Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hur ska jag lägga upp min sådd?, Lägenhet utan tillgång till svalt utrymme
          flouee
          Inlägg 07-08-2009, 15:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Hej!
          Jag hade tänkt försöka så en hel del perenner, men jag har inte riktigt greppat hur jag ska genomföra detta.

Jag bor i lägenhet, mitt i Göteborg, med tillgång till en liten skyddad "takbit" (plan!, ca 1,5 kvm) utanför ett fönster, där jag skulle kunna ha krukor. Växterna ska planteras ut vid ett sommarställe 17 mil härifrån (zon 2), och måste alltså dras upp hemma i Göteborg.

Jag hade tänkt använda lysrör för att dra upp plantorna, men frågan är hur det fungerar med temperaturen - jag har inte tillgång till något rum där jag kan ha 10-15 grader (snarare runt 18-20, beroende på vad min sambo kan tänkas bli övertalad till... wink.gif). Det vore kul att kunna plantera ut någorlunda stora plantor i maj-juni, så jag vill gärna kunna starta ganska tidigt nästa år...

Vad tror ni? Går det överhuvdtaget att ha plantorna inomhus fram till utplanteringstillfället (kan ju avvänja utanför fönstret den sista veckan)?. Ska jag försöka bygga något värmehållande utanför fönstret (ej elkrävande) för att kunna sätta ut plantorna tidigare?

Sorterna jag tänkte odla är: nävor, astilbe, lavendel, alunrot, blågull, backnejlika, solhatt, stäppsalvia, stjärnflocka, temynta, blåsvingel, aubretia, brudslöja och myskmadra.

Är det någon sort som absolut inte går, och som jag borde försöka köpa plantor direkt av istället? Eller kanske så redan nu i höst?

Tacksam för tips och råd!

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 10-08-2009, 08:00
          Länk hit: #2

Gäster

Jag ser att du fortfarande inte fått svar. Det finns flera här på forumet som drar upp perenner under lysrör för att flytta till sommarstugan sen. Så det kommer att funka bra för dig med. Även jag har gjort det i viss utsträckning med gott resultat. Några 10-15 grader har jag inte, men 18-20 går bra när man har lysrör.
          Men du får nog räkna med att "ställa ut och ta in" småplantorna framåt maj. Tänk också på att när du kommit så långt så att du omskolat dina plantor i egna krukor så tar de mycket plats. Minst en 7cm kruka var kommer de att behöva, du nämner 14 olika arter, och sen kanske du vill ha flera av varje sort, så det drar iväg. Men konstigt nog brukar sånt lösa sig...
          Av de du nämner är alunrot, blågull, backnejlika, echinacea, temynta, stäppsalvia, aubretia, blåsvingel och brudslöja lätta på det sättet att de gror snabbt och relativt samtidigt i vanlig rumstemperatur. Sen växer de ganska fort också.
          Lavendel, nävor och astilbe kan ibland behöva kallperiod och ibland inte. Så eventuellt sår du dem och ställer ut i minst 6-8 veckor (mer gör inget) och tar sen in dem för groning. Nävor gror ofta lite ojämt också, dvs de kommer en och en under en längre tid. Skiljer på arter.
          Myskmadra och astrantia behöver alltid en kallperiod. Astrantian kan vara lite svårgrodd och ibland behöva två vintrar innan fröna vaknar. Där kanske du skulle tjäna på att köpa en planta, den självsår sig sedan ganska bra med tiden. Färska frön gror förmodligen bättre än de man köper.

Citera
          Irene_L
          Inlägg 10-08-2009, 08:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Jag har inte heller något svalt rum utan har mina sådder i rumstemperatur i köket. Där har jag en "såhylla" med lysrör under varje hyllplan:

Här har jag bara hunnit få upp lysrören till den översta hyllan.
          Här får sen en massa perenner (såna som ej behöver kyla för att gro)och ettåringar gro och växa.

Redigerat av Irene_L: 10-08-2009, 08:15

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          flouee
          Inlägg 10-08-2009, 09:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Åh, tack så mycket för svaren! Nu blev jag glad - tänkte ett tag att mina drömmar skulle spolieras, men då kanske det fungerar iaf! Jag har redan börjat planerat för åtminstone ett bord med lysrörsbelysning, men jag kan nog klämma in en hylla i vårt förråd (inne i lägenheten) också... biggrin.gif

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera
          elfa1965
          Inlägg 13-08-2009, 19:21
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 25 310

Hej!
          Jag undrar vad för sorts lysrör det ska vara?

Hälsningar Elisabeth

--------------------
          Bor söder om Stockholm

Citera
          Irene_L
          Inlägg 13-08-2009, 19:45
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Jag har köpt mina lysrör på Clas Olsson. Så här ser dom ut:

Jag har dom som är 21 W (överst på bilden). Två stycken under varje hyllplan. Hänger upp dom med ståltråd i hyllplanets ytterkant/hyllsida.

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon