Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > rönnsumak/rotskott så in i norden?, har du erfarenhet
          *marjukka*
          Inlägg 03-11-2003, 00:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 2 513

Har planterat två st flikbladig rönnsumak (rhus typhina dissecta) i en ltn trädgård. Visste att de skjuter rotskott, men är det verkligen så farligt som det låter på en del insändare? Hade nämligen tänkt mig att rotskotten går att hålla efter, men frågan är om jag varit för optimistisk?
          Den som vet av egen erfarenhet, ett stort tack för svar! Det är inte än för sent att plocka upp dessa två spön i backen...

marjukka

Citera
          Cilla
          Inlägg 03-11-2003, 17:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Rönnsumak skjuter rotskott, men hur man upplever det som problem eller inte beror på var de kommer och vad vi sumakägare är beredda på att göra i trädgården. Många andra träd som plommon, rönnar och robinia (pseudoakacia) skjuter livligt med rotskott en bra bit ifrån moderträdet, och syrener skjuter skott strax intill.

Om rotskotten kommer i en gräsplan kan man klippa av dem med gräsklipparen, men mattan blir inte lika mjuk som utan skotten.

Jag har jobbat i trädgårdar där sumak bildar rotskott och sådana där det inte finns ett spår av spridning. I min egen äng skjuter rönn och slån rotskott men inte rönnsumaken.

För att minska rotskottsbildningen kan man gräva ned hårdplaststycken i marken så att busken kommer att stå som i en stor bottenlös kruka. Exakt hur djupt man måste gräva ned hindren vet jag inte, men skulle gissa att 50 cm räcker en bra stund.

--------------------

Citera
          *marjukka*
          Inlägg 03-11-2003, 22:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 2 513

Tack Cilla, ett underbart uppmuntrande svar! Då jag är beredd på att jobba mkt, och tycker den där nersänkta berlinmuren till rotskottsbarnvakt låter som en rimlig idé, prövar jag det i alla fall.
          Märker jag att det barkar åt helsike, är jag ganska så bra på gräva...
          återkommer i så fall till alla som inte velat berätta om hur de gått tillväga med att få bort sumaken...:-)

Citera
          Ewa L
          Inlägg 04-11-2003, 07:30
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (marjukka @ 03-11-2003, 22:09)
          återkommer i så fall till alla som inte velat berätta om hur de gått tillväga med att få bort sumaken...:-)

Det skrev jag ju under Småprat: Vi flyttade! biggrin.gif laugh.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Mattsson
          Inlägg 03-01-2006, 15:48
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem nr: 6 501

Lånar och lyfter den här tråden! Jag har två rönnsumak i min trädgård, och jag har tänkt så det knakar på hur jag ska göra med dom. Saken är nämligen den att som nybörjare klippte jag dem förra vintern för att hålla dem nere lite, och det fick jag ju betala i somras... Nu har jag läst på lite och som sagt tänkt på vad jag ska göra åt det. Jag vill nämligen klippa ner dem ytterligare eftersom de blivit för stora för min lilla trädgård.

Nu såg jag det här tipset om att gräva ner 'barriärer' runt buskarna och det verkar ju fiffigt. Min första fråga är om någon testat och vet om det fungerar?

Min andra fråga gäller min egen idé om att stoppa rotskotten, nämligen att marktäcka området runt rönnsumaken. Är det någon som vet om det fungerar och vad ska man täcka bäst och enklast med i så fall?

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 04-01-2006, 10:20
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Har själv ingen Rönnsumak men är väldigt sugen. Surfade därför runt lite och hittade ett inlägg på AoT där någon skrev att:
          "Vi brukar spara några rotskott och när det "gamla" trädet/busken blivit för stor för vår lilla trädgård, så sågar vi ned det och låter de andra växa upp"

Lät rätt smart tycker jag...

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          Nex
          Inlägg 04-01-2006, 18:09
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 6 670

Jag har en rönnsumak i en rabatt med andra buskar och blommor, Det är en mycket tacksam buske. den växer fort och är mycket tålig och vacker.
          Måste dock ge rådet att den bör stå som solitär eller där du vill ha en skärm eller
          avgränsning i trädgården. Den slår verkligen enormt med rotskott om den trivs.

cogito ergo sum

--------------------
          Nex -cogito ergo sum

Citera
          Mattsson
          Inlägg 05-01-2006, 14:27
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem nr: 6 501

CITAT (Nex @ 04-01-2006, 18:09)
          Den slår verkligen enormt med rotskott om den trivs.

Som sagt, det är det som är problemet och antingen måste jag hitta nåt bra sätt att hantera det på eller så måste jag ta bort buskarna (och det verkar vara ett ruskigt jobbigt projekt i sig + att jag tappar två fina, uppvuxna buskar).

Ingen som har testat nåt bra för att stoppa rotskotten?

Citera
          MB1965
          Inlägg 05-01-2006, 16:29
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Vi har en stor rönnsymak. Den skjuter enormt med rotskott inom 3-5 meters radie, även direkt intill stammen. De flesta går att klippa bort med gräsklipparen men.. suck. EDIT : ZON 2

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-01-2006, 16:47
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

I zon 5 är rotskottslusten obetydlig smile.gif Men det hjälper ju inte dej smile.gif
          Däremot beter sig Balsampoppeln på liknande vis här, och den rotbeskär jag i en radie kronan varje år samt avlägsnar allat synliga skott .. drar upp dem o klipper vid stora roten .. det håller den någorlunda inom ramen , i mitt woodland

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-07-2025, 14:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon