Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vad ska jag göra med denna husvägg i norr?
          norea
          Inlägg 11-10-2009, 19:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 182
          Medlem nr: 4 906

Bilden visar vårt hus där väggen är mot norr. Där är bara sol senare på kvällen, på sommaren. MIsstänker att där inte är nån sol på vintern. I gräset växer mest mossa vid väggen. Längst in har förra husägaren lagt plattor längs husväggen. De ville inte ha nån rabatt eftersom det fanns risk för fuktskador på huset. Vi har dock bytt alla syllar nu. Är det risk att anlägga rabatt? Ska vi bara sätta ut lite krukor och annan dekoration, typ bänk?
          Vad trivs i norr? Vill inte att rabatten går för långt ut eftersom våra barn leker på gräsplätten bredvid. Skulle gärna vilja ha nåt oregelbundet, inte bara raka linjer. Någon som har tips?
          Bifogad fil  10__2_.jpg ( 101.01k ) Antal nedladdningar: 93

Citera
          Peztis
          Inlägg 11-10-2009, 20:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Oj, trodde först att det var en illustration, det var så "stelt". Jag förstår att du vill gära något utmed väggen.

Har ni satt upp spaljérna? Lite konstigt att sätta upp dem om man inte planerar plantera något vid dem, tycker jag. men det är kanske för att liva upp en kal vägg...?

Kan det inte vara skönt med en sittplats i skuggan eller kvällssolen? Om ni gör en liten halvrundel med växtlighet kring den? Något för barnen att sitta vid och dricka ett glas saft?

Jag tycker dock att det är väldigt snyggt, ert hus, fast stelt som sagt.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          norea
          Inlägg 11-10-2009, 20:13
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Peztis @ 11-10-2009, 21:09) *
          Oj, trodde först att det var en illustration, det var så "stelt". Jag förstår att du vill gära något utmed väggen.

Har ni satt upp spaljérna? Lite konstigt att sätta upp dem om man inte planerar plantera något vid dem, tycker jag. men det är kanske för att liva upp en kal vägg...?

Kan det inte vara skönt med en sittplats i skuggan eller kvällssolen? Om ni gör en liten halvrundel med växtlighet kring den? Något för barnen att sitta vid och dricka ett glas saft?

Jag tycker dock att det är väldigt snyggt, ert hus, fast stelt som sagt.

Du menar att man inte gör rabatt hela vägen utan som en halvcirkel ut från ett ställe på väggen och låter resten av väggen vara? jag var inne på att göra en "halvö" längst bort till vänster vid husväggen och sen ha nån bänk till höger om den rabatten. spaljerna satt där. de ser gamla ut, kanske de lämnat kvar dem för att det inte skulle se tom ut ja.

Redigerat av norea: 11-10-2009, 20:14

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 11-10-2009, 20:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 330
          Medlem nr: 20 930

Underbart! Här kan man väl låta fantasin flöda. Många många växter skulle gilla detta läge, om bara jorden är hyfsad. Rhododendrons, som bäddar in en uteplats med kvällssol, Hosta,Klippstånds,Höstanemoner ,parasollblad, trillium, trebladsspira , balkanmalva - ja det finns massor att leka med. Att göra en lite böljande plantering kanske skulle lätta upp fasaden lite. En utmaning..... Lycka till
          Åsa www.lavendelgarden.nu

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-10-2009, 20:36
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

annars kan ni ju plantera Klätterhortensia eller Pipranka om ni vill ha nåt på spaljen (räcker med en liten rund jordplätt för varje växt). är där hyffsat bra med sol på kvällen så kan ni plantera Klematis, Kaprifol på splajerna.

vill du göra en mindre rabatt så kan du ju ta perenner som gillar skugga/halvskugga som - Hosta, Bergenia, Ormbunkar, Sippor, Primula, hasselört, Julrosor, Oxalis, Myskamdra m.f

tillägg - och en sittplats skulle kanske vara trevligt att ha där? när dte är varmt och soligt. i krukor kan du ha fuchsia som trivs i skugga/halvskugga.

Redigerat av flaxss: 11-10-2009, 20:37

Citera
          radhusdjungel
          Inlägg 11-10-2009, 20:36
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 26 384

Det är inget man rekommenderar, att anlägga rabatter precis intill en husvägg. Rabatter behöver vatten, och binder vatten, medan huset behöver dränering. Frodig växtlighet binder också fukt mot husväggen och gör det svårare för den att torka, särskilt kanske då en norrvägg. För växterna är det inte heller så bra att planteras direkt invid huset eftersom takavvattningssystemet gör att det inte regnar så mycket på dem, och om huset är väl dränerat stannar det inte kvar särskilt mycket heller - de behöver mycket extra vatten.

Men växter vill man ju ha! Det går ju att plantera direkt utanför stenläggningen. Buskar t ex växer ju inte platt intill en vägg, utan behöver ändå lite utrymme från rotstället. Man kan lätt bygga en klätterställning för slingrande växter att klänga upp i, även om den då får luta lite. Spaljeer mot husvägg bör sitta några cm ut från huskroppen för att det ska komma in lite luft.

Skuggtåligt är t ex Rhododendron och klätterhortensia. Vi har även plymspirea på norrsidan och den mår fint.

Citera
          radhusdjungel
          Inlägg 12-10-2009, 08:38
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 26 384

Såg att det var flera som hann före medan jag skrev sist, och vill hålla med - en sittplats är inte så dum i norr när det är varmt på sommaren, då är det skönt med skugga och lite svalka. Vi har tom en uteplats med tak där, med kvällssol på sommaren, och den är jättemysig. Och inbäddad av Rhododendron! wub.gif
          Vi har också en stor roddis intill väggen, men då planterad precis utanför stenkanten.

Citera
          Bassam
          Inlägg 12-10-2009, 12:22
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Det finns många man du ska tänka på väldränerad jord , finns gräs som tycker om skugga , vad som händer att alla kan inte ge så mycket blomor som om de lever i solen , jag ska bjuda många och du kan välja:
          --Tuja Brabant- Huvudsallad-- änglatrumpeter rondodendron Löjtnantshjärta Digitalis, daggkåpa kaprifoler i norrlägen t ex, de blommar inte lika mkt, krasse och en del andra ettåringar, Kaprifol, hortensia, löjtnantshjärta, astilbe, hosta t.ex är växter som klarar norrläge fint. Vissa marktäckare(t.ex.myskmadra),
          Ormbunke, kanske tillsammans med jätterams och (vår)vivor. Höstanemone

Så finns det växter som klarar allt; (vissa) aklejor, vårkrage... namnet.
          --pioner o lavendel- höstsilverax eller nattljus Lewisia, Yucca, frilands kaktusar, sedum, taklök, kärleksört, lavendel, oregano, timjan, lammöra, purpurklätt, flox, vårlökar, törel, tork tåliga gräs, gullris är några jag kommer på.
          -det finns klättra växter också , du kan gå till trädgård affär och fråga .

H: Bassam

Citera
          norea
          Inlägg 12-10-2009, 12:49
          Länk hit: #9

Medlem

tack för alla svar. angående klätterhortensida så har jag en jättestor sådan på andra sidan huset. kan man föröka den?

Citera
          Peztis
          Inlägg 12-10-2009, 13:13
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag tror det bästa är att göra en avläggare, dvs böja ned en gren mot jorden så den har kontakt, lägg på en sten som tynger ned och ös på mer jord vid kontaktstället.

När du sedan ser att det kommer rötter så kan du klippa av och plantera om där du vill ha den.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-10-2009, 13:39
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Bassam @ 12-10-2009, 13:22) *
          --pioner o lavendel- höstsilverax eller nattljus Lewisia, Yucca, frilands kaktusar, sedum, taklök, kärleksört, lavendel, oregano, timjan, lammöra, purpurklätt, flox, vårlökar, törel, tork tåliga gräs, gullris är några jag kommer på.

SLUTA att kopiera folks texter rätt av !!

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mmer+p%E5\.

och dom växter du kopierat in från min text trivs INTE i norrläge. vårlök, törel, gullris kan kanske trivas i norr. men knappast Yucca och kaktusar.

CITAT (Bassam @ 12-10-2009, 13:22) *

Pioner, Lavendel (var det dina förslag?) trivs inte heller i norrläge utan vill ha sol eller halvsol.

Redigerat av flaxss: 12-10-2009, 13:38

Citera
          norea
          Inlägg 12-10-2009, 13:55
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (flaxss @ 12-10-2009, 14:39) *
          SLUTA att kopiera folks texter rätt av !!

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mmer+p%E5\.

och dom växter du kopierat in från min text trivs INTE i norrläge. vårlök, törel, gullris kan kanske trivas i norr. men knappast Yucca och kaktusar.
          Pioner, Lavendel (var det dina förslag?) trivs inte heller i norrläge utan vill ha sol eller halvsol.

tack för varningen FLaxss smiley_small_hug.gif

Redigerat av norea: 12-10-2009, 13:56

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon