Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Åkerfräken-kalkfattig jord?
          lottanna
          Inlägg 13-09-2009, 16:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 16 725

Har FULLT med "rävrumpor" i mitt land. Jag grävde bort mängder förra hösten och jag grävde bort säkert fem skottkärror i våras. Nu när allt odlat är uppätet så är det som en liten granskog igen. Vad gör jag nu utöver höstgrävningen? Har hört att det kan vara tecken på kakfattig jord. Men när kalkar man och finns det "specialkalk"? Tips och råd välkomnas!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-09-2009, 17:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Åkerfräken är närmast omöjlig att utrota utan att ta till kemiska bekämpningsmedel, typ Roundup. Även där är effekten begränsad. Jordbruksverkett skrev så här 2005:

CITAT
          Åkerfräken
          (Equisetum arvense)

Åkerfräken är en flerårig kryptogam, dvs. den sprids med sporer och inte med frön som alla andra av våra åkerogräs gör. Den har ett mycket djupt gående och omfattande system av stamutlöpare (rhizom) som till stor del ligger under normalt plogdjup. Djup tallriksharvning räcker inte till för att bekämpa åkerfräken, men den hämmas av jordbearbetning och plöjning. Arten kan därför bli ett stort problem där reducerad jordbearbetning tillämpas. Den hävdar sig bäst på vattensjuka och/eller packningsskadade mineraljordar, därför är ett väl fungerande dräneringssystem en grundförutsättning för att få bukt med åkerfräken.
          För kemisk bekämpning av åkerfräken har glyfosat-preparat en viss långtidsverkan, jämfört med exempelvis MCPA som ger god verkan på årsskotten men dödar inte rotsystemet. Svårigheten är att få en tillräcklig mängd preparat att tränga in i plantan eftersom det i den yttre cellvävnaden finns en stor mängd kiselsyra inlagrad vilket gör stammen mycket sträv. En sargning av åkerfräken innan en bekämpning med glyfosat gynnar därför effekten.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          MariaS
          Inlägg 13-09-2009, 19:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Vi har kalkhaltig lera och MÄNGDER med åkerfräken!

Jag använder RoundUp varvat med att repa, så fort jag ser dem sticka upp! Har hållit på i många år nu på detta viset. Tyvärr går inte allt att bekämpa med RoundUp, då de även har etablerat sig i blomrabatter, med växter man är rädd om.

Citera
          Anki V
          Inlägg 13-09-2009, 19:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Bara en tanke…..

Skulle det kunna fungera om man injicerade lite RoundUp i stjälken med en fin nål crazy.gif ?

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          MariaS
          Inlägg 13-09-2009, 19:15
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Anki V @ 13-09-2009, 20:14) *
          Bara en tanke…..

Skulle det kunna fungera om man injicerade lite RoundUp i stjälken med en fin nål crazy.gif ?

/Anki

rotfl.gif PROVA!

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 13-09-2009, 19:37
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Dränering av marken verkar ju bra iaf. Upphöjda såbäddar? Så in några vackra växter som konkurrerar ut åkerfräken? Sälja åkerfräken till någon inom medicinalväxt/hälsokostbranschen?

Själv har jag en äng med väldigt mycket skogsfräken. Ängen är fuktig till blöt. Jag har slarvat med att slå ängen de senaste åren vilket har gjort att skogsfräken har kunnat bre ut sig. I o för sig så är skogsfräken en vacker växt men jag vill ju ha fler blommor smile.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Anki V
          Inlägg 13-09-2009, 19:42
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

CITAT (ängsvädd @ 13-09-2009, 20:37) *
          Dränering av marken verkar ju bra iaf. Upphöjda såbäddar? Så in några vackra växter som konkurrerar ut åkerfräken?

Funkar inte.

Jag odlar i upphöjda bäddar på gammal sjöbotten och jag rycker ”rävrumpor” dagligen.

Egentligen har jag givit upp kampen och förklarat fräken som segrare no.gif .

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 13-09-2009, 19:43
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 330
          Medlem nr: 20 930

Enligt en artikel i The Garden, för två år dedan, när man provat olika metoder för att bli av med Åkerfräken hade pensling med koncentrerad Round Up (bara lite grann) på varje planta bra effekt. Tycker det fungerar bra, men det gör nog injicering också!!!! Sen är det frågan om man orkar lägga så mycket tid på denna mycket invasiva växt. Jag penslar bara i rabatterna.
          Åsa www.lavendelgarden.nu

Citera
          MariaS
          Inlägg 13-09-2009, 19:43
          Länk hit: #9

Medlem

Hmmm, undrar om man inte kan anse grushögar vara väldränerade... Det växer åkerfräken där med, liksom i pallkragarna och på bergssidorna...

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 13-09-2009, 19:48
          Länk hit: #10

Medlem

Gifter skulle jag aldrig använda, bl a för att inte förstöra dricksvattnet o skada organismer. Kan man inte använda fräkenväxterna till något lönsamt? Kontakta någon i hälsokostbranschen som sagt exvis. Torka växterna - göra te?

Jag har gett upp kampen förutom att jag ska hjälpa andra växter på traven som jag sår in, samt slå med lie i september varje år.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          pibe02
          Inlägg 13-09-2009, 19:49
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem nr: 15 900

För 2 år sedan så byggde vi hus och fyllde på jord över sprängsten, dvs väldigt väldrenerat och nu har jag massor av åkerfräken.
          Har hört att det enda som hjälper är att täcka. La på en mörk markväv över slänten och gjorde hål för plantorna idag. Håller nu tummarna på att det hjälper för det känns som om åkerfräken växer fortare än rosorna och kätterbenveden just nu!
          Mvh
          Pia

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-09-2009, 20:57
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Har försökt injicera men stamman var för kompakt. Spruta med Roundup fungerar men troligen inte med traktorbaserade aggregat. Använd handspruta och glöm doseringsanvisningarna, spruta från alla håll så att medlet kommet åt överallt. Skall testa nästa år med min metod som fungerade på kvickroten. Håll två svampar indränkta med Roundup med växten emellan och dra uppåt så man kommer år på alla sidor. Kan utföras flera gånger.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 13-09-2009, 21:24
          Länk hit: #13

Medlem

Överdosera menar du? thumbdown.gif Det får man inte. Ska man hålla på och överdosera med roundup jämt då - hur många organismer tar man kål på eller skadar då? sad.gif Åkerfräken lär ju komma in från omgivningarna iaf.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          lottanna
          Inlägg 14-09-2009, 05:59
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 16 725

Nej, men åh, vilken tråkig läsning! Hade sett fram emot svar typ -Häll på 50 liter kalk så är problemet över...Nähä! Är inte glad i att tillföra en massa kemikalier så jag antar att jag får fortsätta och gräva och acceptera även nästa sommar att det är skog i landet. Att täcka verkar inte göra så stor nytta. Jag har gångar runt landet med duk och täckbark på...det är nästan lika grönt där. De växer rakt genom duken.
          -cry-.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-09-2009, 07:42
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 13-09-2009, 22:24) *
          Överdosera menar du? thumbdown.gif Det får man inte. Ska man hålla på och överdosera med roundup jämt då - hur många organismer tar man kål på eller skadar då? sad.gif Åkerfräken lär ju komma in från omgivningarna iaf.

överdosering är inte farligt så länge man bara sprutar på växten. Nedbrytningstiden förlängs bara måttligt, kanske ett par dagar. Gör man det riktigt behöver man bara behandla en gång. Den enda organismen som skadas är åkerfräknet och det är liksom det som är vitsen.

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 14-09-2009, 07:52
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2009, 08:42) *
          överdosering är inte farligt så länge man bara sprutar på växten. Nedbrytningstiden förlängs bara måttligt, kanske ett par dagar. Gör man det riktigt behöver man bara behandla en gång. Den enda organismen som skadas är åkerfräknet och det är liksom det som är vitsen.

Knappast att det bara är åkerfräkenet som skadas - vi har inte tillräckliga kunskaper än om riskerna sad.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-09-2009, 08:51
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 14-09-2009, 08:52) *
          Knappast att det bara är åkerfräkenet som skadas - vi har inte tillräckliga kunskaper än om riskerna sad.gif

Det är det vi har men om man inte vill se detta ser man det inte.

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 14-09-2009, 21:39
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 13-09-2009, 22:24) *

Du är välkommen hit att bekämp åkerfräken på 5000m2! Den växer t.o.m. UNDER glasverandan! och det är de rackarna som frösprider sig (jag vet att de sprider sig med sporer...) över hela tomten. Det finns INGENTING som "växer" ut dom, snarare tvärt om. Vissa områden, där tar jag av en ggr per vecka och har gjort i 4 år nu, utan synligt resultat. ENDA område som jag lyckats tränga tillbaka dem, är där jag UTESLUTANDE bara använt RoundUp i tre års tid nu. Där går det att odla allt annat nu utan några som helst problem, trots "kvarvarande lagrade gifter" växer perennerna där så det knakar istället.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 15-09-2009, 19:31
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

När jag läser det här känner jag att våra "ogräs" är ytterst beskedliga... Vi har väl tur, eller vad vi nu har. Vi ska aldrig mer "klaga". Hmmm.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Bassam
          Inlägg 15-09-2009, 21:28
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          De säljer Roundupp som lägger i flaska på flaska mun finns svamp som man kan måla Roundupp på ogräs bladen bara.
          H : Bassam

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon