|
Har beställt en ny mangel,, valde jag fel?? |
|
|
|
05-08-2009, 12:15
|

Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746

|
Min gamla gav upp och i ett halvt raseriutbrott hamnade den på tippen fortare än kvickt Alltså åker jag iväg för att köpa en ny. Naturligtvis fanns det inga hemma, utan de måste beställas  Förmodligen är det bara jag som är så gammalmodig att jag anser mig behöva en mangel Då får jag frågan om jag ska ha en "vanlig" eller en automatisk... vaddå automatisk?? Prisskillnaden var dessutom ca 1000 kr. Jag beställer en "vanlig", nån automatik upptäckte jag aldrig på den jag hade... men på vägen hem från affären slår det mig att det stod ju "automatic" på den jag hade.... Det enda "automatiska" jag kan komma på som fanns på min gamla var att du var tvungen att trycka på en knapp för att valsarna skulle öppna sig. Är det bara det som är skillnaden? Hur får man i så fall upp valsarna på en mangel utan "automatic"? Redigerat eftersom min svenska är under all kritik
Redigerat av Margith: 05-08-2009, 13:22
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|
|
|
|
|
05-08-2009, 12:38
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
Nehe du, du är inte ensam om att mangla - det gör jag med alla dukar, lakan o s v. Känns så skönt att lägga sig på nymanglat och inte tar det sååå lång tild heller.
Min mangel är en riktigt gammal (orange) Husqvarna med trävals som det också står automatik på och som har en knapp du ska öppna valsen med. Nu använder jag aldrig den knappen utan lyfter bara upp handtaget och drar i mangelduken. Tror att det är likadant på nyare.
Berätta gärna hur den nya funkar för jag är lite sugen på en ny.... min låter lite illa!
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
05-08-2009, 13:26
|

Medlem

|
Skönt att höra att jag inte är ensam om att gilla manglade lakan Min gamla trotjänare var också en Husqvarna, fast min var vit. Att lyfta upp handtaget och dra ut mangelduken, utan att använda knappen, var en omöjlighet på den! Då hade jag fått hämta släggan!!
--------------------
Margith, zon 6
|
|
|
|
|
05-08-2009, 16:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
.....Och jag har aldrig ägt en mangel i hela mitt liv - har ju bott i lägenhet tidigare och där fanns tvättstuga med mangel Efter rätt många år i eget hus, börjar jag nu sakna en mangel! Vart köper man en sån och ungefär vad kostar de?? Urless på att stryka lakan.......
--------------------
|
|
|
|
|
05-08-2009, 18:05
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Det finns oändligt många begagnade på marknaden. Tar man sig bara lite tid, och kan undvika de dåliga, så borde det vara mycket billigare.
|
|
|
|
|
05-08-2009, 18:19
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
Hur vet man vilka som är dåliga....?
--------------------
|
|
|
|
|
05-08-2009, 20:45
|

Medlem

|
Är det verkligen bara jag och Ninnisky som manglar? Christina; min nya beställde jag hos vitvaruhandlaren i stan. Priset var 3400. Samma mangel hade jag kunnat beställa från nätet för 2200 + frakt = strax under 3000. Då bestämde jag mig för att gynna handlaren i stan. Min förra trotjänare köpte jag när vi köpte vårt första hus -86. Begagnad. Jag betalade 300 för den och den höll alltså i mer än 20 år Då fick jag dessutom med ett stativ till mangeln, som jag gav till svärmor. Hon använder stativet fortfarande  Fel av mig. Jag skulle ha skrivit likvärdig mangel (så vitt jag begriper) för det priset. Exakt samma mangel kostar mellan 3000 och 3700 inklusive frakt om jag handlar via nätet.
Redigerat av Margith: 05-08-2009, 21:14
--------------------
Margith, zon 6
|
|
|
|
|
05-08-2009, 21:14
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (Margith @ 05-08-2009, 21:45)  .....Är det verkligen bara jag och Ninnisky som manglar?..... Näe, även jag manglar  min heter Rosenlew och den har jag haft i 15 år men den är äldre för jag fick den begagnad. Den står i korridoren utanför barnens rum. Och jag minns när dotterna var liten och och inte kunde somna, då hände det att hon ropade uppifrån sitt rum -Mamma! Jag kan inte sova så du måste komma upp och mangla!
Tydligen gillade hon ljudet från mangeln och ansåg det vara sövande
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
05-08-2009, 21:23
|

Medlem

|
Toppen nu är vi 3 iaf Är din automatisk? Kan du förklara skillnaden mellan en automatisk och en icke automatisk?
--------------------
Margith, zon 6
|
|
|
|
|
05-08-2009, 21:26
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag har slutat och knappast börjat. En gång i forntiden fanns det en gammal stenmangel i hyreshuset där vi bodde. Den funkade bra och jag fick hjälpa mamma att mangla. Lite konstigt med tanke på hur lätt man hade kunnat klämma sig men hon litade väl på mig. När Gossen var en liten gosse var han snäll och lydig.  Hörde aldrig att någon blev skadad, det värsta väl när någon missade med en rulle och starka män med eller utan domkrafter fick baxa upp klumpen igen. Har en svag aning om att vid ett tillfälle sprack en stenskiva. När vi sen flyttade till småstugeområdet fanns det en liknande mangel i källaren till "konsumhuset" som man kunde låna/hyra, men när den servicen upphörde blev det problem. Ett tag använde vi en handdriven mangel som man fick veva fram, antingen kom den från min svägerskas morföräldrar eller från en auktion. Minnet bleknar med tiden. Efter ett tag köptes så ett eldrivet underverk och mamma kunde mangla själv och när som helst. En Asea Skandia. Efter hennes död 1986 tror jag att jag använde den ett par gånger men det var för jobbigt så nu står den bara och tar plats. Jo, strykjärnet står på den med en IKEA-katalog från 97 som skydd. Egentligen skulle jag kanske kränga av den men efter det skulle jag säkert behöva den så det får nog vara. Hela huset är ändå proppat med saker som kan vara bra att ha.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
05-08-2009, 21:55
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Jag har alltid manglat förut men när vi flyttade hit fick inte manglen rum i tvättstugan så dottern fick den.Det var en Huskvarna ! orange i färg,när man tryckte ner handtaget gick den i gång och när man lyfte upp handtaget så öppnade sig valsarna så man kunde stoppa in lakan eller dukar,det var en så kallat kallmangel ,alltså utan stryckeffekt och värme.En jäkligt bra mangel va det !  Nu får jag dänka allt och stryka , som dukar och linehandukar,påslakan har jag slutat att styka .
|
|
|
|
|
05-08-2009, 22:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
Numera manglar jag inte... Men i min vuxna ungdom eller i min unga vuxendom så manglade jag. Då bodde jag i lägenhet och hade "tvättstuga". Nu har jag ju bara tvättmaskin... Jag HAR faktiskt en el-mangel men jag har inte plats att stå och sträcka ut lakan och långa dukar i den. Istället så hänger jag, och viker HÅRT HÅRT, INNAN det är helt torrt. DÅ blir det nästan som manglat... När jag var liten hade min mamma en vev-mangel. Vi barn fick inte röra den, för naturligtvis så var mamma rädd att vi skulle klämma fingrarna i den. Men så fort man var ensamma en liten stund så manglade jag ALLT! Osthyvlar, skor, gubblera m.m.... Inte undra på att mangeln blev som den blev.... (bilden hittat på google men mammas såg nog likadan ut...  ) Åsså körde jag ALLA kastrull-lock i konservöppnaren så dom blev alldeles knottrig...
Bifogade miniatyrbild(er)
|
|
|
|
|
05-08-2009, 22:20
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
CITAT (Motti @ 05-08-2009, 20:55)  Jag har alltid manglat förut men när vi flyttade hit fick inte manglen rum i tvättstugan så dottern fick den.Det var en Huskvarna ! orange i färg,när man tryckte ner handtaget gick den i gång och när man lyfte upp handtaget så öppnade sig valsarna så man kunde stoppa in lakan eller dukar,det var en så kallat kallmangel ,alltså utan stryckeffekt och värme.En jäkligt bra mangel va det !  Nu får jag dänka allt och stryka , som dukar och linehandukar,påslakan har jag slutat att styka . Undrar om inte det är en sådan jag har - fast det står automatic på den. Har just varit nere i tvättstugan och manglat
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
06-08-2009, 08:49
|

Medlem
Antal inlägg: 2 351
Medlem nr: 8 660

|
Hade mangel i förra hyreshuset och har det på jobbet.. Kan inte säga att alla lakan blir manglade men visst är det praktiskt.. Jag är nog sån så att finns det ingen så saknar jag en.. och finns det så klarar jag mej ändå..
--------------------
Före detta Morinablomman..
|
|
|
|
|
06-08-2009, 09:37
|

Medlem
Antal inlägg: 353
Medlem nr: 7 111

|
Finns inget skönare än att lägga sig på manglade gamla ärvda vita lakan.........
--------------------
Bor i kalla Norden, zon 6 (ibland 5) Erfarenhet är en lott, köpt efter det att dragningen ägt rum
|
|
|
|
|
07-08-2009, 12:19
|

Medlem

|
CITAT (polecat @ 06-08-2009, 10:37)  Finns inget skönare än att lägga sig på manglade gamla ärvda vita lakan......... Och de ska vikas i 3 och manglas våta, så att det frasar så där härligt när man drar isär dem Nu har jag hämtat min nya mangel. Jag har inte provat mangla nåt ännu, jag har bara kollat funktionen. Den här är bättre än min gamla! Den är lättare, den är tystare och jag kan stanna den exakt när jag vill. Knappen jag var tvungen att trycka på för att min gamla skulle öppna sig hade en fördröjning på ca 5 cm. Det spelar kanske ingen roll om du bara manglar lakan, men kan vara ganska förödande om du manglar hemvävda linnegardiner Jag tror att jag kommer att bli helnöjd med den här mangeln.
--------------------
Margith, zon 6
|
|
|
|
|
07-08-2009, 13:33
|
Medlem

|
CITAT (polecat @ 06-08-2009, 09:37)  Finns inget skönare än att lägga sig på manglade gamla ärvda vita lakan......... Och hur många sekunder håller de sig sedan släta? Eller är det meningen att de skall manglas varje dag?
|
|
|
|
|
07-08-2009, 13:46
|

Medlem

|
CITAT (KURT @ 07-08-2009, 14:33)  Och hur många sekunder håller de sig sedan släta? Eller är det meningen att de skall manglas varje dag? Är det till att sova oroligt?
--------------------
Margith, zon 6
|
|
|
|
|
07-08-2009, 13:52
|
Medlem

|
CITAT (Margith @ 07-08-2009, 13:46)  Är det till att sova oroligt?  Man kanske skall sova i tvångströja, för att inte skrynkla lakanen?
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|