Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Amaryllis som stått ute i sommar, vad gör jag nu?
          KRT
          Inlägg 30-09-2009, 15:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Löken har stått ute i sommar, det har kommit två blad och allt ser "levande" ut just nu. Men hur ska jag behandla löken för att den ska blomma igen?

Har försökt hitta info men det är så rörigt med att ta in, stå ljust mörkt, vattna, vattna inte, låt stå viss tid utan vatten osv osv osv. wacko.gif
          Finns det inget enkelt sätt att få den att blomma om - om det blir till jul bryr jag mig inte så mycket om, bara den blommar om. Det är en så vacker polkagrismönstrad dvärgamaryllis......

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-09-2009, 15:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

ha den ute så länge du kan, lökens omfång växer till under hösten och den kyliga perioden under hösten gör att den sedan blommar.

men utsätt den inte för frost men ha den ändå ute så länge du vågar.

när du sedan ska ta in den så har du två enkla alt

alt 1 - placera den torrt och svalt men frostfritt, inget vatten på hela vintern. i feb-april tar du fram den och ev planterar om. sedan tar du ut den efter frostrisken, har den fått blad så avhärda den först. under sommaren ge näring och vatten. gör du såhär så blommar den under våren-sommaren.

alt 2 - placera den inne som en vanlig krukväxt i ett ljust fönster, låt inte bladen vissna ner utan ge den vatten så att bladen behålls men övervattna den inte den ska ha åt det torra hållet. snart så kan det komma knoppar och då blommar den under vinter-tidig vår. när knoppen visar sig så ge den lite extra näring och vatten, dock mycket vatten och mycket näring plus vintermörker ger långa stänglar mindre vatten/näring ger lägre men den vill ha lite näring så den orkar med att blomma. efter den blommat klart gör du som jag beskrev ovan.

Citera
          Irene_L
          Inlägg 30-09-2009, 15:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Jag har 2 amaryllis som har fått stå ute hele sommaren och fått vatten och näring lite då och då. Den ena har fått 2 knoppar och nu har dom fått komma in innan frosten tog dom.
          Nu blommar den ena så här fint:
          Bifogad fil  amaryllis.jpg ( 58.89k ) Antal nedladdningar: 73

Men den andra har bara gröna blad.

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          tepa
          Inlägg 30-09-2009, 16:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej Irene

Det var snabbt marscherat av din ena Amaryllis, Irene ! Jag har också haft en sådan ute i sommar, men jag satte den i ett kallförråd nyligen. Det gjorde jag ifjol också, sen tog jag in den i november när den vissnat och planterade om och började ge lite vatten. Sen blommade den lagom till nyår, ungefär.

Hälsn Tepa

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 30-09-2009, 19:54
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Såg detta ämne och kom på att jag hade 6 krukor ute och här har det varit frost!!! Nu är de inne och ska behandlas med varsam hand, menar alltså - tack för påminnelsen

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 14:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon