Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Skuggtålig buske/ miniträd önskas, ca 1.5 - 2 meter?
          Ti bee
          Inlägg 18-11-2003, 00:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Vi söker en buske eller litet träd som kommer att stå relativt skuggigt, men alls inte i helskugga. Skyddat läge i och för sig. Bredvid finns stor magnolia som kastar sin skugga, samt en kattgårdsvägg med pipranka och kaprifol. Ljuset kommer mest från väster, eftermiddagssol alltså, men obehindrad sol. Vårt hus är i gammelrosa puts.

Hmm, det vore ju fint med en annan sorts magnolia, en mindre, men de kanske vill ha mer ljus?
          Det vore fint med något som lyser upp lite just på den platsen, gärna vitblommigt/ljust rosa.
          Det blir nog skuggtåliga rosor till grannar bl a.

rolleyes.gif Lite många förhoppningar kanske....men vem vet, kanske finns något som är som skräddarsytt. smile.gif

--------------------

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 18-11-2003, 10:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

Vad tror du om nån' rhodondenron/azalea? Fins i dvärgformer och alla tänkbara kulörer.
          Jag har en azalea i skuggan under min jättemagnolia så jag vet att den klarar det.

Gammalrosa kan vara en knepig färg (har det också) - vitt funkar ju alltid. Jag har upptäckt att till just min gammalrosa nyans är mörkt purpur superläckert.

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Alpiner i Halmst...
          Inlägg 18-11-2003, 10:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem nr: 77

Halesia carolina. Snödroppsträd kan man odla både som buske och som litet uppstammat träd. De rosa klockformade blommorna hänger under grenarna. blommar under högsommare, då flera andra buskar blommat över.
          M.v. h. Bernt

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-11-2003, 18:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Var tvungen att slå upp Bernts förslag, Halesia Carolina. Vilket romantiskt träd det är!

Halesia Carolina beskrivs här.

Finns en storblommigt snödroppsträd också, Halesia monticola. Medan den småblommiga tål zon 3 vill den storblommiga monicolan inte ha kallare än zon 2.

Storblommiga snödroppsträdets fruktämnen på vintern. Halesia monticola.

--------------------

Citera
          Ti bee
          Inlägg 18-11-2003, 19:29
          Länk hit: #5

Medlem

Spännande förslag! Ska läsa på om Halesia - vilket väldigt vackert träd! Läste lite kort om den nyss och skribenten kunde inte för sin värld förstå varför den inte är vanligare. smile.gif
          Den blir inte för hög då eller kan man hålla den i schack? Vi har fönster ca 1.80 - 2.00 meter upp som vi vill hålla relativt öppet framför.

Rhododendron och azalea är också ett bra förslag. Här är ganska kalkrikt dock, men man kan ju gräva rejäla gropar och ha i passande jord. Vackra buskar det med! smile.gif

Ska fundera och läsa på! Tack för bra förslag alla tre! smile.gif
          Så småningom sätter jag in bilder på vad det blev av det hela och då säger jag till!
          Så mycket vackert det finns.... wub.gif

--------------------

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 19-11-2003, 09:05
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

Jag tycker också Halesia är ett vackert träd. Så vackert att när det första dog köpte jag ett nytt.
          Nu har familjens ekonomiavdelning stoppat vidare halesia-odling. Det är en dyr rackare.

Hos mig klarar dom sig inte, zon 2 + lera+ganska blåsigt.

Skälet till att jag rekomenderade azalea var att om jorden är "sur" nog för magnolia så funkar detta också.

Sen fins en massa småväxta prunusar, try, kornus kosa- varianter och den ofta föraktade häggmispeln (värd ett bättre öde).

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Lars
          Inlägg 19-11-2003, 19:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 261
          Medlem nr: 231

Ännu en buske som inte vill ha kalk, men som sagt om magnolian trivs så kanske även en häxal, Fothergilla major skulle kunna överleva. Får vita nästan lite borstlika blommor på våren, visserligen ungefär samtidigt med magnolian, vilket kanske är dumt... Då kanske ett koreanskt try, Lonicera maackii skulle kunna passa. Får mycket läckra gulvita blommor i maj-juni, som ser ut att "ligga" på grenarna eftersom bladen hänger nerdåt från grenarna. Den vill stå iu sol-halvskugga, och borde klara erat läge, har inga större krav på jorden... Jag har en riktigt läcker bild, men hittar inte den nu, håll till godo med .

Hälsar Lars

Citera
          Lars
          Inlägg 19-11-2003, 20:10
          Länk hit: #8

Medlem

Jag hittade den!! Läcker va? Det ska finnas en sort som heter 'Kristall'

Lars

Citera
          Ti bee
          Inlägg 19-11-2003, 21:35
          Länk hit: #9

Medlem

Uff, ja den var gnistrande vacker den också!! smile.gif Hmmm, det blir inget lätt val.

Det märkliga med min jättemagnolia, 10 meter hög eller mer, är att den trivs utmärkt trots att vi har väldigt kalkrik jord här. Till och med så kalkrik att vi i källaren har en kalkseparator för dricksvattnet. Området generellt ska vara väldigt kalkrikt, vilket många växter trots allt verkar gilla. Kanske går det bra för att jorden självt är så fin, den är så ljuvligt lättgrävd, spaden åker (för det mesta) bara tjoff rakt ner och upp kommer härlig, fyllig jord. Kanske trivs magnolian därför? Vet inte.
          Vi har också fin biotop (säger man så?) på tomten, skyddat läge mellan andra hus, buskar och träd runt hela vår tomt och stora bokar på ena grannens tomt, som fäller en stor del av sina löv just över vår magnolia, så den blir nerbäddad varje höst. Kan det vara så att det årliga lövtäcket från bokarna, som vi låter ligga kvar under trädet, har gjort jorden lite surare och att magnolian trivs så bra därför? Lövtäcket under trädet är tjockt och jag skulle tro att det varit det i många år. rolleyes.gif Långsökt kanske....

Vilka kära "problem" det är att fundera över vad man ska plantera var! wub.gif

Så har jag fyra förslag på min lista: Halesia, rododendron & azalea, häxal och koreanskt try. Tackar tackar allihop!! smile.gif Här ska läsas!

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 20-11-2003, 11:54
          Länk hit: #10

Medlem

Vilken intressant tråd detta blev! Jag har tagit med era tips i min lista över buskar och småträd som jag använder för att tipsa andra.

--------------------

Citera
          Lars
          Inlägg 20-11-2003, 22:31
          Länk hit: #11

Medlem

Ti bee - Ja, visst kan det vara så att boklöven gör det lite surare, men framförallt gillar magnolian mull, så att låta löven ligga under träd och buskar är det bästa man kan göra! (Gäller i princip alla buskar och träd)

Cilla - Har du lust att dela med dej av listan? Jag tycker det är så svårt att komma på rätt växter när någon frågar, men när ingen frågar har man hur många bra idéer som helst.

Hälsningar Lars

Citera
          Cilla
          Inlägg 21-11-2003, 15:24
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Lars @ 20-11-2003, 22:31)
          Cilla - Har du lust att dela med dej av listan? Jag tycker det är så svårt att komma på rätt växter när någon frågar, men när ingen frågar har man hur många bra idéer som helst.

Hej Lars,
          Min lista är inte av det organiserade slaget att den blir till nytta för andra i det format den har. Ibland har jag lagt ut en länklista här på bra länkar över buskar och träd - minns inte var just nu men den hittas genom sökningar.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 04:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon