CITAT (Bock @ 09-09-2009, 06:12)

Flaxss det var en massa sorter...som du rabblade upp...jag är bara intresserad av sånt man kan äta eller snarare sånt som ger ätbar frukt!
Har kollat på den sidan som du gav mig angående fikonsorterna men jag har inte bestämt mig för vad jag ska ha! ( Förutom Desert King men jag får inte tag på något nu...har kollat runt på en massa ställen ) Din citrus-sida brukar jag kolla på..men du kanske har en bra sort av citron,apelsin,lime som skulle passa med Desert King så att man får en jämn temp...när man vinterförvarar lite medelhavsväxter.
jag vet inte i vilken zon du bor i så en del kan du kanske odla ute, men här är en annan lista som är kanske mer rolig
Mullbär, Kiwi, Pistacia, Pitahaya, Fikonkaktus, Granatäpple, Acca sellowiana (Feijoa), Japansk mispel, Oliv, Johannesbröd (Ceratonia), Kaki, Vinranka, Persika, Citrontörne, Passiflora edulis - kan alla övervintra i en temp på +5c +10c.
sedan Citrusar
Citron för odling i kruka passar Eureka, Bearss, Genova, Lisbon (Lisbon är mest köldtåligt)
Apelsin är väl namnsorten Washington Navel bäst, det finns en som heter Valencia men den vill ha det lite varmare. och så en som heter Valencia late men den är SEN vilket hörs på namnet. annars är även Valencia en bra namnsort såsett den sägs ge god frukt men det blir inte så mycket skörd här.
andra citrusar som kan funka hos dig är Kumquat, Chinotto, Pomerans, Bergamott, Pompelmus, Grapefrukt. alla dessa citrusar kan du ha i +5c +10c. samma som fikon och resten vill ha.
alla lime är tropiska och vill gärna ha det lite varmare än +5c +10c.
sånt som du kan använda bladen på så finns det Myrten, Lagerblad, Citornverbena, Rosmarin, Teplanta, salvia-sorter och arter.
Redigerat av flaxss: 09-09-2009, 09:06