Grundtekniken:
- Lägg ut silkespapper
- Placera växten mitt på och dra papperet så du kan trycka till runt krukan, då får du ett skyddande papper runt bladverket som ger stöd när du sedan börjar rulla
- Lägg plantan på snedden nära en kant, rulla halvvägs, skjut tillbaka plantan mot hörnet, ta upp ett nytt papper och rulla halvvägs. Gör så tills du är nöjd med antalet lager (varierar efter hur kallt det är ute, mer papper ger mer skydd), då rullar du hela vägen och sätter på en tejpbit. Eventuellt behöver du vika upp bottendelen innan hela varvet rullats, det beror på hur tung krukan är!
- När krukan står upp, tryck till papperet på vardera sidan upptill och vik ned "överläppen", tejpa.
- Är det riktigt kallt så sätter du detta tjusiga paket i en papperspåse och häftar ihop det!
Små julstjärnor har ungefär samma rullningsprincip. bara det att kronan går så mycket utanför krukdiametern att det är nödvändigt att rulla betydligt lösare. Till övriga krukväxter går det också bra att använda samma teknik.
Annki, jag har hittills inte stött på ett sådant ställe där de saknar BÅDE tejp och snöre, så jag har tyvärr ingen teknik. Får väl testa mig fram till en

Lars, har du vägarna förbi sydvästra Skåne så kan du se mig in action