Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Någon som bytt till IP-telefoni?
          Platinum
          Inlägg 15-10-2009, 07:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Sitter och överväger att säga upp abbonemanget på hemtelefon eftersom vi ringer lite och den fasta avgiften är sjukt hög.

Hur funkar det i praktiken för er som bytt? I mitt fall finns endast ePhone som val av operatör om jag byter.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          grycken
          Inlägg 15-10-2009, 07:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem nr: 5 741

Jag har ePhone med "kontantkort". Dvs jag sätter in pengar då och då som jag ringer upp för. Från början betalade jag enbart för samtalen jag ringde, nu är det minimidebitering på 29 kr per månad men man får ringa för beloppet. Det är väl inte lika bra kvalitet på ljudet som med Telias m.fl. fasta telefoni men det är rätt OK och billigt.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 15-10-2009, 08:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Helt okey med IP-telefon, men vi använder den så lite, bara svarar faktiskt... det lilla vi pratar i den så har vi inte märkt några "störningar". Alla i familjen har ju mobiler så vi använder dom.

Vår IP levereras av comhem (combo= telefon, tv och bredband)

Citera
          varghem
          Inlägg 15-10-2009, 08:42
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

Frågan är ju vilket internet du använder. Vi kan inte göra så för enda internet vi kan få är genom telejacket, så vi slipper inte den höga avgiften ändå. Hade ip-telefoni ett tag när telia bestämde sig för att ge fan i att laga vår telefonledning men det funkade inte så värst bra. Samtalen bröts varje gång. Då hade vi 2Mbit internet genom radiolänk.

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 15-10-2009, 08:52
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

CITAT (varghem @ 15-10-2009, 09:42) *
          Frågan är ju vilket internet du använder. Vi kan inte göra så för enda internet vi kan få är genom telejacket, så vi slipper inte den höga avgiften ändå. Hade ip-telefoni ett tag när telia bestämde sig för att ge fan i att laga vår telefonledning men det funkade inte så värst bra. Samtalen bröts varje gång. Då hade vi 2Mbit internet genom radiolänk.

Vi har oxå bredbandet via telejacket, men vi har inget abbonemang hos Telia.
          Vi har bara hos Bredbandsbolaget och då vi har ett mobilabonnemang hos Telenor i familjen så ingår IP-telefoni i bredbandet.
          Tidigare hade vi bara bredband via telejacket, ingen telefon alls.

Jag tycker IP-telefoni fungerar bra, ingen skillnad mot vanlig telefoni vad jag märkt. vi har haft det i ett och ett halvt år tror jag.

Citera
          Platinum
          Inlägg 15-10-2009, 09:16
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (varghem @ 15-10-2009, 09:42) *

Vad jag förstått då jag läst på hemsidan hos min ADSL-leverantör så tillkommer en kostnad om 70:-/månad om man säger upp det fasta abonnemanget hos Telia. Sedan tillkommer en fast månadskostnad från ip-telefoniföretaget alternativt engångskostnad för terminal+valfri kontantpott. Har suttit och räknat och i runda slängar så kan vi spara in 50% mot nuvarande telefonkostnad.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 15-10-2009, 09:28
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Platinum @ 15-10-2009, 08:32) *
          Sitter och överväger att säga upp abbonemanget på hemtelefon eftersom vi ringer lite och den fasta avgiften är sjukt hög.

Hur funkar det i praktiken för er som bytt? I mitt fall finns endast ePhone som val av operatör om jag byter.

Tänk på att ip-telefoni inte funkar vid strömavbrott eller om datorn pajar.

Många jag känner har ip-telefoni som komplement till fast telefoni. Bra om man har barn, tonåringar etc, de kan prata via ip-telefonin utan att blockera den fasta telefonen.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Platinum
          Inlägg 15-10-2009, 09:32
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 15-10-2009, 10:28) *
          Tänk på att ip-telefoni inte funkar vid strömavbrott eller om datorn pajar.

Många jag känner har ip-telefoni som komplement till fast telefoni. Bra om man har barn, tonåringar etc, de kan prata via ip-telefonin utan att blockera den fasta telefonen.

Tonåringar eller barn som blockerar telefonen behöver jag inte oroa mig över då vi endast har en tonåring boendes här varannan helg.

Och att det är strömburet är jag införstådd med, men då har vi varsin mobil om det skulle behöva ringas vid strömlöst eller datafel.

--------------------
          Ooops!

Citera
          Bee
          Inlägg 15-10-2009, 10:22
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Vi har ADSL trådlöst bredband via jacket plus IP-telefoni via Bredbandsbolaget. Vi har haft det några år nu och det funkar finfint. Bredbandet ligger runt 12 megabits. Totalt betalar vi 300:- per månad plus samtalskostnad varav abonnemangskosten för telefonen är 50:-.
          Vi är supernöjda. Ringer vi till någon annan som också har Bredbandsbolaget är samtalen gratis (räknas som internsamtal). Vi har mycket låga samtalskostnader.

Det lönar sig att kolla runt, även hos det bolaget man har idag. Tidigare betalade vi tex 350 för enbart bredbandet!

Datorn kan krascha så mycket den orkar - den har inte med IP-telefonin att göra. Den trådlösa routern (tror jag det heter) sköter om bådas kontakt med yttervärlden.
          Ni kanske förväxlar IP-telefoni med Skype?

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 15-10-2009, 10:32
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Platinum @ 15-10-2009, 10:32) *
          Tonåringar eller barn som blockerar telefonen behöver jag inte oroa mig över då vi endast har en tonåring boendes här varannan helg.

Och att det är strömburet är jag införstådd med, men då har vi varsin mobil om det skulle behöva ringas vid strömlöst eller datafel.

Vid långvariga strömavbrott finns det ju ingen ström att ladda mobilerna med. Men det är ju olika hur man tänker.

CITAT (Bee @ 15-10-2009, 11:22) *
          ....

Datorn kan krascha så mycket den orkar - den har inte med IP-telefonin att göra. Den trådlösa routern (tror jag det heter) sköter om bådas kontakt med yttervärlden.
          Ni kanske förväxlar IP-telefoni med Skype?

Aha - där fick jag lära mig något nytt. Funkar den vid strömavbrott?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          herkules
          Inlägg 15-10-2009, 11:55
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag har 3 betala för 2, betalar för bredband och olika tvkanaler och får telefonen på köpet, betalar ingen abonnemnagsavgift utan bara för samtalen som rings på telefonen. det funkar ok, ligger nätet nere så har jag ingen hemtelefon men i dessa mobiltelefontider så spelar det ingen större roll. det är iaf flera hundra billigare per kvartal än fast teliatelefon.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 15-10-2009, 12:06
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

CITAT (ängsvädd @ 15-10-2009, 11:32) *
          Vid långvariga strömavbrott finns det ju ingen ström att ladda mobilerna med. Men det är ju olika hur man tänker.
          Aha - där fick jag lära mig något nytt. Funkar den vid strömavbrott?

i dagens mobiler räcker ju batteriet ganska länge, men det är klart att om man har strömavbrott någon vecka så hinner de ju bli urladdade, men man kan ju köpa en mobil-laddare till bilen och ladda upp den genom cigarett-tändarurtaget. Det beror väl lite på vart man bor om man har så långa avbrott. hos mej som bor nära en stad så brukar inte ett strömavbrott vara längre än en halvtimme.

modemet fungerar inte vid strömavbrott, men man behöver inte ha en dator för att ha IP-telefoni. Det är en helt vanlig telefon man använder. istället för att koppla telefonen direkt i jacket så sätter man ett modem i jacket och telefonen i modemet.

Citera
          Bee
          Inlägg 15-10-2009, 14:30
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Exakt så är det, Malin_Mel.
          Det finns dock fortfarande många som tror att iptelefoni har med datorn att göra.
          Det fanns en mycket bra webbsida tidigare där man förklarade vad IP-telefoni är men den finns inte längre.
          Jag hittade denna i stället: IP-telefoni och den verkar vara rätt grundlig den också. Intressant och nyttig läsning!

Edit: Jag hittade den gamla artikeln! Den fanns på en ny sajt: jonasweb Den är grundlig och på en nivå som även jag förstår smile.gif

Redigerat av Bee: 15-10-2009, 14:44

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Platinum
          Inlägg 15-10-2009, 14:49
          Länk hit: #14

Medlem

Tack för eran feedback nu är det beställt.

--------------------
          Ooops!

Citera
          seriös
          Inlägg 15-10-2009, 18:26
          Länk hit: #15

Gäster

hej hos vilken operatör blev det?
          du beställde väl inte hos ephone har sagt upp min ip telefoni hos det bolaget jag skulle gjort det för längesedan angry.gif
          men droppen blev för 3 veckor sedan när jag inte kunde ringa ut och andra inte kunde ringa mig det tog 3 veckor innan någon på ephone bemödade sig med att fixa till så jag kunde ringa och det var inte enda avbrottet jag haft
          vi har vart glada om vi överhuvud tagen kunnat använda telefonen men bredbandet har funkat
          ocg personalen är mycket för att nästan idiot förklara en när jag ringt dom
          nu har vi telias fiberlan och ip telefoni och det är mycket billigare + att allt funkar klockrent och att mitt psyke har fått lugn o ro jag kan koppla av nu allt fungerar ju

Citera
          Platinum
          Inlägg 15-10-2009, 19:35
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (seriös @ 15-10-2009, 19:26) *
          hej hos vilken operatör blev det?
          du beställde väl inte hos ephone har sagt upp min ip telefoni hos det bolaget jag skulle gjort det för längesedan angry.gif
          men droppen blev för 3 veckor sedan när jag inte kunde ringa ut och andra inte kunde ringa mig det tog 3 veckor innan någon på ephone bemödade sig med att fixa till så jag kunde ringa och det var inte enda avbrottet jag haft
          vi har vart glada om vi överhuvud tagen kunnat använda telefonen men bredbandet har funkat
          ocg personalen är mycket för att nästan idiot förklara en när jag ringt dom
          nu har vi telias fiberlan och ip telefoni och det är mycket billigare + att allt funkar klockrent och att mitt psyke har fått lugn o ro jag kan koppla av nu allt fungerar ju

Jag kommer att ha kvar min gamla bredbandsleverantör då allt fungerat klockrent och då finns enbart ePhone att välja. Det är bara att vänta och se och hoppas vi får bättre tur än dig, tror oavsett det kan vara värt de tusenlappar vi kan spara in på ett byte även om det blir något missöde på vägen.

--------------------
          Ooops!

Citera
          seriös
          Inlägg 16-10-2009, 23:16
          Länk hit: #17

Gäster

då vill jag önska dig lycka till med denna operatör för det lär du verkligen behöva nu

Citera
          pejori
          Inlägg 17-10-2009, 10:24
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Har IP-telefoni via com hem och det är värdelöst. ranting.gif
          Samtal bryts hela tiden och man får ringa om igen efter en stund när tel. fungerar igen ranting.gif
          Har det sista halvåret fem - sex avbrott varje dag. help.gif
          Hur kul är det att stå i tel. kö och höra "du har nr ett i kön" och sedan klick, ingen uppkopling. angry.gif
          Ring om igen och "du har nr. tjugofyra i kön och vi besvarar ditt ssamtal så fort vi kan" rtfm.gif
          Inte särskillt billigt, om man ska betala för en tjänst som inte fungerar. nono.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Hej igen
          Inlägg 17-10-2009, 19:51
          Länk hit: #19

Gäster

Har BBB 100 Mbit fiber ... bredband och IP-telefoni ... funkar UA förutom vid elavbrott
          som vi har kanske 1 gång vartannat - tredje år.

Abonnemangsavgift 0 kr, samtalsavgift lägre än Telia, nummerupplysning 15kr/mån.

Men jag anv mest mobilen där jag har Telia Vänner = kostar 69kr/mån plus 69 öre för varje samtal
          till Telia mobiler, oavsett jag pratar i 10 minuter el 10 timmar.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-10-2009, 21:25
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

En liten undran bara. Varför vill ni ha IP-telefoni? Räcker det inte med bara mobiltelefon?

Det är flera år sedan jag sa upp den fasta telefonen och har numera bara mobil med kontantkort.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 19:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon