!

Åka bort medan arbetet utförs? Är du tossig? Vem ska då ha kontroll på att dom inte kapar av taket i farten?!

Citera
          CeciliaR
          Inlägg 08-06-2011, 14:23
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT
          Vi fick framföra våra önskemål och allt accepterades. Vi t o m tackade nej till vissa erbjudanden....

Jag tror att ni ska vara tacksamma att de kom till er tidigt. Jag har fått ligga på och skicka mail för att överhuvudtaget få nån ytterligare info och nu äntligen har en man kommit och tittat. Det visar sig att banverket slutat upp med att göra något åt villatomter därför att det blev för dyrt, idag köper de bara upp marken hos bönder och skogsägare och struntar i villatomter. Mannen som var hos oss idag sa att de kan åta sig att såga ner granarna i längder som de släpper ner på tomten men de gör inget åt stubbar, rotsystem och ersättningsskydd mot järnvägen.

För oss innebär det ett fullständigt kaos om vi vill ha ner dem, har räknat att det är ca 50 10-15 meter höga granar längs hela långsidan på tomten som på något sätt ska få plats i bitar på vår villatomt och som kommer att landa på syrener och fruktträd delvis. Sen ska dessa tas om hand men hur och av vem, finns inte en chans att vi kan klara det själva manuellt. Sen ska rotsystemen bort och då måste en grävmaskin in på tomten och göra åverkan antar jag. Sen är frågan vad det kostar och om om vi ens har råd att få det omhändertaget.

Just nu känner jag bara för att gråta när jag ser framför mig hur vi måste såga ner häcken för att stora maskiner ska komma in och gräsmatta, fruktträd och rabatter blir förstörda. Jag var väldigt glad efter att ha läst ditt svar Christina då jag tänkte att jag i framtiden skulle få in mer ljus på tomten, att den sidan av tomten inte skulle bli så uttorkad som den är idag, att de skulle göra arbetet från tågsidan och att vi efter några års väntan skulle ha en häck som gav vindskydd och ljuddämpning.

Alternativet är att låta granarna stå kvar och hålla tummarna att de står i 30 år till om de stått i 30 år nu men det känns ju inte ok att blunda för att de kan falla över rälsen eller huset. Faller de över rälsen blir vi som markägare ersättningsskyldiga om jag förstått det rätt och hur klarar man av det ekonomiskt. I värsta fall kanske de tom orsakar en olycka. Urrk. Varför insåg vi inte att detta var ett kommande problem när vi köpte huset undrar jag..

Jag antar att detta kommer att kännas mer hanterbart när det fått sjunka in och vi tagit reda på mer fakta om hur man går till väga och vad det kostar och vet vad det är man väljer.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-06-2011, 15:34
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Bara några kompletteringar. Först så heter det numera Trafikverket, TRV, sen Banverket och Vägverket slagits samman. Beträffande träden så är de markägarens ansvar enligt Jordabalken så egentligen är det ert problem. TRV och även andra offentliga företag som elverk och liknande hjälper gärna till med att ta ner träd som kan vara en fara men att förvänta sig att de även skulle markbereda och plantera ersättning är nog att ta i. Att man inte längre bryr sig om bostadsfastigheter har du nog själv talat om, det blir oftast för besvärligt. Det är annat i skogsmark. Det går inte att ta några träd då och då? Hur nära järnvägen bor ni i förhållande till trädhöjden?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          CeciliaR
          Inlägg 08-06-2011, 19:06
          Länk hit: #7

Medlem

Jo jag förstår att de egentligen är vårt problem, det är mest bara att jag gått från oro, till lättnad, till oro igen och behövde gnälla av mig lite. Något som är bra (att de överhuvudtaget vill dela på jobbet) blev mindre bra för att jag hunnit måla upp en bild av något annat och bättre.

Vi bor mycket nära, det är ca 6-7 meter till granstammarna och rälsen ligger precis på andra sidan (trådarna är kanske 2 meter från träden). Jag tror att han helt klart tyckte att de är ett problem och vore bra att ta ner.

Jag tror inte att det går att få någon annan än trafikverket att våga ta sig an att såga ner dem då de ligger så nära trådarna.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-06-2011, 19:25
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag förstår problemet och det värsta är att problemet knappast försvinner med tiden utan kommer att bli värre. Visst skulle någon annan kunna åta sig att fälla träden men det kommer inte att bli billigt. TRV gör det säkert gratis men då får nog ni städa upp. Jag funderar på om man skulle låta någon kunnig kapa topparna. Då blir inte träden högre men kommer att se lite konstiga ut. Möjligen kan de dö i framtiden men de är ju kortare då.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon