|
Favoritblommor i juletid? |
|
|
|
15-11-2003, 20:12
|
Medlem
Antal inlägg: 56
Medlem nr: 1 061

|
Hej! Jag undrar bara om ni har några favoritblommor  ni smyckar era hem med nu till jul och nyår? Personligen är jag oerhört förtjust i vita blommor av alla de slag, och det går att göra så fina arrangemang med bara blommor i vitt. Amaryllisar hör till mina favoriter, tråkigt nog har mina gamla blivit angripna av vivlar  i sommras, så vi får se hur många som går att rädda  . Vet någon om man skall undvika några blommor om man har en liten (5 mån) i familjen? Har t. ex hyacinter för stark doft? Ha det underbart Noah
--------------------
Noah Trosa Zon 3
Njut av livet - det går inte i repris
|
|
|
|
|
15-11-2003, 20:30
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Vita blommor kan man ha hela året, till jul ska det vara rött i vårt hem. Alla sorter; vi har redan azaleor, cyklamen, begonia, amaryllis... Lite senare köper vi jul-doftande hyacinter. Små söta jul- tulpaner... Hyacinter ska man nog inte ha i sovrummet.Viktigt att komma ihåg att hänga upp en ' kyssevenlig' mistel!  Och julstjärnor förstås! Som är lite svåra...
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
15-11-2003, 21:36
|

Medlem
Antal inlägg: 4 130
Medlem nr: 51

|
Vita blommor är extra fina till jul specielt julstjärnan White Star blommar med vita vackra blommor i stället för röda.
En annan höjdare är vita tulipaner, tycker att vita blommor gör sig extra fint tillsammans med röda jul äpplen och apelsiner på bordet.
Man har mycke annat som är rött på julen tex stearinljus äpplen röda band runt apelsiner, så då tycker jag att det är fint med vita blommor.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
16-11-2003, 00:14
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Hejsan! Jag tycker definitivt inte att " alla " julblommor SKA vara röda!! Jag vill helst ha vita hyacinther. Amaryllis ; vill jag ha vita o. nya sorter! Julstjärna har jag en vanlig röd; se`n 2 år tillbaka, som blommar o blommar! Och den står i fönster mot norr. Har endast en hängande lampett i det fönstret, men det verkar ju gå bra, ändå! M-B
|
|
|
|
|
16-11-2003, 13:37
|

Medlem
Antal inlägg: 978
Medlem nr: 40

|
Amaryllis, tazetter i en hög glasskål med marmorkross i botten och vita hyacinter i hyacintglas! Julstjärnor okey, men jag kan leva utan dem. Små barn och djur kanske inte uppskattar tazetter och hyacinter som doftar starkt. Men jag såg just på hyacinterna jag köpte häromdagen att man numera sätter ut "svag doft" eller "stark doft" på en pinne i krukan. Jättrebra tycker jag, som också nyser av för starka dofter!
--------------------
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd
|
|
|
|
|
16-11-2003, 18:06
|
Medlem
Antal inlägg: 1 611
Medlem nr: 1 308

|
Med risk för att låta tråkig så säger jag murgröna med lite dekorativa stenar och en glittrig liten, liten silverstjärna. Så juligt är mitt hem. Kanske, eventuellt, kan jag tänka mej en amaryllis men då ska den vara vit. Då är det den första julblomman jag köper nånsin. Jag är inte så mkt för att pynta & fixa över huvudtaget, så julen med alla dess grunkor gillar jag ej.  Hos andra javisst, men inte i mitt hem, ska väl tilläggas.
--------------------
Zon 6
|
|
|
|
|
16-11-2003, 20:05
|
Medlem
Antal inlägg: 93
Medlem nr: 94

|
A m a r y l l i s - försöker jag mej på för första gång !!! - jag planterade tre stycken i går - två Red Lion och en Amazonas....
Har nån erfarenhet av dessa?
Annars har vi alltid förr om åren haft julstjärnor i vitt och rött = allergiker i familjen....
Viola
|
|
|
|
|
17-11-2003, 11:53
|

Medlem
Antal inlägg: 379
Medlem nr: 123

|
Tazetter, ja, jag har redan satt 6 st och de är på väg upp, så nu får jag ställa dem lite svalt så de inte blommar före advent Julstjärnor, nej, mina katter låter inte bli dem  så jag brukar köpa azaleor till advent, så står de sig över hela julen. Och så hyacinter förståss, många, för jag älskar doften, men bara under julen, efter nyår åker de ut, då skall det vara tulpaner
--------------------
Hälsningar Åsa
,, --^..^-- ,,
|
|
|
|
|
17-11-2003, 13:41
|

Medlem
Antal inlägg: 292
Medlem nr: 118

|
Noah.
Det är inga problem med doftande hyacinter när man har små "knoddar" hemma, det vet jag av egen erfarenhet. Men är du ändå tveksam så införskaffa de hyacinter som är antingen väldigt svagdoftande eller de utan doft, de är minst lika vackra som de med stark doft.
Mitt julhem är lite blandat, i köket så är det mörkt röda julstjärnor, i vardagsrummet vita tazetter, blå hyacinter, amaryllis (afrodite och röda). Och att inte förglömma en stor härligt doftande julgran pyntad av mig och mina tjejer.
Liselotte
|
|
|
|
|
17-11-2003, 14:26
|

Medlem
Antal inlägg: 772
Medlem nr: 35

|
Hyacinter och barn.
Jag älskar hyacinter och hade massor av dem varje jul, även när barnen var små.
Men......vid ett tillfälle hanterade jag en massa torra hyacintlökar och kliade mig därefter i ansiktet. Detta gör jag aldrig om. Chili är inget i jämförelse.
Så placera hyacinterna där inte småbarn kan nå dom!!!!
--------------------
Lev väl, Louise
|
|
|
|
|
17-11-2003, 14:45
|

Medlem
Antal inlägg: 148
Medlem nr: 2 542

|
Tazetter, amaryllis, hyacinter, tulpaner osv, det är blommor som måste finnas hemma vid jul. Julstjärnor är jag försiktig med då de är giftiga för husdjur. En av katterna tuggade av en hyacintknopp ett år, som tur var åt han inte upp den
|
|
|
|
|
17-11-2003, 15:27
|
Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 300

|
Hyacinter för doftens skull. Sen inga andra blommor.
Men däremot en stor julkrubba som dekoreras med egen plockad mossa, grankvistar, sand, stenar, fröställningar och annat som jag finner i naturen. Det doftar gott och jul om min julkrubba. Samt att jag aldrig har annat än riktiga stearinljus om julen. Inga billiga som rinner, inte är riktigt vita och som osar och som aldrig kan dofta jul.
--------------------
Eva i zon I
|
|
|
|
|
17-11-2003, 18:29
|

Medlem
Antal inlägg: 280
Medlem nr: 461

|
Min favoritblomma är hyacinten - mest p g a doften. Annars så brukar jag pryda benjamin-fikusen med glitter och stjärnor, den blir s a s en adventsgran  gillar även mistel  och järnek som är grann med sina röda bär och glansiga blad. Mitt nyförvärv - en liten rumsgran - blir kanske en ny favorit ......
|
|
|
|
|
17-11-2003, 19:18
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 24

|
Det verkar som om jag inte är ensam om att gilla vita blommor! Men nu ska jag pröva för första gången med RIKTIGT mörkröda, burgundyröda! Har sett sådana amaryllis och julstjärnor, finns kanske annat också, ska kolla närmare julen.
--------------------
Sylvia, zon 1
Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page) I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer) There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|