Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Citrusträd, Hur vinterförvaras dom?
          CeciliaR
          Inlägg 02-09-2009, 09:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 12 378

Det här forumet är verkligen helt underbart smile.gif Fullt av kunskap, humor, hjälpsamhet och inspiration. Jag blir rent gråtfärdig av alla bilder här inne, vilka vackra odlingar och växthus smile.gif Jag undrar hur man sköter citrusträd på vintern. Jag har inget växthus än men jag undrar om de kan må bra i växthus över vintern om det är uppvärmt så det ligger på några plusgrader? Vad händer med apelsinträd vars frukt mognar i februari i så fall? Borde jag förvara dem inne i huset istället och hur förvarar jag dem bäst inomhus vintertid tills jag byggt mitt växthus? Jag blev så inspirerad av den engelska försäljare av fikonträd som Flaxss länkade till att jag också tänkte beställa några citrusträd därifrån. Tacksam för all hjälp!

Edit: Stavat Flaxss rätt.

Redigerat av CeciliaR: 02-09-2009, 10:43

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-09-2009, 09:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

ja växthus funkar bra att övervintra i, frukterna mognar sakta fram under hela vintern tills dom blir klarar. när du inte har växthus så övervintras dom inne med extra ljus.

läs gärna min hemsida för mer info
          http://flaxss.webs.com/sktselrd.htm

Citera
          MariaS
          Inlägg 02-09-2009, 09:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

JAg har samtliga mina citrusar i mitt växthus på vintern. Där ligger temperaturen på mellan +4 - +10 (beroende på om solen skiner också) Dessutom är växthuset utrustat med extra växtbelysning (6st dubbla lysrörsramper).

Fördelen med att övervintra dem i växthuset (min erfarenhet) är att luftfuktigheten är bättre, så jag har hitintills sluppit ohyra på citrusarna. De är betydligt mer blomvilliga och jag har lättare för att komma ihåg att vattna alla. Sånt missar jag när de står utspridda överallt på vintern blush.gif

Utöver citrusarna, har jag: Passifloror, ingefära, guava, avocado, kaki, eucalyptusar, egen stickling på camelia, stora agave, väderkvarnspalm, ardisia och några köttätande växter som inte tål frost.

Min egen lilla djungel inpressad på 10m2 giggle.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-09-2009, 10:15
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (MariaS @ 02-09-2009, 10:57) *
          JAg har samtliga mina citrusar i mitt växthus på vintern. Där ligger temperaturen på mellan +4 - +10 (beroende på om solen skiner också) Dessutom är växthuset utrustat med extra växtbelysning (6st dubbla lysrörsramper).

Fördelen med att övervintra dem i växthuset (min erfarenhet) är att luftfuktigheten är bättre, så jag har hitintills sluppit ohyra på citrusarna. De är betydligt mer blomvilliga och jag har lättare för att komma ihåg att vattna alla. Sånt missar jag när de står utspridda överallt på vintern blush.gif

att du inte har ohyra är inte fukten (ohyra älskar fukt) utan att du har det kallt. varför man får dom inne lätt är dels är det jämntemperatur och dels så mår inte växterna hundra.

sedan är det inte alla som vill ha det kallt undervintern. får dom för kallt kommer dom må sämre och dom vill övervintra +15c och extraljus exempel Citrus medica, Lime sorterna dessa klarar dock övervintra kallt men kommer växa och blomma bättre om dom får lägst +10c +15c på vintern.

Redigerat av flaxss: 02-09-2009, 10:26

Citera
          CeciliaR
          Inlägg 02-09-2009, 10:56
          Länk hit: #5

Medlem

Tack så mycket ni båda, då vet jag att de kan klara sig både i växthus och inomhus vid behov smile.gif Tack för länken till din sida också Flaxss smile.gif

CITAT
          Utöver citrusarna, har jag: Passifloror, ingefära, guava, avocado, kaki, eucalyptusar, egen stickling på camelia, stora agave, väderkvarnspalm, ardisia och några köttätande växter som inte tål frost.

Min egen lilla djungel inpressad på 10m2

Låter underbart smile.gif Fast köttätande växter vet jag inte om jag skulle vilja ha, det enda som dyker upp i mitt huvud när jag läser det är det där klickljudet från "triffiderna anfaller" eller vad den nu hette den där gamla filmen. Men jag antar att du inte är utrustad med hagelbössa och nerver på helspänn när du besöker dina blink.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-09-2009, 11:06
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (CeciliaR @ 02-09-2009, 11:56) *
          Tack så mycket ni båda, då vet jag att de kan klara sig både i växthus och inomhus vid behov smile.gif Tack för länken till din sida också Flaxss smile.gif

vilka har du förutom apelsin?

min apelsin klarar vintern jätte bra inne, ingen ohyra och inget extra ljus och ändå hade den i våras-somras 3-5blomknoppar i varje bladveck nästan. tappade kanske max 5blad under hela vintern. så borde du inte ha några problem med att övervintra inne i rumstemp innan du får växthus som du kan ha dom i.

Citera
          CeciliaR
          Inlägg 02-09-2009, 11:54
          Länk hit: #7

Medlem

Jag hittade tre fikon jag vill prova: Alma, Grise de St Jean och Noire de Caromte.

Citrus: Eureka
          Lime: Tahiti
          Apelsin: Valencia Late
          Blodapelsin: Sanguinelli

Dessa var de jag tänkt beställa, några erfarenheter från dem?

Just det, när jag nu har dig här Flaxss, kan jag klippa av den döda stammen på mitt Bornholmsfikon nu, en bit ovanför där den skjutit nya grenar eller är det fel tid för det? Trodde det hade strukit med under vintern ute men den har kommit på nytt nerifrån fast nu är det inte längre ett fikonträd utan en fikonbuske.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-09-2009, 11:59
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (CeciliaR @ 02-09-2009, 12:54) *
          Jag hittade tre fikon jag vill prova: Alma, Grise de St Jean och Noire de Caromte.

Citrus: Eureka
          Lime: Tahiti
          Apelsin: Valencia Late
          Blodapelsin: Sanguinelli

Dessa var de jag tänkt beställa, några erfarenheter från dem?

Just det, när jag nu har dig här Flaxss, kan jag klippa av den döda stammen på mitt Bornholmsfikon nu, en bit ovanför där den skjutit nya grenar eller är det fel tid för det? Trodde det hade strukit med under vintern ute men den har kommit på nytt nerifrån fast nu är det inte längre ett fikonträd utan en fikonbuske.

Eureka är en jätte bra citron sort och passar bra för kruka och ger hög skörd.

Tahiti lime är en tropisk citrus hybrid som gärna vill ha varmare än +10c på vintern, den övervintra alltså bäst inne i rumstemp med extraljus.

Apelsin är samma som för citronen. blodapelsinen vill gärna ha extraljus på vintern, mer än den vanliga.

du kan klippa veck det döda nu, skydda den extra i vinter för att vara säker.

Citera
          CeciliaR
          Inlägg 02-09-2009, 13:22
          Länk hit: #9

Medlem

Tack! Jag tror inte jag ska försöka mig på att ha fikonet på friland i år, han får nog övervintra i garaget denna vinter. Jag kanske ska försöka se om jag hittar någon mer passande limesort.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-09-2009, 13:29
          Länk hit: #10

Medlem

Kaffir Lime, Papeda - Citrus hystrix - tål kyla bättre än dom andra Limen och kan övervintra i ett växthus och den är också tålig och bra lime. man kan också använda bladen på dessa i wok.

ja ditt fikon kommer må bra att övervintra där. det tar ca 2-3vintrar innan dom är så pass etablerade att dom inte fryser ner (om det nu inte blir en väldigt kall vinter). så även om man bor i zon 0-1 är det bra att täcka dom de första vintrarna.

Redigerat av flaxss: 02-09-2009, 13:31

Citera
          MariaS
          Inlägg 02-09-2009, 14:17
          Länk hit: #11

Medlem

Mitt fikon frös också ner i vintras, men jisses vad med fruktämnen det har nu, på de nya skotten blink.gif Funderar på att behandla de andra två likadant unsure.gif

Citera
          Bassam
          Inlägg 02-09-2009, 15:10
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Jag vill säga att många insekter tycker om torr lufte som löss, också jag ska säga att man kan borta döda grenar vad som helst utan på vinter , man ska rädd från frost. .

H : Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-09-2009, 15:24
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Bassam @ 02-09-2009, 16:10) *
          Hej

Jag vill säga att många insekter tycker om torr lufte som löss, också jag ska säga att man kan borta döda grenar vad som helst utan på vinter , man ska rädd från frost. .

H : Bassam

Ohyra vilken som behöver fukt i luften för att leva men tål torrluft. det är växterna som inte gillar torrluft varav växten mår dåligt och ohyran gynnas av att växten mår dåligt. Ohyra gillar också jämntemperatur så att dom kan utvecklas väl, blir det för varmt dör dom blir det för kallt dör dom eller går in i vila varav man inte får ohyra så lätt i ett växthus på vintern då ohyran oftast vilar i jorden på krukan eller på stammarna.

en annan sak är ju att man kan få ohyra i växthus OCKSÅ och vad är där ? jo fuktig luft.

döda grenar man man ta bort när som på året, och har man fikon på friland så är frosten långt borta och under tiden hinner fikonet läka. dessutom har man det inte på friland så tas det in och övervintras frostfritt ja just det frostfritt. fikon ska beskäras under JAS av att dom som vin blöder mycket på våren.

i Hammarhög i skåne på Wibulls (stavade inte riktigt vet) där klipper dom ner sina fikon varje höst. och dom lever än vad jag vet.

CITAT (MariaS @ 02-09-2009, 15:17) *
          Mitt fikon frös också ner i vintras, men jisses vad med fruktämnen det har nu, på de nya skotten blink.gif Funderar på att behandla de andra två likadant unsure.gif

vad trevligt tummenupp.gif då får vi hoppas på att grenarna inte fryser veck så du får en massa fikon nästa år. är dom i storlek som en ärta/hallon brukar dom klara vintern.

jag glömde skörda min buske (eller rättare sagt markus såg inte att dom var mogna och jag var bortrest) så mina mogna frukter hittade jag möglade och ruttna igår -cry-.gif jag som längtat efter frukterna, som tur är är där kvar några som håller på att mogna.

Citera
          MariaS
          Inlägg 02-09-2009, 18:13
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (flaxss @ 02-09-2009, 16:24) *
          Ohyra vilken som behöver fukt i luften för att leva men tål torrluft. det är växterna som inte gillar torrluft varav växten mår dåligt och ohyran gynnas av att växten mår dåligt. Ohyra gillar också jämntemperatur så att dom kan utvecklas väl, blir det för varmt dör dom blir det för kallt dör dom eller går in i vila varav man inte får ohyra så lätt i ett växthus på vintern då ohyran oftast vilar i jorden på krukan eller på stammarna.

en annan sak är ju att man kan få ohyra i växthus OCKSÅ och vad är där ? jo fuktig luft.

döda grenar man man ta bort när som på året, och har man fikon på friland så är frosten långt borta och under tiden hinner fikonet läka. dessutom har man det inte på friland så tas det in och övervintras frostfritt ja just det frostfritt. fikon ska beskäras under JAS av att dom som vin blöder mycket på våren.

i Hammarhög i skåne på Wibulls (stavade inte riktigt vet) där klipper dom ner sina fikon varje höst. och dom lever än vad jag vet.
          vad trevligt tummenupp.gif då får vi hoppas på att grenarna inte fryser veck så du får en massa fikon nästa år. är dom i storlek som en ärta/hallon brukar dom klara vintern.

jag glömde skörda min buske (eller rättare sagt markus såg inte att dom var mogna och jag var bortrest) så mina mogna frukter hittade jag möglade och ruttna igår -cry-.gif jag som längtat efter frukterna, som tur är är där kvar några som håller på att mogna.

I år åker fikonet in i växthuset igen, tillsammans med de andra två (om jag inte låter dem bli planterade för att frysa whistling.gif ) När jag var tveksam över om det levde, så hade jag redan grävt upp det och satt det i kruka i växthuset. Strax efter midsommar såg jag plötsligt att det var något grönt längst inne i växthuset (hade glömt bort den) och nu är frukterna stora som små gröna ärtor ungefär. Den har satt frukt i vartendaste bladveck! från jorden och upp! Så mycke var det aldrig på den, när den var som den skulle... (hur lät det där blink.gif ) Ja alltid lär man sig något nytt!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-09-2009, 19:04
          Länk hit: #15

Medlem

ja det är normal fruktsättning för fikon att få 1-2frukt per bladveck på årskotten. alla mina på friland (som inte fryser ner på vintern längre) har frukt på nya skott. även dom jag odlar i kruka brukar det bli så mycket, dock dog dom flesta jag hade i kruka då jag hade dom ute i vinter, så där har fruktsättnigen blivit sämre i år då dom flesta jag nu har i kruka är ny inköpta. den ända som klarade vintern var den jag fick av Peggy (som jag tog in) och den har fått ''blomknoppar'' i varje veck.

dock fryser dom ner helt efter vintern, så kan dom ''starta årets fruktsättning'' tidigare och då kan man få mogna frukter samma år från åretsfrukt det har jag fått. annars så blir dom kvar och mognar året därpå.

egentligen är det bra att den får en ny omgång med blommor(kart) sent på sommaren så att dom är så små som möjligt inför vintern, större frukterna är desto sämre tål dom vintern. man kan ju säga att fikon när vi odlar dom här är sensommar-höstblommande.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon