Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > tjocklek på glastaket?, Vad bör man ha för tjocklek på glaset till växthustaket?
          Najsan
          Inlägg 26-08-2009, 22:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 21 512

Hej alla, Mitt första odlafråga kommer här:

Vi ska bygga ett växthus, runt 4*8 m, i glas, med glastak och jag undrar nu vad man kan tänkas behöva för tjocklek på glaset till taket. Taket blir ett sadeltak med lutning på 35grader. Planen är att använda oss av långsmala glasskivor så det inte blir en massa skarvar på taket, annat än vid vädringsluckorna, skivorna blir omkring 55 cm breda och runt 2m långa om det är genomförbart, annars blir det skarv på mitten och två enmetersbitar.

Hm, känner att det kanske blev rörigt, finns det någon som förstår och har ett tyckande i frågan?

Höstmys på er alla

Citera
          vips
          Inlägg 27-08-2009, 13:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem nr: 14 796

Jag har 3mm tjockt glas i skivor på 61x61cm i både väggar och tak. Är ett litet hus på 6m2 i aluminium. Nya lite "finare" växthus verkar alla ha 4mm glas som standard, med möjlighet att välja till härdat. Väl på plats håller glaset ok, händer att det spricker nån ruta ibland, men 3mm är framförallt lite känsligt i hanteringen. Kan tänka mig att bitar på 200x55cm blir knepiga att få på plats i ett stycke. Jag skulle gärna ha härdat glas, då vi har små barn, men hittills har de inte lyckats knäcka en enda ruta. Det är ju även en kostnadsfråga, tjockare glas blir dyrare, så även härdat eller energiglas. Ta in offerter på olika lösningar och se om det är värt besväret.

/magnus

Citera
          Maggan H
          Inlägg 27-08-2009, 16:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Tänk även på vikten ifall ni inte har trä som bärande. Glas blir tungt och aluminium är ganska klent i sig själv. Kanske kanalplastskivor istället, man behöver faktiskt ha skugga, önskar jag hade sådana i mitt tak så jag slapp hänga upp solskydd.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          blomkronan
          Inlägg 27-08-2009, 20:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Som Maggan säger vill jag oxå tipsa om... Nu skriver du inte var du bor...vilken zon. Men har du mycket snö är det oxå bra att ha kanalplast. Men fördelarna med kanalplast är flera...

-Håller bra mot snö.
          -skuggar varma dagar
          -håller värmen kvar bättre på vår och höst= längre odlings tid. Den mesta värmen går ut via taket.

Glas på sidorna är trevligare... så man kan se in utifrån på sina växter biggrin.gif

Lycka till och välkommen till odla smile.gif

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 27-08-2009, 21:30
          Länk hit: #5

Gäster

Helt enig - jeg har kanalplader i taget (16 mm med 65 mm brede kanaler) og glas i siderne.

Helt perfekt løsning!

Citera
          Najsan
          Inlägg 27-08-2009, 21:57
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 21 512

Tja, kanalplast är nog uteslutet, även om jag inser fördelarna med det. Vi kommer att använda huset även som mys-dricka-vin-lukta-på-blommorna-hus och då ger ju glaset en oslagbar känsla. Växthuset kommer att bli i träkonstruktion och vi bor strax utanför uppsala, så några jättemängder snö kommer det ju inte. Med en taklutning på 35 grader kommer dessutom inte så mycket ligga kvar...

Så vad tror ni? 4mm glas, kan det bli bra? Jag har fått tag på fönster gratis som kommer att utgöra väggar, men taket måste vi nog köpa glas till iaf. Det blir ju ändå mycket billigare, och bättre(?) än att köpa ett helt färdigt växthus.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 27-08-2009, 22:25
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Om ni ändå väljer glas.... jag skulle ta 4 mm om inte 6 mm.

Kolla på WillabGardens hemsida dom har en kanalplast som har breda kanaler som man får in massor med ljus igenom... innan du köper glaset yes.gif

Citera
          vips
          Inlägg 28-08-2009, 09:21
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem nr: 14 796

Jag har kikat en del på nytt växthus hos både Willab och Classicum, och 4mm verkar vara det de använder mestadels. Är ingen stor fan av kanalplast jag heller, även om jag inser fördelarna med det. 3mm kan vara lite känsligt om träkonstruktionen rör på sig, framförallt är det jobbigt att lossa glasen och byta, speciellt om man stiftat och kittat fast dem. Kolla på blocket, finns en del fönster och glas till salu, 25 kr/st för 80x80cm 4mm-skivor bland annat...

/magnus

Citera
          uno
          Inlägg 16-09-2009, 21:18
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

Jag har ett kraftigt växthus med aluminiumstomme och 4 mm glas i väggar och i tak.
          Jag ångrar kraftigt att jag inte beställde med kanalplast i taket.
          Nu får jag isolera hela huset med bubbelplast. Med isolerplasttak hade det räckt att bubbelplasta sidorna.
          Ljuset genom plasttaket räcker till och det är inte så ofta som man står i växthuset och tittar på himlen.

--------------------
          unozon1-2

Citera
          muppan
          Inlägg 17-09-2009, 09:11
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 8 772

Vi håller på att montera ett växthus på kraftig lackad aluminium med 4mm säkerhetsglas de största glasskivorna på taket är 2,03 meter långa dessa är skarvade så vi har en som är på 1,81 ovanför utom vid takluckorna. Taklut 11 grader.

Har hittills inte ångrat valet, det visar sig antagligen i vinter, hade tidigare att traditionellt växthus med kanalplast och det var ingen höjdare om man vill ha det för lite mer än odling, vi vill kunna sitta där och mysa.

Kicki

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon