CITAT (Cilla @ 04-11-2003, 02:43)
Jag letar i minnet efter ett annat körsbär med illröd stam - någon som kommer ihåg vad den heter? Är ett mindre träd, max 5 meter högt.
Glanskörsbär, prunus serrula. 4 - 6 meter hög, skirt bladverk - smalare blad än de flesta Prunus, nästan som pilens löv - och framför allt mycket vacker bark: Kopparröd, mycket blank, lossnar och rullar sig likt björknäver. Finns som både stamträd och flerstammigt buskträd. Blygsam blomning (små, vita och ganska fåtaliga). Får små ljusröda bär som är ätliga men inte goda.
Prunus sargentii är verkligen vacker men den blir stor, uppåt tio meter med tiden.
Om du skulle våga dig på något mer speciellt finns japansk skenkamelia (stewartia pseudocamellia samt några andra närbesläktade arter). 5 - 6 m, långsamväxande, stora vita blommor på sensommaren men det sägs ta några år innan den börjar blomma. Efter några år till börjar barken flaga i olika färger på ett mycket vackert sätt, lite som platan och eukalyptus gör. Kräver dock surjord och ett skyddat läge (framför allt mot blåst).
Gleditsia som Eva nämnde är en kul idé - jag tycker att den har bland de vackraste bladverk jag vet. Men blir inte den rätt stor?