Om det ska vara hyfsat snabbväxande och garanterat småvuxet så kanske ett uppstammat slånbärsträd kan vara något. Det är ju egentligen en buske, men är mycket lätt att stamma upp.
Med slån är min erfarenhet att man skär för att ta bort, inte för att sporra tillväxt. Liksom med körsbär skär man i grenklykor. Det är mycket enkelt att glesa ur och stamma upp en yvig slånbärsbuske och få den att se ut som ett litet träd efter några år.
Bären kan man lägga i sprit om man gillar den smak som blir. Jag brukar spetsa plommonsylt mm med slånbär.
En annat alternativ om du inte i första hand är ute efter ätbara bär är hagtornet. Det är också enkelt att beskära och blir inte stort. Blommar i purpurrött eller vitt och får underbata nyponliknande, illröda bär i mängder som lyser ända till tidiga våren.
Slån blommar ymnigt och tidigt på bar kvist:

Bären sitter direkt på grenarna, vackert blåsvarta, ca 1 cm i diameter:

Hagtornsblom är ofta mycket ymnig.

Bären kan man visst göra något av, är extremt c-vitaminrika. Sitter kvar länge. Jag sparar dem åt fåglarna.

Hagtorn kan växa som buske, oftare som träd. Kan se ut som ett litet, "behärskat" stadsträd i trånga utrymmen, och som bonsaiträd. Här ett med extremt utbredd form.

Rosenhagtorn har en röd brinnande färg eller rosa