CITAT (Monica zon 1 @ 29-11-2009, 20:58)

Jag har en stor hibiskusbuske i trädgården (jag är nyinflyttad i år). Nu har busken tappat alla blad, men en masa gamla knoppar som inte blomat sitter kvar, ser vissna ut men sitter fast rätt så hårt. Den blommade något helt fantastiskt i somras, så jag är mest förvånad över att den fanns så många knoppar kvar....
Men hur gör jag nu?
Har förstått att man kan klippa ner den rätt så rejält frammåt våren, men ska knopparna tas bort nu, eller sitta kvar?
Jag är väldigt glad över min hibiskusbuske som var fantastiskt vacker i somras, och hoppas den blir lika fin nästa år.
Tar tacksamt emot alla möjliga råd om skötsel av denna buske.
Monica zon 1
jag antar att det är frilands hibiskius du menar ? Hibiscus syriacus heter den. som går ha på friland upp till zon 3-4. krukväxt hibiskus - Hibiscus rosa-sinensis är inte härdig ute och måste tas upp innan frosten kommer.
Frilands hibiskus klipper du till våren efter frostrisken om det behövs. då tar du bort döda/skadade grenar och ev klipper ner den. du kan klippa ner den rejält då den blommar på ettåriga skott. dock så växer den sakta så en hårdbeskärning är inte att rekommendera, utan beskära bara om det är nödvändigt.
blomknoppar kan du lämna kvar, dom trillar oftast längre fram i vinter skulle dom dock vara kvar till våren så är det bara att ta veck dom. tycker du det är fult så skulle det nog gå att ta veck dom nu också. dom får nya knoppar hela tiden under sensommaren-hösten och därför blir det många kvar som inte slår ut för att det är för kallt.