Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > "Rullkurs", Konsten att rulla julstjärnor
          Nutten
          Inlägg 20-11-2003, 20:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 849
          Medlem nr: 1 090

Det är som bekant en väldans massa människor som handlar julstjärnor inför advent och jul och ni kan själva tänka er vilka mängder det rör sig om. Nu hör det till saken att just julstjärnor är väldigt känsliga för kyla och därför är det nödvändigt att rulla in dem i silkespapper. Det hela ska gå snabbt och smidigt, så idag har jag gått en minikurs i konsten att rulla julstjärnor!
          laugh.gif

Det är inte så lätt som man kan tro, för det är viktigt att julstjärnan inte skadas på något sätt. Kort sagt, inga brutna blad eller så är tillåtna. När växten packas upp ska den vara i det skick den befann sig i när kunden valde den! Oj vad det går åt papper....

Grundtekniken är inte svår, men att sedan få upp hastigheten på det hela, DET är något som kommer bli jobbigt. Får tjuvöva imorrn på jobbet tongue.gif

--------------------
          Hortikulturella hälsningar,
          Elisabeth

Citera
          Annki
          Inlägg 20-11-2003, 20:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Hur ser grundtekniken ut? Jag inbillar mig: lägg ut silkespapper. Lägg julstjärnan på pappret genom att dra den nedåt, så att bladen pekar uppåt. Rulla på halvdiagonalen över pappret. Tejp i krukhöjd. Sedan tejp i viket högst upp. Kan jag tekniken eller är jag ute och hojar? Tar gärna emot en lektion av en som kan! smile.gif

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          Almabama
          Inlägg 20-11-2003, 21:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 922

Och så lite tidningspapper på det...huvva! Har du någon bra teknik på phalaenopsis också? smile.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 20-11-2003, 21:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Annki @ 20-11-2003, 20:57)
          Hur ser grundtekniken ut? Jag inbillar mig: lägg ut silkespapper. Lägg julstjärnan på pappret genom att dra den nedåt, så att bladen pekar uppåt. Rulla på halvdiagonalen över pappret. Tejp i krukhöjd. Sedan tejp i viket högst upp. Kan jag tekniken eller är jag ute och hojar? Tar gärna emot en lektion av en som kan!  :)

Så har också jag alltid gjort biggrin.gif

Citera
          Annki
          Inlägg 20-11-2003, 21:26
          Länk hit: #5

Medlem

Brudorkidéer är väl samma princip? Lägg på pappret, dra nedåt så att bladen ligger uppåt. De skyddar blommorna. I värsta fall kan man göra som med amaryllisar - ett "bälte" av papper rullat på längden och lägga löst runt blomstängeln innan man virar runt det yttre pappret. Eller vad säger du Nutten? Det ser så himla proffsigt ut hos blomsterhandlarna - jag vill gärna lära mig!

Men Nutten - tala om för mig hur i man packeterar "nödblomster" inhandlade på Ica/Konsum där de tillhandahåller papper men vare sig tejp, snören eller häftapparat! Den du!! laugh.gif Jag har kämpat många gånger. Origami är en ädel konst i dessa lägen! Hur gör du?

--------------------

Citera
          Lars
          Inlägg 20-11-2003, 22:36
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 261
          Medlem nr: 231

Och framförallt Nutten, var jobbar du? Så vi kan komma och kolla frammåt jul när du har fått in snitsen...

Citera
          Nutten
          Inlägg 21-11-2003, 18:54
          Länk hit: #7

Medlem

Grundtekniken:
          - Lägg ut silkespapper
          - Placera växten mitt på och dra papperet så du kan trycka till runt krukan, då får du ett skyddande papper runt bladverket som ger stöd när du sedan börjar rulla
          - Lägg plantan på snedden nära en kant, rulla halvvägs, skjut tillbaka plantan mot hörnet, ta upp ett nytt papper och rulla halvvägs. Gör så tills du är nöjd med antalet lager (varierar efter hur kallt det är ute, mer papper ger mer skydd), då rullar du hela vägen och sätter på en tejpbit. Eventuellt behöver du vika upp bottendelen innan hela varvet rullats, det beror på hur tung krukan är!
          - När krukan står upp, tryck till papperet på vardera sidan upptill och vik ned "överläppen", tejpa.
          - Är det riktigt kallt så sätter du detta tjusiga paket i en papperspåse och häftar ihop det!

Små julstjärnor har ungefär samma rullningsprincip. bara det att kronan går så mycket utanför krukdiametern att det är nödvändigt att rulla betydligt lösare. Till övriga krukväxter går det också bra att använda samma teknik.

Annki, jag har hittills inte stött på ett sådant ställe där de saknar BÅDE tejp och snöre, så jag har tyvärr ingen teknik. Får väl testa mig fram till en smile.gif

Lars, har du vägarna förbi sydvästra Skåne så kan du se mig in action tongue.gif

--------------------
          Elisabeth

Citera
          Annki
          Inlägg 21-11-2003, 22:38
          Länk hit: #8

Medlem

Härligt Nutten! Du verkar ha snitsen inne! smile.gif

--------------------

Citera
          Nutten
          Inlägg 25-11-2003, 23:57
          Länk hit: #9

Medlem

Jag har konstaterat att det inte är roligt att rulla halvstora julstjärnor: de är för små för riktigt stora silkespapper och på gränsen till för stora för normal storlek på silkespapper. När man har rullat nästan klart så upptäcker man att det blivit för lite papper kvar i toppen, så då får man skarva med ytterligare papper...Under tiden växer kön! wacko.gif

--------------------
          Elisabeth

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon