|
|
  |
Stor rosa mulligani -kan man klippa i den nu? |
|
|
|
20-08-2009, 19:44
|
Medlem
Antal inlägg: 99
Medlem nr: 22 562

|
Vi har en underbar stor buskros utanför huset, tror det är en rosa mulligani, den blommar med mängder av små vita, doftande rosor på försommaren. Den är cirka 3-4 meter hög och lika bred, blev inte klippt alls i våras eller året innan och nu ser den helt vild ut. Grannen har varit o klippt lite här och där i den under flera år och det är som ett tjockt fågelbo av förgrenade grenar där grenarna blivit avklippta i flera omgångar där hon tycker att grenarna ska sluta. Kan man glesa ut den nu på hösten, eller bör man alltid vänta till tidig vår som brukligt?
|
|
|
|
|
21-08-2009, 11:36
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
Hmmm.......jag har en R. mulliganii och den blommade för nån vecka sen. Kan det vara en R. helenae 'Hybrida' eller 'Lykkefund' eller nån av de andra helenae-sorterna du har? Doftar starkt, blommar runt midsommar och en tid framåt?
Jag är urdålig på att beskära så jag vet inte riktigt vad jag törs råda dig till, alltså säger jag att det bästa är om du väntar till våren! Och isåfall tycker jag att du ska ta bort några av de äldsta & grövsta stammarna ända nere vid marken för att glesa ur. Inte klippa stammar "en bit upp"! Grenar som utgår från grova stammar kan man korta in om man vill.
--------------------
|
|
|
|
|
22-08-2009, 22:59
|

Medlem
Antal inlägg: 710
Medlem nr: 13 877

|
Rosa Helena (Hybrida) blommar samtidigt med alla klassiska rosor, dvs enl min "rosliga" tidräkning mitt i sommaren. Om denna blommar tidigare så kanske det är en pimpinell? /S
Redigerat av Stiffe: 22-08-2009, 23:00
|
|
|
|
|
22-08-2009, 23:12
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Jag tror det är en R Multiflora japansk klätterros du har och den kan du klipper in nu,det gjorde jag alltid för den växte någor alledes.Ska kollar om jag hitta en bild på den.
Multiflora_som_friv_xande_1__Large_.JPG ( 189.83k )
Antal nedladdningar: 56 Rosa Multiflora,japansk klätterros.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
23-08-2009, 08:11
|

Medlem

|
CITAT (renate @ 23-08-2009, 00:12)  Jag tror det är en R Multiflora japansk klätterros du har och den kan du klipper in nu,det gjorde jag alltid för den växte någor alledes.Ska kollar om jag hitta en bild på den.
Multiflora_som_friv_xande_1__Large_.JPG ( 189.83k )
Antal nedladdningar: 56 Rosa Multiflora,japansk klätterros. Ja, du har säkert rätt, Renate! Och den rosen skulle inte heller jag tveka att sätta "häcksaxen" i - den överlever allt!
--------------------
|
|
|
|
|
23-08-2009, 09:41
|

Medlem

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 23-08-2009, 09:11)  Ja, du har säkert rätt, Renate! Och den rosen skulle inte heller jag tveka att sätta "häcksaxen" i - den överlever allt! Jag grävde upp mina 2 ex,orkade inte med dem längre.Jag hittade några fröplantor så kanske blir det en till eller så byter jag de mot annat sticlingar eller rotskott av rosor.Den är väldigt vacker när den blommar och nyponen är också dekorativa,men ack så jobbigt att hanskas med.Växkraften är enorm,värre än honungsrosens.Den ska jag sätter sågen i idag.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
23-08-2009, 09:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 045
Medlem nr: 3 927

|
Jag har också en sådan ros. Än så länge består den bara av några långa spröt hit och dit. Behöver flytta den och är osäker på hur stor plats den kommer att ta. Hade tänkt ha den som friväxande buskros. Eller är det något som helt ni avråder från?
--------------------
Hellre planering än plantering
|
|
|
|
|
23-08-2009, 10:44
|

Medlem

|
CITAT (Sommartorparn @ 23-08-2009, 10:54)  Jag har också en sådan ros. Än så länge består den bara av några långa spröt hit och dit. Behöver flytta den och är osäker på hur stor plats den kommer att ta. Hade tänkt ha den som friväxande buskros. Eller är det något som helt ni avråder från? Nej jag avråder inte från det, men det gäller att ha stor plats och veta vad man ger sig in på..... Den är ju egentligen bara en stor grönmassa större delen av året. Min blev över 3,5m hög och hade en omkrets på ca 8-9m - då grävde jag upp den! Det tog från plantering i april 2004 till uppgrävning i sept/okt 2008, att bli så stor. Det är riktigt praktfull att leda upp i träd, tror jag mig ha sett.
--------------------
|
|
|
|
|
23-08-2009, 11:45
|

Medlem

|
Oj, 8-9 meter.  Omkrets, menar du om man mäter ytterkanten runtom. Min syster som har en sådan tyckte jag skulle tänka mig en radie på 5 meter från planteringsstället. Betyder kanske samma sak? Fortsätter den att bara bli större och större sedan. Hur som helst så har jag inget emot stora vindskyddande gröna buskage, och när den blommar är den ju underbar. Har inget lämpligt träd för en sådan ros... (Funderar faktiskt också på att låta honungsrosen bli friväxande. Den vägrar nämligen klättra upp i därför avsett träd men är oerhört yvig i marknivå.)
--------------------
|
|
|
|
|
23-08-2009, 14:28
|

Medlem
Antal inlägg: 2 481
Medlem nr: 8 514

|
Eeep jag hade tänkt mig honungsrosen i ett rostorn/rosenportal. Tror ni jag gör bort mig helt, är chansen att lyckas minimal? Annars kanske man borde flytta den medan tid är...
Jag tror Christina menar diameter. O, från ena "kanten" av cirkeln till den andra. Inte diameter, från mitten ut till cirkelns kant. Gissningsvis. Då blir det ju ungefär som din systers ros Sommartorparn...
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
23-08-2009, 15:15
|

Medlem

|
Jag menar 8-9 meter i omkrets, alltså gå runt rosen med måttband i hand, typ.... Fast egentligen tror jag den var ännu större i omkrets....ville inte överdriva! Jag vet inte om den fortsätter att bli större & större, men det var det jag var rädd för, så jag grävde upp den! Men jag tror nog att den kan bli bra mycket större än min, men HUR mycket vet jag inte.... En honungsros i ett rostorn - se då till att det är ett rejält rostorn!!!!! Och använd sekatören! Rosen blir STOR & tung! Min 'Hybrida':
DSCN4448.JPG ( 120.93k )
Antal nedladdningar: 50
--------------------
|
|
|
|
|
23-08-2009, 18:56
|

Medlem

|
En av mina 2 Mulitflora var friväxande,om du slar en kraftig påle i marken kan du binder upp stammen på den,sedan gäller det att vara flitigt med sekatören.Den tål hårt klippning,men det är ett jäklar jobb att håller den i rimlig storlek men det går.Honungsrosen i en portal tror jag inte funkar men torn kan går om den är rejäl stabilt.
P1030148__Large_.JPG ( 251.24k )
Antal nedladdningar: 52 bilden visar den "lilla"av mina 2 hybrida
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
23-08-2009, 19:36
|
Medlem

|
Tack för alla svar! Det är nog en R Multiflora- japansk kätterros, blommorna liknar bilden. Men vår ros klättrar inte, den har ett fåtal kraftiga stammar nedtill och sen ett stort virrvarr av hängande grenar, som en stor buskros. Den verkar inte få ngr nypon. Tyvär har jag ingen bild på den.
|
|
|
|
|
23-08-2009, 22:03
|

Medlem

|
CITAT (lokatten @ 23-08-2009, 20:36)  Tack för alla svar! Det är nog en R Multiflora- japansk kätterros, blommorna liknar bilden. Men vår ros klättrar inte, den har ett fåtal kraftiga stammar nedtill och sen ett stort virrvarr av hängande grenar, som en stor buskros. Den verkar inte få ngr nypon. Tyvär har jag ingen bild på den. Jo, jag är nog också ganska säker på att det är en Multiflora du har. Fastän den borde få små runda nypon.  Multiflora är ganska vanliga i gamla trädgårdar eftersom de ibland har använts som ympunderlag för en ädlare ros. När den sedan dör finns multifloran kvar. Det är en sådan jag grävt upp och tagit hem till min trädgård. Vill att den ska vara som en stor buskros. Huruvuda multifloran blir en klätterros eller en stor buskros beror helt och hållet på om man binder upp den. Alltså, om du har ett lämpligt träd i närheten så kan du försöka gallra busken och sedan binda fast några av de kraftigaste grenarna i trädet så att den växer upp i kronan. (Jag antar att man då måste hålla efter så att den inte breder ut sig på bredden också, men har själv ingen erfarenhet av det.)
--------------------
|
|
|
|
|
23-08-2009, 22:11
|

Medlem

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 23-08-2009, 16:15)  Jag menar 8-9 meter i omkrets, alltså gå runt rosen med måttband i hand, typ.... Fast egentligen tror jag den var ännu större i omkrets....ville inte överdriva! Jag vet inte om den fortsätter att bli större & större, men det var det jag var rädd för, så jag grävde upp den! Men jag tror nog att den kan bli bra mycket större än min, men HUR mycket vet jag inte.... En honungsros i ett rostorn - se då till att det är ett rejält rostorn!!!!! Och använd sekatören! Rosen blir STOR & tung! Min 'Hybrida':
DSCN4448.JPG ( 120.93k )
Antal nedladdningar: 50Rostorn tror jag välter om det stormar. Dessutom skulle jag behöva flytta rosen som ju är planterad under ett äppelträd. (rostorn under äppelträd skulle nog se konstigt ut.....?) Problemet med min hybrida är att den vill inte gå upp i höjd. Jag tror det var 3-4 år sedan jag planterade den, den har massor med skott i marknivå, men än än så länge inget skott som är tillräckligt långt för att kunna knytas fast i trädet. Kan det vara blåsten som gör att den hukar sig? Därför funderar jag på att låta den blir en buske i stället. Så slipper jag i alla fall flytta den. Jag behöver något vindskyddande just där. PS fråga till er som har både multiflora och honungsros hybrida. Blir dom likartade i storlek och växtsätt när man har dom som friväxande buske? Kan man tänka sig att två sådana buskar (en av varje sort) bildar någon slags symmetri, eller är dom alltför olika?
Redigerat av Sommartorparn: 23-08-2009, 22:26
--------------------
|
|
|
|
|
24-08-2009, 17:16
|

Medlem

|
CITAT (Sommartorparn @ 23-08-2009, 23:11)  PS fråga till er som har både multiflora och honungsros hybrida. Blir dom likartade i storlek och växtsätt när man har dom som friväxande buske? Kan man tänka sig att två sådana buskar (en av varje sort) bildar någon slags symmetri, eller är dom alltför olika? Ja, det kan nog tänkas att de blir rätt likartade......hoppas nån annan också svarar på detta, men spontant och utan funderande känns det som att de blir med tiden rätt lika.
--------------------
|
|
|
|
|
24-08-2009, 20:06
|
Medlem

|
Hej sommartorparen, Denna stora ros är som ett träd (olivträd) i formen. Den har ngr riktigt kraftiga stammar nedtill sen har den många, många grenar och förgrenade grenar upptill som hänger ned i en rundad form, vi har aldrig bundit upp ngr grenar. Finns inget stort träd bredvid och jag tror inte den behöver bindas upp heller. (Synd att jag inte är så bra med kameror annars kunde jag ladda upp en bild).
|
|
|
|
|
24-08-2009, 21:24
|

Medlem
Antal inlägg: 710
Medlem nr: 13 877

|
Precis som Christina så tror jag att de skulle kunna gå ihop rätt bra. En fördel är om Multifloran blommar tidigare[?], (eftersom den är en art - de brukar vara tidiga), då får du dubbelt så lång blomperiod på jättebusken/trädet.  :) /S
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|