|
|
  |
Murbruks baljor att odla i. |
|
|
|
02-10-2009, 19:12
|
Medlem
Antal inlägg: 203
Medlem nr: 9 158

|
Jag har bestämt mig för att odla mina tomater i murbruks baljorna som är lika höga som hinkarna men bredare 40 l istället för hinkarna som tar 20 l. vad för har ingen annan före slagit det alla snackar bara om hinkarna på 20 l. kan det vara att det blir för tungt när man ska tömma ur jorden på hösten, kom med era komentarer så jag vet om jag har tänkt fel.
|
|
|
|
Eva 33c
|
02-10-2009, 19:28
|
Gäster

|
Jag skulle tro att tomaterna bara tackar och tar emot. Att man mest pratar om 20 liter, är väl för att det är något av ett minimum för att tomatplantan ska kunna växa och utvecklas en hel säsong. Sen är det ju lite av en arbets- och kostnadsfråga också. Med 40l hinkar går det åt nästan en hel jordpåse till bara en tomatplanta. Har kanske ingen större betydelse om man har några få plantor, men blir det många så är det mycket jord att hantera både vid inköp, plantering och tömning. Och dubbla kostnaden också förstås. Själv odlar jag i markbäddar så jag har ingen speciell erfarenhet av krukodling av tomater, mest en allmän fundering alltså.
|
|
|
|
|
02-10-2009, 20:26
|

Medlem
Antal inlägg: 855
Medlem nr: 18 334

|
En av fördelarna med att odla i kruka är ju att man kan flytta västerna. tex de som fått löss får flytta ut osv. i sommar hade jag vissa växter som fick bo ute om vädret skulle vara ok, och tog in dem när det regnade som mest.
om man vill ha den flexibiliteten så är 20 liter möjligt, men en 40-liter, det e tungt och stort!
sen är det väl så att den "vanliga" storleken på murbruksbalja är 20 eller 12 liter (om man är murare alltså), det gör ju att de är billigast att köpa.
hade du tänkt att ha fler plator i samma kruka?
|
|
|
|
Anja Danmark
|
02-10-2009, 21:20
|
Gäster

|
Jeg har et par 45 l plastkrukker, hvor jeg har dyrket 3 planter i hver - både tomater og paprika, og det har fungeret rigtig fint! Planterne er blevet store og har givet masser af frugt - og gør det stadig.
Jeg synes, at det vil være spild af plads med en enkelt plante i 40 l jord. Når jeg ser på rødderne af de planter, som jeg dyrker direkte i jordbedene, fylder de faktisk ikke så meget, så jeg ville helt klart sætte 2 eller 3 planter i de 40 l....
mvh Anja
|
|
|
|
|
03-10-2009, 17:16
|
Medlem
Antal inlägg: 203
Medlem nr: 9 158

|
CITAT (Malin_MeL @ 02-10-2009, 21:26)  En av fördelarna med att odla i kruka är ju att man kan flytta västerna. tex de som fått löss får flytta ut osv. i sommar hade jag vissa växter som fick bo ute om vädret skulle vara ok, och tog in dem när det regnade som mest.
om man vill ha den flexibiliteten så är 20 liter möjligt, men en 40-liter, det e tungt och stort!
sen är det väl så att den "vanliga" storleken på murbruksbalja är 20 eller 12 liter (om man är murare alltså), det gör ju att de är billigast att köpa.
hade du tänkt att ha fler plator i samma kruka? Jag hade tänkt att bara ha en tomat i varje, 20L krukor är alltid fulla på hösten med rötter när man har haft en stor tomat planta i dom, så jag tänkte att 40 l skulle vara bättre.
|
|
|
|
Eva 33c
|
05-10-2009, 21:41
|
Gäster

|
CITAT (lenaandersson @ 03-10-2009, 18:16)  Jag hade tänkt att bara ha en tomat i varje, 20L krukor är alltid fulla på hösten med rötter när man har haft en stor tomat planta i dom, så jag tänkte att 40 l skulle vara bättre. Det är inte helt säkert att det funkar så. Vissa växter satsar på sitt underjordiska liv först innan de börjar blomma och sätta frukt. En stor kruka med näringsrik lucker jord kan göra att plantan utvecklar ett väldigt rotsystem först och sedan tillväxt, men, eftersom en svensk odlingssäsong är begränsad, så hinner den kanske inte blomma och ge mogen skörd i samma utsträckning som man önskar. Jag är inte hundra på om det gäller för tomater, men det är inte ovanligt med en sån utveckling. Du skulle ju kunna göra ett jämförande försök... Sånt är alltid uppskatta att få ta del av
|
|
|
|
|
06-10-2009, 06:43
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Eva 33c @ 05-10-2009, 22:41)  Det är inte helt säkert att det funkar så. Vissa växter satsar på sitt underjordiska liv först innan de börjar blomma och sätta frukt. En stor kruka med näringsrik lucker jord kan göra att plantan utvecklar ett väldigt rotsystem först och sedan tillväxt, men, eftersom en svensk odlingssäsong är begränsad, så hinner den kanske inte blomma och ge mogen skörd i samma utsträckning som man önskar. Jag är inte hundra på om det gäller för tomater, men det är inte ovanligt med en sån utveckling. Du skulle ju kunna göra ett jämförande försök... Sånt är alltid uppskatta att få ta del av  Med tomater och gurka går det jättebra med stor jordvolym. Jag menar, vem får inte skörd av dessa när man odlar i bäddar? Däremot med t.ex chili är det en annan sak..  Jag ska defenitivt köpa baljor till nästa år och odla tomater och gurka i. Har hittat baljor på 65 liter till ett hyfsat pris.
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
Eva 33c
|
06-10-2009, 08:51
|
Gäster

|
CITAT (Chamomille @ 06-10-2009, 07:43)  Med tomater och gurka går det jättebra med stor jordvolym. Jag menar, vem får inte skörd av dessa när man odlar i bäddar? Däremot med t.ex chili är det en annan sak..  Jag ska defenitivt köpa baljor till nästa år och odla tomater och gurka i. Har hittat baljor på 65 liter till ett hyfsat pris. Du har säkert rätt att det funkar med stora kärl till tomater, det var mest en tanke. Förutom paprika och chili, har jag förstått att även physalis (kapkrusbäret) ger mer frukt med mindre jordvolym. Men en markbädd är inte samma sak som "en jättstor kruka". Jorden i marken blir aldrig lika varm och "gosig" som jorden i en kruka. Så den lockar inte på samma sätt till tillväxt av rötterna, utan plantorna växer lite mer "kontrollerat". Jag odlar själv direkt i marken när det gäller tomater. De blir inte sådär jättegrova med massa mörka gröna blad som jag kan se hos andra, och bli lite avundsjuk på först, men i slutändan ger de lika bra skörd ändå. Men jag är lite sugen på att göra ett jämförande test med tomater i olika stora kärl...
|
|
|
|
Anja Danmark
|
06-10-2009, 17:51
|
Gäster

|
jeg har sået lidt sene tomater som eksperiment, og jeg kan tydeligt se, at jo større krukken er, jo senere er de til at blomstre. Der var flere ugers forskel, så det betyder virkelig noget for længden af den periode, hvor man kan nå at høste tomater.
Så det ser ud til, at det også gælder for tomater, at de starter med at sætte rødder og blade i store mængder, når de har god plads...
Jeg ville nok stadig fylde 2-3 planter i en 45 l krukke!
mvh Anja
|
|
|
|
|
10-10-2009, 01:11
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Jag odlar i stora murarbaljor, både tomater och gurka!
153.jpg ( 125.86k )
Antal nedladdningar: 215
IMG_8938.jpg ( 141.87k )
Antal nedladdningar: 134
IMG_8939.jpg ( 151.03k )
Antal nedladdningar: 107
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
Eva 33c
|
10-10-2009, 09:13
|
Gäster

|
Va snyggt det såg ut med de fyrkantiga baljorna! Hur stora är de? Du har två tomatplantor i varje balja i allafall ser jag. Har du två gurkor också eller bara en i varje? Bilden på dina fina blommande tomater, när är den tagen?
|
|
|
|
|
11-10-2009, 14:20
|

Medlem

|
CITAT (Eva 33c @ 10-10-2009, 10:13)  Va snyggt det såg ut med de fyrkantiga baljorna! Hur stora är de? Du har två tomatplantor i varje balja i allafall ser jag. Har du två gurkor också eller bara en i varje? Bilden på dina fina blommande tomater, när är den tagen? Baljorna är ca 80*50 cm och höjden ca 30 cm. Skulle tro att dom innehåller 80 liter. 11 st sådana baljor har jag placerade i vinkel med 8 st på långsidan och tre på kortsidan. Vi brukade ha två tomatplantor i varje, men i år hade jag bara en i varje eftersom jag inte behöver så många tomater numera.(Jag har ju tomater och gurka ute också) Gurka brukade vi bara ha en i varje men något år hade vi två men det blev jobbigt att hålla reda på alla revorna. Hälften av jorden byts ut varje år med kompost och ko på påse. Den svarta plastväven som ligger ovanpå baljorna förhindrar uttorkning och att det blir en massa ogräs i baljorna. Om ni tar efter detta så glöm inte att borra hål i baljorna så överskottsvatten kan rinna ut. Bilden på blommande tomater är tagen 12 juli 2008.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
Eva 33c
|
12-10-2009, 19:23
|
Gäster

|
CITAT (Biggan_ @ 11-10-2009, 15:20)  Vi brukade ha två tomatplantor i varje, men i år hade jag bara en i varje eftersom jag inte behöver så många tomater numera. Då måste du ju kunna svara på frågan om tomaterna utvecklas olika om de står två och två i baljorna eller en och en! Blev skörden bättre, sämre eller likadan?
|
|
|
|
|
12-10-2009, 22:09
|

Medlem

|
Skörden blev ungefär lika i båda fallen.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|