Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Förbättra jord där det stått barrträd tidigare..., Finns det några genvägar???
          KRT
          Inlägg 29-09-2009, 10:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Sågade ner en ett antal större barrträd i trädgården i förra veckan, och nu när vi äntligen fått undan allt ris inser jag att det bara är början. Marken där träden stod består ju bara av barr i varierande stadier av nedbrytning. Om man gräver sig ner några dm hittar man vanlig jord, men den är snustorr (för att alla barren hindrar vatten från att komma ner?) och ser inte alls rolig ut. Igår krattade jag upp 6 säckar barr och det var ändå inte allt i ena hörnet. Det finns dessutom lika mycket i andra hörnet av trädgården. Båda hörnorna består av ganska branta sluttningar, jorden är hårt packad och det är lerjord. Alltså, jag kan inte gräva bort hur mycket som helst eftersom tomtgränsen då riskerar att störta ner i trädgården, och då blir nog inte grannen ovanför så glad....

Eftersom jag inte är intresserad av att odla surjordsväxter vill jag försöka göra något åt jorden, men kan av tekniska och praktiska skäl inte gräva bort en halvmeter eller så.... Så hur tusan kan jag göra för att förbättra jorden så pass att det går att odla i princip vad man vill? Jag har funderat på att kalka, för att få upp pH, och att blanda ut med grus, plantjord etc och sedan gräva runt lite, så att iaf de översta dm blir lite bättre. Men hur mycket påverkan har det på underliggande jord? Om man kalkar ytan nu på hösten, tränger kalket ner i jorden och neutraliserar jorden? Vad kan man göra så här på hösten, eller ska man vänta till våren?

Jag har funderingar på att sätta några sorters bambu och kanske en japansk lönn i ena hörnet och några syrenbuskar samt ett körsbärsträd i andra hörnet, men eftersom vi ska ta tag i trädgården till våren är allt bara på planeringsstadiet ännu smile.gif

/Kristina

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          MariaS
          Inlägg 29-09-2009, 13:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Lera innehåller ofta mer än tillräckligt av kalk, så det tror jag inte du ska behöva göra. Men om du nu har hårt packad lera och det tjocka lagret med mer eller mindre förmultnade barrester, så har du ju faktiskt allt som behövs för att få en riktigt fin och mullhaltig lerjord.

Kratta först bort lagret med barrmylla. Vänta några dagar så att dagg, frost och eventuellt regn börjar tränga ner i leran. Lägg sen på 10cm med barrmullen ovanpå leran. Gräv sen ett spadtag djupt och vänd på allt, hacka gärna lite med spaden så materialen blandar sig och faller tillbaka i grävhålet. Låt sen marken vara som du lämnar den nu över vintern. Till våren har du sen en lättarbetad mullhaltig lera som växterna kommer växa i så det knakar.

Citera
          KRT
          Inlägg 29-09-2009, 13:54
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (MariaS @ 29-09-2009, 14:48) *
          Lera innehåller ofta mer än tillräckligt av kalk, så det tror jag inte du ska behöva göra. Men om du nu har hårt packad lera och det tjocka lagret med mer eller mindre förmultnade barrester, så har du ju faktiskt allt som behövs för att få en riktigt fin och mullhaltig lerjord.

Kratta först bort lagret med barrmylla. Vänta några dagar så att dagg, frost och eventuellt regn börjar tränga ner i leran. Lägg sen på 10cm med barrmullen ovanpå leran. Gräv sen ett spadtag djupt och vänd på allt, hacka gärna lite med spaden så materialen blandar sig och faller tillbaka i grävhålet. Låt sen marken vara som du lämnar den nu över vintern. Till våren har du sen en lättarbetad mullhaltig lera som växterna kommer växa i så det knakar.

Men... blir det inte ganska lågt pH i myllan i så fall??? Å andra sidan kan jag ju faktiskt slänga upp lite gräsklipp, löv och liknande för att blanda upp alla barren för att få lite mer luckerhet. Kanske tom några av alla maskätna äpplen kan vara till nytta.....

Men frost, det lär jag få vänta på, bor i Skåne så det dröjer nog veckor om inte månader innan första frosten kommer wink.gif

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 29-09-2009, 15:49
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Om du har kalkhaltig lera, så har du istället ett ganska högt pH i leran och lågt i barren, vilket kommer utjämnas när man myllar ner barrmullen. Det är trots allt lättare att vänja de flesta växter vid sur jord än att försöka få surjordsväxter att överleva i kalkhaltig jord. Neutralt pH är ju ändå optimalt.

Vitsen med att låta allt ligga över vintern, är att tjälen gör ett fantastiskt arbete med att spränga isär större klumpar av leran, vilket innebär att mullämnena har lättare att blanda sig med leran. Det är därför du ska låta allt vara över vintern, så slipper du slita ihjäl dig för att blanda allt manuellt. Det räcker med att man grovvänder och låter naturen sköta resten.

Citera
          KRT
          Inlägg 29-09-2009, 16:09
          Länk hit: #5

Medlem

Då förstår jag hur du menar. Jag tror dock att jag får ta undan en del av alla barren eftersom det är så mycket just nu, men jag sparar en del (så mycket enklare det blev nu helt plötsligt smile.gif). Fast jag får nog vänta ett tag innan jag lägger tillbaka det, inget regn i sikte och frosten lär som sagt dröja ett bra tag laugh.gif

Märkte att det verkligen var snustorrt under barrlagret, så det behöver nog komma luft och vatten till jorden.

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 29-09-2009, 20:23
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Jag tänker på alla våra knotiga tallar och känner inte alls igen mig. Kanske för att det finns inslag av lövträd?

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 30-09-2009, 19:31
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 330
          Medlem nr: 20 930

Håller helt med MariaS. Jag har själv tagit ner ett femtiotal granar och inte nog med att jag blandat barren med befintlig jord (lera), jag har även gjort en kulle av grenarna, som jag täckt med grästorvor. Det växer så det knakar. Har visserligen en hel del Rhododendrons där, men även massor av perenner och allt verkar trivas.
          Åsa www.lavendelgarden.nu

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 19:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon