Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kära gamla 70-tal, Kul kuriosa
          skogstroll
          Inlägg 18-09-2009, 09:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Jag är inte en av dem som föddes på sextiotalet utan snarare 1972. Jag har en massa fina minnen från 70-talet, bl.a. mina kalasbyxor och plyschklänning, den softa inställningen till allt, hur granntanterna samkokade mat för att spara pengar, furu, storblommigt och i allmänhet bara skönt. Skriv gärna hur ni upplevde 70-talet. Och om nån har problem med oranga stora blommor, lampor eller nåt så keep away devil.gif

PS jag ska scanna in en bild på mig i kalasbyxor och plyschklänning rolleyes.gif

Redigerat av skogstroll: 18-09-2009, 09:34

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          MariaS
          Inlägg 18-09-2009, 09:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Visst har man minnen från den tiden med. 1978 fick jag t.ex. min första dotter wub.gif Men 70-talet var väl annars mest: Storblommiga tapeter, orange soffor, ABBA, bruna jeans, och en massa revolter, ockupationer och bankrån... =Trädkramarna i Kungsträdgården, Tyska ambasaden och Clark Olofsson...

Citera
          skogstroll
          Inlägg 18-09-2009, 09:48
          Länk hit: #3

Medlem

oj ja, jag var väl i nån skön dimma som nyfödd då giggle.gif mamma var hemma (inte så bra för ATP-poäng...), Mulleskogen, Skogsströvare, odla blommor whistling.gif jaja jag blev som jag blev. Men så driver jag runt i en Fjällrävenjacka om dagarna också. Tycker bara det var så skönt i jämförelse med nu när man ska slita ut sig fullkomligt på jobbet.

Nåja vad gäller kläder så hade jag... lila manchesterjeans av märke MacFree från lokala butiken Eiwors (finns ej mer utan är nu en köttbutik). Jag och min bästis hade likadana kläder med lite variation och vi gick till skolan varje morgon för att ha lite orgelsång ibland mm. Det känns väldigt avlägset. Vad gör de nu? Har mobilsurfsundervisning?

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Grå
          Inlägg 18-09-2009, 10:06
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

70-talet var väl en baggis, det var värre på 80-talet när skolan började och mamma inte riktigt hade hängt med i svängarna när det gällde övergången från storblommigt och träskor till mussepigg-sweatisar och kardborregympadojjor laugh.gif ...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-09-2009, 10:31
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Mycke vänster, kollektiv, velour och näbbstövlar minns jag men framförallt fick jag mina båda döttrar. Byggde hus gjorde jag också. Hade en gammal hundkoja och hur jag fick plats med både ungar, gubbe, hund och barnvagn i den begriper jag än idag inte men vi for till gammelfarmor i bohuslän sådär en 70 mil bort på 90-årskalas iallafall så uppenbarligen hade man inte så stora krav på bekvämlighet.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          skogstroll
          Inlägg 18-09-2009, 10:42
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Grå @ 18-09-2009, 11:06) *
          70-talet var väl en baggis, det var värre på 80-talet när skolan började och mamma inte riktigt hade hängt med i svängarna när det gällde övergången från storblommigt och träskor till mussepigg-sweatisar och kardborregympadojjor laugh.gif ...

haha fy sjutton för de där musse pigg-sweat-tröjorna med upprrullade ärmar giggle.gif Axelvaddar. Munkjackor med text typ Take-Off eller Takano.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Grå
          Inlägg 18-09-2009, 10:50
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (*Stintan* @ 18-09-2009, 11:31) *
          Hade en gammal hundkoja och hur jag fick plats med både ungar, gubbe, hund och barnvagn i den begriper jag än idag inte men vi for till gammelfarmor i bohuslän sådär en 70 mil bort på 90-årskalas iallafall så uppenbarligen hade man inte så stora krav på bekvämlighet.

Det byggdes definitivt roligare bilar på 70-talet. Jag har haft en gammal godisgrön bubbla anno 73 som hette Judas (11 2:or på besiktningen vid ett tillfälle då besiktningskillarna fick baxa in den i besiktningslokalen för att den inte ville starta) och jag hatar mig själv för att jag sålde den. En hundkoja från tidigt 70-tal skulle sitta som en liten smäck smile.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-09-2009, 11:25
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag gick ut gymnasiet 1970. Vi var ett gäng i klassen som höll ihop i vått och torrt. Till KristiHimmelsfärd kom någon på att familjen hade en liten stuga allra längst ut i Tyresö. Vi gick i Spånga och några inkl. undertecknad bodde i Järfälla. Det blev en rejäl cykeltur. När vi kom fram visade det sig att stugan var på 14 kvm och vi var nio stycken. Men vädret var soligt och fint så vi satte oss ute. Sen dröjde det inte många minuter tills dörren blåste igen, med nyckeln på diskbänken. Min bäste kompis, som sedan över 30 år bor ute på Ingmarsö, fällde då något svettig och med stapplande tunga följande replik: " Nu vore det skönt med en dutch...." - en replik som vi använt många gånger genom åren.
          Annars hade vi skitkul - som man nästan bara kan ha när man är ung och har hela livet framför sig....

Redigerat av Aqvakul: 18-09-2009, 11:27

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          skogstroll
          Inlägg 18-09-2009, 12:03
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 18-09-2009, 12:25) *
          Jag gick ut gymnasiet 1970. Vi var ett gäng i klassen som höll ihop i vått och torrt. Till KristiHimmelsfärd kom någon på att familjen hade en liten stuga allra längst ut i Tyresö. Vi gick i Spånga och några inkl. undertecknad bodde i Järfälla. Det blev en rejäl cykeltur. När vi kom fram visade det sig att stugan var på 14 kvm och vi var nio stycken. Men vädret var soligt och fint så vi satte oss ute. Sen dröjde det inte många minuter tills dörren blåste igen, med nyckeln på diskbänken. Min bäste kompis, som sedan över 30 år bor ute på Ingmarsö, fällde då något svettig och med stapplande tunga följande replik: " Nu vore det skönt med en dutch...." - en replik som vi använt många gånger genom åren.
          Annars hade vi skitkul - som man nästan bara kan ha när man är ung och har hela livet framför sig....

hehe kanske ute hos mig da, jag bor längst ut i Tyresö på Odla tror jag giggle.gif
          Jag har cyklat från stan en gång och jag gör aldrig om det!!

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Chamomille
          Inlägg 18-09-2009, 12:21
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Fy fasiken! Jag minns än idag när jag var tvungen att gå i ett par gröna utsvängda manchesterbyxor och grön tröja på Gröna Lund sick.gif Fy vad jag skämdes! Vad jag hatade mamma då...

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-09-2009, 12:22
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (skogstroll @ 18-09-2009, 13:03) *
          hehe kanske ute hos mig da, jag bor längst ut i Tyresö på Odla tror jag giggle.gif
          Jag har cyklat från stan en gång och jag gör aldrig om det!!

Det var förbi Brevik iaf och präktigt backigt sista biten... (Lena vars föräldrar ägde stugan cyklade dessutom på en minicykel.... vi fick vänta efter varje uppförsbacke...)

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          skogstroll
          Inlägg 18-09-2009, 12:25
          Länk hit: #12

Medlem

präktigt backigt är ordet smile.gif Det är nog nära mig!

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 18-09-2009, 19:49
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (*Stintan* @ 18-09-2009, 11:31) *
          ...................... Hade en gammal hundkoja och hur jag fick plats med både ungar, gubbe, hund och barnvagn i den begriper jag än idag inte men vi for till gammelfarmor i bohuslän sådär en 70 mil bort på 90-årskalas iallafall så uppenbarligen hade man inte så stora krav på bekvämlighet.

Haha... vi stuvade in mig, man, bebis på 4 månader, barnvagn, min mamma och packning åt oss alla för en månad och åkte på semester hos släkten i Skottland i en bubbla modell -69............... I baksätet satt jag och barnvagnsinsatsen med babyn i, några bilbarnstolar fanns inte, och morsan smugglade 2 eller 3 flaskor whiskey som hon la under baksätet utan att tala om för oss...... w00t.gif
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          pejori
          Inlägg 18-09-2009, 21:36
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (MariaS @ 18-09-2009, 10:43) *
          Visst har man minnen från den tiden med. 1978 fick jag t.ex. min första dotter wub.gif Men 70-talet var väl annars mest: Storblommiga tapeter, orange soffor, ABBA, bruna jeans, /..../

Så känner jag det också, fast min är född -79 tummenupp.gif tummenupp.gif
          Låter som dagens världshistoria, men trettio år senare.
          Inget nytt under solen rolleyes.gif

CITAT (Anki på Öland @ 18-09-2009, 20:49) *
          Haha... vi stuvade in mig, man, bebis på 4 månader, barnvagn, min mamma och packning åt oss alla för en månad och åkte på semester hos släkten i Skottland i en bubbla modell -69............... I baksätet satt jag och barnvagnsinsatsen med babyn i, några bilbarnstolar fanns inte, och morsan smugglade 2 eller 3 flaskor whiskey som hon la under baksätet utan att tala om för oss...... w00t.gif
          Anki

Fattar du hur man orkade???. dunno.gif
          Jag blir trött, bara jag tänker på det. sweatingbullets.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 18-09-2009, 21:54
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Jag hade ett par ärvda jeans i rosa.. men fick aldrig ha platåträskor som brorsan=( till det hade jag en batikad tröja med cirklar

--------------------

Citera
          Cathis
          Inlägg 18-09-2009, 21:58
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 545
          Medlem nr: 9 230

CITAT (Farbror Blå @ 18-09-2009, 22:54) *
          Jag hade ett par ärvda jeans i rosa.. men fick aldrig ha platåträskor som brorsan=( till det hade jag en batikad tröja med cirklar

Ja himmel platåträskor, hjälp vad jag tjatade på mamma innan jag fick sådana...och sen vrickade jag foten blink.gif .

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 18-09-2009, 22:09
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Cathis @ 18-09-2009, 22:58) *
          Ja himmel platåträskor, hjälp vad jag tjatade på mamma innan jag fick sådana...och sen vrickade jag foten blink.gif .

Sådanna hade jag!!! Hjälp vad stolt jag var över mina platådojjor.

Hade varit på Jobb/läger (ridutbildning) vid den tidpunkten och skulle gå över avenyn i Göteborg. (paradgatan för er som inte vet) kliver av bussen och stolpar ned på avenyen, när mina fötter viker sig och jag faller framstupa.
          Packningen åker vidare utan mej och där sitter jag, med skrevade ben, kortkort kjol och skyhöga platårträskor giggle.gif giggle.gif

Alla kom (som vanligt när någon faller) springandes, men jag skämdes så för att jag inte hade koll på fötterna. slap.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Cathis
          Inlägg 18-09-2009, 22:16
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (pejori @ 18-09-2009, 23:09) *
          Sådanna hade jag!!! Hjälp vad stolt jag var över mina platådojjor.

Hade varit på Jobb/läger (ridutbildning) vid den tidpunkten och skulle gå över avenyn i Göteborg. (paradgatan för er som inte vet) kliver av bussen och stolpar ned på avenyen, när mina fötter viker sig och jag faller framstupa.
          Packningen åker vidare utan mej och där sitter jag, med skrevade ben, kortkort kjol och skyhöga platårträskor giggle.gif giggle.gif

Alla kom (som vanligt när någon faller) springandes, men jag skämdes så för att jag inte hade koll på fötterna. slap.gif

rotfl.gif rotfl.gif
          förlåt men jag kan se det framför mig.

Oj vilka minnen, dom första platåträdskorna jag hade var vanliga från början som skomakaren satte på extra sula på fear.gif
          Och så hade jag en polotröja i brunt och orange giggle.gif

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 18-09-2009, 22:30
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Cathis @ 18-09-2009, 23:16) *
          rotfl.gif rotfl.gif
          förlåt men jag kan se det framför mig.

Oj vilka minnen, dom första platåträdskorna jag hade var vanliga från början som skomakaren satte på extra sula på fear.gif
          Och så hade jag en polotröja i brunt och orange giggle.gif

Kan du fatta, hur fin jag var!!!! rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
          Ben som nådde upp till halsen, och resten var dojjor. rotfl.gif rotfl.gif

Lite OT:
          Min kära dotter dök för några år sedan upp, med något jag uppfattade som en snäv kjol. tummenupp.gif

Helt ok. för mej, men jag tyckte kanske den var liiiite kort om man säger så. crying.gif
          Stolpade iväg på Danmarksbåten, med kjol på och så vidare rolleyes.gif
          Några dagar senare dyker dotter upp och frågar " tyckte du om linnet du fick?) crying.gif

"Jag har inte fått nått linne, jag fick en kjol??? dunno.gif
          Mamma!!! det var ett linne med hängen för en galje!!! slap.gif

Funkade som kjol också... a0a.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Cathis
          Inlägg 18-09-2009, 22:35
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (pejori @ 18-09-2009, 23:30) *
          Kan du fatta, hur fin jag var!!!! rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
          Ben som nådde upp till halsen, och resten var dojjor. rotfl.gif rotfl.gif

Lite OT:
          Min kära dotter dök för några år sedan upp, med något jag uppfattade som en snäv kjol. tummenupp.gif

Helt ok. för mej, men jag tyckte kanske den var liiiite kort om man säger så. crying.gif
          Stolpade iväg på Danmarksbåten, med kjol på och så vidare rolleyes.gif
          Några dagar senare dyker dotter upp och frågar " tyckte du om linnet du fick?) crying.gif

"Jag har inte fått nått linne, jag fick en kjol??? dunno.gif
          Mamma!!! det var ett linne med hängen för en galje!!! slap.gif

Funkade som kjol också... a0a.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif hjälp skrattmusklerna klarar inte mer

--------------------

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 15:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon