Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Mistel, hur få tag på frön???
          KRT
          Inlägg 04-10-2009, 11:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Skulle gärna vilja ha mistel i trädgården, har ett passande träd, men hur tusan får man tag på frön? Jag tror nog att den kan överleva här nere, men jag har aldrig sett ett träd med mistel i/på annat än i Lunds botaniska trädgård och jag tror inte att jag blir populär om jag klättrar upp och tar frön därifrån (har försökt fråga men inte fått något svar - de har kanske inte ens kvar misteln...)

Någonsom vet confused.gif

/Kristina

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          tulle
          Inlägg 04-10-2009, 12:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem nr: 242

Hej Kristina
          Jag har sänt dig ett PM.
          Hälsn
          tulle

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 04-10-2009, 12:17
          Länk hit: #3

Gäster

Mistel är ju en parasit som lever på träd - tror inte att det går att föröka på vanligt vis.

Träffade en gång en person som höll på med mistlar, han gned bären mot trädens bark och pressade in bäret i barken. Hade visst lyckats få något bär att gro men det tog flera år. En del säger att bäret måste passera genom en fågel innan det kan gro...

Jag vet inte men knepigt är det nog.

Citera
          KRT
          Inlägg 04-10-2009, 13:52
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 04-10-2009, 13:17) *
          Mistel är ju en parasit som lever på träd - tror inte att det går att föröka på vanligt vis.

Träffade en gång en person som höll på med mistlar, han gned bären mot trädens bark och pressade in bäret i barken. Hade visst lyckats få något bär att gro men det tog flera år. En del säger att bäret måste passera genom en fågel innan det kan gro...

Jag vet inte men knepigt är det nog.

Jo det är absolut kneprigt smile.gif Jag har läst på hur man ska göra, rent praktiskt, när man "sår". Vilket i detta fallet innebär trycker ut fröet på undersidan av en gren och sedan förankrar fröet med slemmet i bäret smile.gif Låter lite komiskt faktiskt smile.gif.
          Problemet är bara att få tag på mistelfrön, av den arten som överlever i Sverige. Men jag har fått tips (Tack Tulle, ska kolla PM) så kanske löser det sig *hoppas*

--------------------

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 05-10-2009, 10:19
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det är många som odlar mistlar i sina trädgårdar. Några jobbar med att hybridisera också. Bor man bra till så kan man odla många arter. Det är tydligen viktigt att man sätter nät runt grenen där man sått fröet annars är fåglarna där och tar bort det. Hos mig i zon 3,5 har frösådderna gått dåligt. Några har grott men vuxit dåligt och försvunnet efter några år. I södra Skåne och Blekinge har jag sett fantastiska resultat av frösådder och ofta brukar det så småningom dyka upp vildsådder lite varstans i trädgården. Gå ut med en förfrågan i STAs tidning Trädgårdsamatören så kan du nog få kontakt med mistelodlare.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          KRT
          Inlägg 05-10-2009, 12:06
          Länk hit: #6

Medlem

Jag har faktiskt redan fått kontakt med en mistelodlare inte långt från där jag bor i sydöstra Skåne, och ser verkligen fram emot att försöka få bären att ta sig. Har några lämplia träd att så på och hoppas verkligen att det ska ta sig!!!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 20:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon