Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ibland kan jag bli lite rädd för inlägg!, Vad är det som händer på vårt forum?
          pimpim2
          Inlägg 07-09-2009, 21:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 12 422

Det händer just nu ganska ofta att inlägg är ganska obehagliga! Ska vi hålla garden högt eller ska vi stoppa dom som skriver? Bästa sättet är ju för det mesta att låta bli att kommentera. Hur ska vi hantera dessa inlägg?

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 07-09-2009, 21:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Tänker du på inlägg med personangrepp eller vad tänker du på?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 07-09-2009, 21:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har gjort så att jag blockerar en viss persons inlägg så slipper jag läsa personliga påhopp, svordomar och öknamn. Bra för den personliga balansens skull. Det gör man i kontrollpanelen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          pimpim2
          Inlägg 07-09-2009, 21:24
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 12 422

Absolut! Självklart tänker jag på dom, men när jag nu skriver så tänker jag faktiskt även på de som drar upp gammalt groll.
          Mår vi så himla bra av det egentligen? Jag har inte varit medlem så himla länge, men har ändå kännt att jag har vänner på forumet!
          Träffade några av er på Taxinge i helgen och vill gärna fortsätta kontakten.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-09-2009, 21:33
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det är en intressant fråga: Hur ska man hantera obehagliga påhopp och ältandet av gammalt groll? Åtminstone efteråt brukar jag inse att det bästa är att avstå från att kommentera det. Det som dessutom är tråkigt är att när någon (som här) försöker ta upp en seriös diskussion, så leder det alltför ofta till att bråken blossar upp igen.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anki V
          Inlägg 07-09-2009, 21:37
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag….beroende på humör
          1 Sätter mig på händerna
          2. Skriver ett inlägg som jag sedan raderar.
          3. Småler och tänker…nu är någon på gång igen.

Blir jag riktigt irriterad gör jag som Ruda…blockerar en användares inlägg

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-09-2009, 21:39
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag kan nog braka loss mycket om jag vill, men har lovat en medlem att inte göra det. men varför jag har tagit med mig gammalt groll är för att jag har blivet mycket sårad en gång och det har inte gått att lösa därefter. och då är det lätt att samma tankar kommer upp även i andra ämnen och då bara för man blir sårad/arg/irriterad så kan det också lätt hända att det kan bli hetsiga diskussioner. och då hårda ord av bara farten.

men jag har som sagt lovat en medlem att släppa det men tänkte jag åtminstone ville förklara hur jag tänker.

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 07-09-2009, 21:42
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Det är för ynkligt hur lätt en del börjar käfta och bråka.

När Kalle i Kalle och Hobbe, smyger upp bakom Hobbe som slurar bakom ett träd och preciiis ska kasta en vattenballong i skallen på honom säger Hobbe lugnt ( och detta kan man ta fasta på ):

- As if life wasn't short enough!

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 07-09-2009, 21:43
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Det är inte värre nu än vad det alltid varit. Eller rättare sagt har det varit mycket mycket värre förr.
          I dagarna var det en diskussion som verkligen behövde föras. Hela forumet känns lättare och mer "ärlig" på något sätt nu. Tycker jag. smile.gif

Citera
          Chamomille
          Inlägg 08-09-2009, 01:57
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Anki V @ 07-09-2009, 22:37) *
          Jag….beroende på humör
          1 Sätter mig på händerna
          2. Skriver ett inlägg som jag sedan raderar.
          3. Småler och tänker…nu är någon på gång igen.

Blir jag riktigt irriterad gör jag som Ruda…blockerar en användares inlägg

/Anki

rotfl.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-09-2009, 04:56
          Länk hit: #11

Medlem

En avgörande skillnad när man skriver på ett forum jmf med IRL är att många nyanser och aspekter går förlorade i kommunikationen. Det blir mycket lättare missförstånd och det går inte lika snabbat att moderera eller rätta till. Slutsatsen är väl att man ska vara försiktigare med vad man skriver.

--------------------

zon 1

Citera
          Berith
          Inlägg 08-09-2009, 05:29
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Anma @ 07-09-2009, 22:43) *
          Det är inte värre nu än vad det alltid varit. Eller rättare sagt har det varit mycket mycket värre förr.
          I dagarna var det en diskussion som verkligen behövde föras. Hela forumet känns lättare och mer "ärlig" på något sätt nu. Tycker jag. smile.gif

Håller med, bra sagt... yes.gif

Och ovänliga/otrevliga/griniga/sura/negativa inlägg kommer nog alltid att finnas. Så långt som till att spärra någons inlägg har jag inte tänkt på... g.gif

Jag tänker nog mer att det var och en skriver visar ju bara hur just den personen är. Eller...? Precis som människor runt omkring en, en del hörs alltid mer än andra, och någon är bara såååå jobbig....

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-09-2009, 07:07
          Länk hit: #13

Medlem

Jag saknar ett par saker på detta forum som brukar finnas på alla andra forum.

1. Forumregler. En länk nånstans där dom ansvariga lägger upp hur man uppfför sig på forumet.

2. Moderatorer som ser till att reglerna följs.

3. Att medlemmar som inte klarar att följa regelerna skall stängas av, allt från nån vecka till livstid.

Jag är medlem på ett par andra forum och där skulle inget av vad man sett här fått passera. Minsta lilla tendens till personpåhopp eller andra utbrott städas bort och om det upprepas eller är grovt så åker personen ifråga ut med öronen först utan pardon. Sånt håller ner debatten på en mer behaglig nivå där man kan diskutera sakfrågor.

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 08-09-2009, 07:26
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Gossen Ruda @ 08-09-2009, 08:07) *
          Jag saknar ett par saker på detta forum som brukar finnas på alla andra forum.

1. Forumregler. En länk nånstans där dom ansvariga lägger upp hur man uppfför sig på forumet.

2. Moderatorer som ser till att reglerna följs.

3. Att medlemmar som inte klarar att följa regelerna skall stängas av, allt från nån vecka till livstid.

Jag är medlem på ett par andra forum och där skulle inget av vad man sett här fått passera. Minsta lilla tendens till personpåhopp eller andra utbrott städas bort och om det upprepas eller är grovt så åker personen ifråga ut med öronen först utan pardon. Sånt håller ner debatten på en mer behaglig nivå där man kan diskutera sakfrågor.

Och så här skrev Ina för ca 4 år sedan
          CITAT (Ina @ 23-09-2005, 14:21) *
          Brevet nedan har jag skickat till Ingemar nyss och med risk för att bli nedsablad lägger jag ut det även här... Jag kommer inte att ge några som helst vidare svar i denna tråden för jag har redan sagt allt jag vill säga i brevet. Om folk vill kasta skit så är det upp till dom själva...

Hej Ingemar!

Allra först vill jag gnälla av mej, dels för att det behövs och dels för att jag vill ge en bild av hur jag känner för odlas diskussionsforum som det har blivit. Jag tycker att jag är en ganska sansad person som inte tar illa vid mej eller brusar upp i första taget och odlaforumet var förut ett ställe där jag kände att jag kunde säga det jag ville utan att vara rädd för att bli påhoppad. Så är det inte längre och jag saknar den ”gamla andan”…

Jag vill kunna vara här utan att må dåligt!
          Jag vill kunna gå in här utan att vara tvungen att undvika vissa avdelningar, trådar eller vissa användares inlägg!
          Jag vill kunna svara på vilka frågor som helst eller kunna hänvisa folk till att söka utan att riskera att bli utskälld och beskylld för att vara "forumpolis" eller få frågan "Är det du som bestämmer här, eller?"
          Jag vill slippa se insinuanta signaturer som är snudd på kränkande!

Kan inte ansvariga för stället se till att trådar på fel plats flyttas så att vi användare slipper skäll när vi försöker upplysa om var frågan är mest lämplig att ställa.
          Kan ni inte se till att folk som börjar skälla på varandra på ett icke konstruktivt sätt ombeds att sluta.

Varför har ni överhuvudtaget en policy om det inte finns någon som ser till att de allra mest elementära delarna i den följs?
          Jag kanske har missförstått förresten – är det så att det är vi användare på forumet som är ansvariga för att jaga folk som beskyller andra för att vara trångsynta mobbare som förstör forumet?

Nu har jag gnällt färdigt och kommer till den mer konstruktiva avdelningen i brevet! ohmy.gif)

Skaffa en eller flera moderatorer!
          Till Småprat i Allmänt forum kanske det behövs flera moderatorer med tanke på tonen i många inlägg där det senaste. Det övriga avdelningarna kanske kan hanteras på så vis att en moderator har hand om några stycken avdelningar – det är mest ”trådflyttarjobb” som behövs där.

Gör er forumpolicy tydligare!
          Som det nu är så är det ibland svårt att veta var gränsen för hur man får bete sej går. Policyn som den ser ut idag är en bra grund, men utan förtydliganden så blir den ganska ”tandlös” när folk börjar kasta skit omkring sej.

Ett bra sätt att göra policyn tydligare är att dela upp den i avdelningar. Undvik kanslisvenska och var konkret med vad som inte är ok språk och beteende på Odlas forum.

Tala även om i policyn att en användare som inte följer policyn kommer att stängas av efter ett specificerat antal varningar. Som det är nu står inte det med i policyn – detta är något jag finner underligt.

Policyn bör även finnas tillgänglig på fler ställen än när man ska registrera en ny användare. Som det nu är vet många av era registrerade användare inte om att den finns eller var men kan hitta den.

Gör klart att användarna har en stor och viktig uppgift i att hålla forumet levande och på en trevlig nivå. Detta bör göras genom att uppmärksamma moderatorn för avdelningen med det snaraste. Ingen användare ska behöva känna sej ansvarig för att tillrättavisa andra via PM eller öppet i trådar.

Lägg en ”nål” i varje avdelning!
          I varje avdelning bör det finnas ett fast inlägg med förtydligande om vad som är ”rätt” saker att ta upp i respektive avdelning. Klart och enkelt språk även här och ett klargörande på varje ställe att trådar som är ”off-topic” kommer att flyttas till en avdelning där den hör hemma.
          Jag tror att både ni som driver odla.nu och vi användare har en del att vinna på att skapa lite mer struktur. Något som du säkert vet är att flera användare har slutat skriva och/eller vara på odlas forum på grund av att de vantrivts där. Detta är ju något som knappast gagnar vare sej Odlas ekonomi eller den kunskapsbank som Odlas forum är. Ni kanske inte förlorar många kunder på detta viset men ni gör det, både nuvarande och presumtiva.

Jag är allvarligt upprörd över hur forumet har fått "förfalla". Jag har vart där såpass länge nu och har trivts så bra att jag inte vill lämna utan att ha gjort ett försök att göra nåt åt det hela. Att gå till Odlas forum har varit som att träffa vänner under avslappnade former. Jag föredrog Odlas forum framför Allt om Trädgårds på grund av det gemyt som fanns där och har talat med ganska många som har hållit med. Jag har även talat med människor som tycker att Odlas forum är för ostrukturerat. Jag hoppas och tror att gemytet skulle gå att återfå om det blev lite tydligare riktlinjer och att även sådana som tidigare upplevt det som rörigt skulle se Odla som mer attraktivt då.

Jag hoppas att du och dina kollegor redan egentligen vet allt det jag har skrivit och att ni om ni väljer att inte göra något åt problemen på diskussionsforumet har mycket goda skäl för att avstå.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-09-2009, 07:40
          Länk hit: #15

Medlem

Intet är nytt under solen.

--------------------

Citera
          Grå
          Inlägg 08-09-2009, 07:46
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

När jag blev medlem här fanns det en grupp som rabiat ansåg sig ha rätt att bestämma vem som skulle skriva vad, när, hur och varför. Den som var lite för kaxig eller tog för mycket plats eller fick för mycket uppmärksamhet fick genast på tafsen och om man skrev saker som inte alls föll på läppen blev det näst intill lynchstämning.
          De hade format sin egen standard på forumet, som var en rätt kass standard, och den som inte uppfyllde kraven skulle genast mobbas bort.
          Det hände att det skickades ut pm till andra forummedlemmar som de trodde stod på "inkräktarens sida", där de förbjöd medlemmarna att prata med eller kommentera inlägg från "inkräktaren".

I mitt fall trodde de att det var medicinen för att få bort mig, just för att jag inte har för vana att falla folk på läppen.
          De gick bet. Ont blod förgås inte så lätt.

Nu finns det bara några få fragment kvar av den där gruppen, det är väldigt tyst från de andra.

Citera
          herkules
          Inlägg 08-09-2009, 07:48
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

fortsättningsvis så kommer iaf jag att skriva rätt ut - adresserat till den den berör med namn - vad jag tycker och tänker.
          man kan säga saker som kanske inte är vare sig gulliga eller snälla utan att för den skull bli otrevlig.
          tror många här skulle må bra utav att lära sig läsa vad folk egentligen skriver - det mesta är faktiskt inte så illa som några vill få det till.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Ralf
          Inlägg 08-09-2009, 08:14
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (herkules @ 08-09-2009, 08:48) *
          fortsättningsvis så kommer iaf jag att skriva rätt ut - adresserat till den den berör med namn - vad jag tycker och tänker.
          man kan säga saker som kanske inte är vare sig gulliga eller snälla utan att för den skull bli otrevlig.
          tror många här skulle må bra utav att lära sig läsa vad folk egentligen skriver - det mesta är faktiskt inte så illa som några vill få det till.

Men privat käbbel i en tråd är väl inget som ska stå offentligt?

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          herkules
          Inlägg 08-09-2009, 08:18
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Ralf @ 08-09-2009, 09:14) *
          Men privat käbbel i en tråd är väl inget som ska stå offentligt?

nä, inte privat men handlar det om vad som händer på forumet så tycker jag att man kan skriva om det - utan massa omskrivningar/hintar hit och dit, folk blir bara förvirrade då.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-09-2009, 08:24
          Länk hit: #20

Medlem

Jag håller med Herkules om att man ska vara tydlig i och adressera sin kritik. Däremot behöver man inte alls ta till brösttoner eller förolämpningar. I längden fungerar sakliga och lågmälda argument bäst.

(Sen har jag väl inte alltid själv levt upp till detta, men jag försöker...)

--------------------

zon 1

Citera

6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 04:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon