Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Biologiskt odlat och järnsulfat?, Är det skadligt?
          JonniWalker
          Inlägg 07-08-2009, 10:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 24 249

Mossbekämpningsmedel har ofta järnsulfat som det enda aktiva ämnet, dessutom lär det vara bra mot mördarsniglar.

Hur påverkar det en ekologisk odling, har det någon negativ inverkan på mikroliv etc?

Vad bildas när det bryts ner?

Finns det något krav-godkänt mossbekämpningsmedel?

Redigerat av JonniWalker: 07-08-2009, 11:27

Citera
          KURT
          Inlägg 07-08-2009, 11:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Järnsulfat bryts inte ned, det är bara organiska ämnen som bryts ned! Och det är inte farligt för andra växter. Men å andra sidan har det ingen större effekt varken mot mossa eller sniglar heller!

Biodynamisk odling vet jag inget om, jag försöker undvika hokus pokus, baseradt på ockulta idéer!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biodynamiskt_jordbruk

Citera
          Piccante
          Inlägg 07-08-2009, 11:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Järnsulfat består av järn, svavel och syre. Jag vet inte riktigt vilka kemiska reaktioner som sker i marken men möjligtvis blir det sulfatjoner? Kanske något försurande på marken men samtidigt är både järn och svavel näringsämnen som borde omsättas i marken med tiden. Det är ju iaf inga extremt giftiga ämnen så länge det är i små koncentrationer.

Kolla på KRAV.se och läs deras regelsamling ang vilka medel de tillåter.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          JonniWalker
          Inlägg 07-08-2009, 11:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 24 249

CITAT (KURT @ 07-08-2009, 12:00) *
          Järnsulfat bryts inte ned, det är bara organiska ämnen som bryts ned! Och det är inte farligt för andra växter. Men å andra sidan har det ingen större effekt varken mot mossa eller sniglar heller!

Biodynamisk odling vet jag inget om, jag försöker undvika hokus pokus, baseradt på ockulta idéer!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biodynamiskt_jordbruk

Tack för ditt svar. Jag ändrar i min fråga till ekologiskt odlat, istället för biodynamiskt eftersom det kanske minskar missförtånd, men biodynamiskt har inget med någon ockultism att göra utan handlar om att maximera skörden och minimera ogräset på ett naturligt sätt, t.ex. med växelodling och rätt sorts gödsling.

se t.ex. odla.nu's beskrivning

http://odla.nu/metoder/biodyna.shtml

Citera
          Piccante
          Inlägg 07-08-2009, 12:18
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (JonniWalker @ 07-08-2009, 12:38) *
          Tack för ditt svar. Jag ändrar i min fråga till ekologiskt odlat, istället för biodynamiskt eftersom det kanske minskar missförtånd, men biodynamiskt har inget med någon ockultism att göra utan handlar om att maximera skörden och minimera ogräset på ett naturligt sätt, t.ex. med växelodling och rätt sorts gödsling.

se t.ex. odla.nu's beskrivning

http://odla.nu/metoder/biodyna.shtml

Fast till och med i odlas beskrivning så skriver de att biodynamiker tror att planeter och månen påverkar skörden! Sen ska ju renläriga biodynamiker använda mystiska kompostpreparat som ska bli mer "potenta" genom att förvaras i ett kohorn som sk grävas ned en natt med fullmåne för att få mer "kosmisk energi". Läser man om biodynamiskt jordbruk så är det en del odlingslära + en del astrologi och div annat flum.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-08-2009, 13:35
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Skulle bli mycket förvånad ifall man får använda mossmedel i biodynamisk odling de har hårdare regler än KRAV, en del medel som är godkända för KRAV-odling är INTE goskända för biodynamisk odling.

(och det är järnfosfat man använder mot sniglar inte järnsulfat, järnfosfat blev godkänt för KRAV-odling för 1-2år sedan men jag tror inte man får använda det i biodynamisk odling)

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 07-08-2009, 13:35

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          KURT
          Inlägg 07-08-2009, 13:49
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Biodynamiska föreningen i Sverige håller fortfarande på och lindar in växter i djurorgan, och sedan använder de detta genom att

När de är färdiga tillsätts preparaten kompostmaterialet i små mängder. Det handlar om att tillföra en kvalitet mer än substans.

http://www.antroposofi.info/mat_odling/bio...miska_preparat/

Det visar att de är fastlåsta i hokus pokus, och uppenbarligen inte är intresserade av att ta till sig nya intryck.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon