Medlem
Antal inlägg: 115
Medlem nr: 15 102
Jag rensade ur min pojkväns blomlådor i går och där fanns lökar till små dahlior... han får plantor av sin grannes mamma varje år (som nog tycker det ser för tråkigt ut i trädgårdarna annars) och nu tänkte jag att dom rackarna måste ju gå att spara... men jag har aldrig vinterförvarat några lökar med framgång förut så nu undrar jag hur man på bästa sätt ska göra.
har nog lite svårt att ha dom i nåt svalt utrymme där det inte blir frost tyvärr... finns det något sätt att förvara dom i typ vanlig rumstemp?
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
låt dom torka ut så klarar dom sig, annars kan du lägga dom i torv eller nåt. mina brukar jag bara ta in (med kruka och jord intakt) och bara ställa undan och glömma bort dom.
Medlem
Antal inlägg: 115
Medlem nr: 15 102
CITAT (flaxss @ 24-09-2009, 15:29)
låt dom torka ut så klarar dom sig, annars kan du lägga dom i torv eller nåt. mina brukar jag bara ta in (med kruka och jord intakt) och bara ställa undan och glömma bort dom.
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427
Hej
Jag brukar lägga mossa under lökarna i papplådor. Eller sand går ju också bra om man har en låda som håller. Sen brukar jag sätta lite enris på, så att inte mössen blir alltför ivriga. Vi har ju ett garage med ett isolerat rum där maken brukar pula med sitt. Finns ett värmeelement, plus 8-12 grader.