Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Getingbo i mellantaket !, Vad göra?
          tepa
          Inlägg 08-10-2009, 19:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Häromdagen hade vi en massa getingar i badrumsfönstret. Min man säger att det måste finnas getingbo i mellantaket, alltså taket mellan nedre och övre vångingen. Vi är inte riktigt klara med renoveringen, det finns inget innertak, bara tjärpappret framme, på ett litet två kvadratmeter stort ställe, taket utanför badrummet. De har antagligen kommit ner där i hålet för belysningen. Vad ska vi ta oss till ? Dör inte getingarna under vintern ? Det finns väl en drottning som övervintrar ? Hur ska vi locka ner henne, så att vi kan ta livet av henne ? Jag är inte mordisk i vanliga fall, men detta står vi inte ut med. Vi har inte sett en enda geting inne på hela sommarn, varför kommer dom in NU ? Eller har dom bara varit ute och flugit i sommar och nu sökt sig till boet, i fjolvintras hade vi inga problem.

Hälsn Tepa

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-10-2009, 19:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Lägg armarna i kors, dvs gör inget. Det måste vara dom sista arbetarna som överger boet och sen är det slut. Det är bara getinghonorna som övervintrar och det gör dom ensamma och på undanskymda platser. Se bara till att täta alla hål till våren så inga getingar hittar dit igen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Tobb
          Inlägg 08-10-2009, 19:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

anticimex

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          Red Top
          Inlägg 08-10-2009, 19:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Tobb @ 08-10-2009, 20:36) *
          anticimex

Läste du inte vad Gossen skrev??? confused.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Tobb
          Inlägg 08-10-2009, 20:03
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Men hur ska man kunna försäkra sig om att varenda hål till vinden är säkrat från getingar? och det kallar jag heller inte att lägga armarna i kors smile.gif

Redigerat av Tobb: 08-10-2009, 20:04

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-10-2009, 20:10
          Länk hit: #6

Medlem

Anticimex kan inte göra så mycket. Det boet dom här getingarna kommer från är snart helt tomt, om det nu inte redan är tomt. Till våren kommer dom övervintrande honorna att leta upp nån plats till sitt bo och det är då man kan försöka hålla huset tätt.

--------------------

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 08-10-2009, 20:16
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Var övervintrar honorna och varför inte i boet där det är relativt varmt och tryggt ?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-10-2009, 20:25
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Snöflinga @ 08-10-2009, 21:16) *
          Var övervintrar honorna och varför inte i boet där det är relativt varmt och tryggt ?

Dom kryper in där det är någorlunda skyddat, jag har exempelvis hittat flera bland veden vid sommarstugan. En gång spolade jag ut en ur en vattenkran när jag startade pumpen efter vintern. Annars under bark eller liknande ställen. Där sitter dom hela vintern och vaknar upp till våren. Skulle dom försöka övervintra inomhus lär dom inte vara vid liv till våren eftersom den nödvändiga dvalan inte infinner sig. energireserverna tar slut.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 08-10-2009, 22:20
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Här har dom hittat ett kvisthål under takfoten i söderläge !inte kul alls då de börjar bli slöa och man hör dom inte lika bra nu,tänkte köpa Radar och spruta sent på kvällen när de gått in,men man kan också hänga upp en bytta lacknaffta under ingången då blir de "fulla "och ramla ner i byttan av ångan och drunknar.

Citera
          tepa
          Inlägg 09-10-2009, 08:21
          Länk hit: #10

Medlem

Hej

Oj vad trevligt detta forum är, där man kan få hjälp med så mycket, annat än trädgård också. Roligt att ni diskuterar fram och tillbaka, fortsätt med det. Men Gossen Ruda, jag funderar, när nu getingarna har så jättebra lokalsinne. Försöker dom inte gå tillbaka till gamla boet, dom vet ju var det var. Eller bygger dom nytt varje vår när dom vaknat ?

Hälsn Tepa

Citera
          KURT
          Inlägg 09-10-2009, 08:54
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Getingar bygger ALLTID nytt bo varje år, de återanvänder inga bon. Däremot kan det ofta bli bon på samma ställe flera år, men det beror bara på att det råkar vara en lämplig plats. Och generellt sett är ju getingar som är rovdjur mycket nyttiga, och tar en massa andra insekter.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-10-2009, 08:54
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (tepa @ 09-10-2009, 09:21) *
          Hej

Oj vad trevligt detta forum är, där man kan få hjälp med så mycket, annat än trädgård också. Roligt att ni diskuterar fram och tillbaka, fortsätt med det. Men Gossen Ruda, jag funderar, när nu getingarna har så jättebra lokalsinne. Försöker dom inte gå tillbaka till gamla boet, dom vet ju var det var. Eller bygger dom nytt varje vår när dom vaknat ?

Hälsn Tepa

Eftersom varje bo producerar många övervintrande honor och varje hona har ett bo skulle det nog bli ett ordentligt slagsmål om alla försökte komma tillbaka. Därför söker varje hona en ny plats där hon bygger ett nytt bo. Inte otänkbart att nån hittar tillbaka men det är nog mer en slump i så fall.

--------------------

Citera
          tepa
          Inlägg 09-10-2009, 09:02
          Länk hit: #13

Medlem

Tack, Gossen Ruda. Vad bra ! Då får vi se vad vi kan göra till nästa vår med "kryphålen". Blir nog näst intill omöjligt. Vi har sett hur getingar krupit in i väggen vid påfyllnads-slangen till oljetanken...Vi bor ju i ett nyrenoverat gammalt stockhus.

Hälsn Tepa

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 09-10-2009, 19:45
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Hoppas du blir fri dina getingar Tepa! De är ju absolut inte så trevligt att ha dom i sitt hus.. Jag har tyvärr inget tips att ge i frågan men jag blev nyfiken ändå, hur det fungerar bland getingarna, efter att Gossen gjort sina inlägg.

Förlåt om jag ställer följdfrågor i din tråd Tepa, men jag har några funderingar till Gossen:

Jag får alltid, varje sommar, ett par tre nya getingbon uppe på min vind. Varje vinter så river jag ner dom (ibland så lämnar jag dom bara, men ibland så slänger jag dom... kan erkänna att jag är skiträdd fear.gif att gå nära, trots att det är mitt i vintern och 30 grader kallt...) men det byggs alltid nya sommaren därpå. Kan det vara så, menar du, att drottningen i boet finns kvar och har "möjlighet" att starta upp ett nytt byggande av getingboet sommaren därpå??

Getingarna flyger in i ventilationen som är däruppe. Där sitter en finmaskigt nät men tydligen bara för fåglarna...

Citera
          KURT
          Inlägg 10-10-2009, 06:24
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Nej det råkar bara vara en lämplig plats för geting bon. Ofta ser man små bon eller början till bon just på vindar. Det beror då på att drottningen har börjat med ett bo där, men sedan har det övergivits. Antingen för att de inte klarat av att skaffa tillräckligt med föds, men just på vindar kan orsaken också vara att det helt enkelt blir alltför varmt där på sommaren. Getingarna klarar inte av att kyla ned larverna.

Citera
          tepa
          Inlägg 10-10-2009, 06:31
          Länk hit: #16

Medlem

Hej

Idag inte sett en enda geting, men det kanske kommer någon under dagen. Minskat har dom iaf.

Sussie, bara trevligt att andra tar upp liknade saker i tråden... :yes:

Hälsn Tepa

Citera
          snöstorm
          Inlägg 10-10-2009, 09:40
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 26 425

Hade samma problem första hösten vi bodde i vårt hus. Getingar som flyttat in under taket. Det fanns inget getingbo att se utanför. Vi hade uppemot 50 getingar varje morgon i fönstren. Fruktansvärt irreterande. De kräla på fönstrena, golvena osv. De var väldigt slöa men så där var det 1-2 månader. Vi tog kontakt med anticimex först, de var ute två gånger, men då boet var som sagt inne i taket kunde de inte göra annat än spruta in sörja där vi sett att dom flög in och ut. Sedan fick vi insektsspray av dom, två burkar som vi spreja hela huset med, alla fönster osv- obs har ni djur så låt dom vara ute när ni gör detta- nästan en halv- ett dygn.
          Dom kommer in i huset för att det är varmt i huset....Tillslut avtog mängen mer eller mindre och peppar peppar sen dess har vi inte haft getingar. Men vi sprejar varje vår där boet var och runt om i huset för att inga fler ska bygga bo.. lycka till

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-10-2009, 19:21
          Länk hit: #18

Medlem

Talar man om trollen... När jag flyttade om ved idag hittade jag en getinghona som gömt sig för vintern. Hon hade bara krupit in mellan vedträna och satt sig fast. Dels med bak- och mellanbenen med framför allt hade hon bitit sig fast med käkarna och låst dom. Det var pilligt att få bort henne från underlaget. Det var fö en Vanlig geting eller Jordgeting eller vad den nu heter på svenska, Vespula vulgaris på latin iaf. Hittade fö en annan av samma art krypande på sommarstugegolvet. Hon hade förmodligen kommit in genom skorstenen och kaminen pga all aska på henne. Båda kommer att förgylla min samling. Här är en bild på nr 1.

Bifogad bild

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-10-2009, 11:08
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Gossen Ruda @ 11-10-2009, 20:21) *
          ...framför allt hade hon bitit sig fast med käkarna och låst dom...

Det var intressant! Brukar de göra så?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-10-2009, 11:18
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Myosotis @ 12-10-2009, 12:08) *
          Det var intressant! Brukar de göra så?

Bra fråga. Nån mer fråga? rolleyes.gif

Jag vet faktiskt inte, men jag skulle tro det. Hittar ingen uppgift om detta i min litteratur men skall kolla vidare.

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon