Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > vad kommer hända med bollpilen? (stympad), Blev riktigt ledsen när jag såg hanteringen
          Lonicera
          Inlägg 19-10-2009, 15:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 9 316

Går förbi ett radhusområde ganska ofta och där står en gammal vacker bollpil som ungarna i närheten älskar att klättra i giggle.gif

I helgen så har föreningen haft städdag och så här såg trädet ut efter deras behandling (glada amatörer allihopa, dessutom utrustade med både motorsåg och skylift ranting.gif ).

Vad kommer hända nu med trädet??? Det är ju stora snittytor som står nu hela vintern och det kommer in fukt det kan ju aldrig vara bra. Det gjorde ont i mitt hjärta när jag såg trädet -cry-.gif

Bifogad fil  005.JPG ( 274.92k ) Antal nedladdningar: 91

Citera
          pebblelake
          Inlägg 19-10-2009, 16:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 350
          Medlem nr: 17 736

Ingen fara på taket, den ser säkert ganska hyfsad ut redan nästa år,borde skjuta ca 1,5 meters skott nästa år.Dock kan en del av dom nya skotten vara lite veka första året efter en sådan beskärning.På två år är den som ny!

Citera
          Lonicera
          Inlägg 19-10-2009, 17:35
          Länk hit: #3

Medlem

Så de har inte förkortat livstiden för trädet på lång sikt? Jag menar kommer det inte bli röta i de enorma snittytorna, så barken kommer lossna osv.? På lång sikt menar jag. Att den kommer skjuta nya skott nästa år tror jag med, det är ju en pil. Men hur är bollpilen ympad igentligen, är den ens ympad? Kommer de nya skotten bli 'bollpilsaktiga' eller är det vanlig pil som växer ut?

Redigerat av Lonicera: 19-10-2009, 17:36

Citera
          pebblelake
          Inlägg 19-10-2009, 19:34
          Länk hit: #4

Medlem

Den är inte ympad,så det blir en ny boll.
          Dom läker i regel väldigt bra.
          Jag tror inte det påverkar livslängden i någon högre grad.

Citera
          CillaM
          Inlägg 19-10-2009, 21:12
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Det var det jävligaste jag sett på länge! Fy farao, illa illa. Vad tänker människor med när de håller på med motorsågen?!?! Ingen känsla för trädets form och växtsätt, ingen känsla för trädet pil överhuvudtaget. OM den pilen överlever så tar den igen sin hämnd med att rötterna drar iväg genom jorden, troligen mot närmaste vattendrag (rör).

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-10-2009, 21:23
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

här har dom stympat ner två fruktträd (äpple tror jag) ner till huvudstammen. grenar ja dom är borta. frukt kommer det nog inte bli dom närmaste 3-5åren på det trädet.

dom ser ut som ''fina'' trä (stock) skulpturer.

Citera
          Zetter
          Inlägg 19-10-2009, 21:29
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 26 473

Dom kanske ska börja hamla pilen vad vet jag eller tycker dom den är snygg nar den kommer i vår i gen.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-10-2009, 07:11
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag tycker det ser ut som om det redan är röta i trädet eller var är det mörka i mitten på grenarna? Pil och sälg är nog det sämsta man kan ha i trädgårdar. Dom växer snabbt visserligen men blir också snabbt väldigt stora, sen är dom sköra och kan släppa stora grenar förutom att dom väldigt lätt drabbas av röta. Möjligen har man beskurit trädet just för att minska risken för grenras.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Davidia
          Inlägg 20-10-2009, 07:19
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 26 350

Instämmer i att trädet ser fruktansvärt ut. Du har rätt i att det säkerligen kommer att gå in röta i grenarna eftersom snittytorna är så stora (större än 10 cm i diameter). Trädets naturliga växtsätt är förstört för alltid.

De som gjort ingreppet har säkerligen gjort det i bästa välmening. Många är rädda för stora träd, speciellt om det är barn som leker under det. Oftast så gör man dock träd bara farligare genom sådana här ingrepp. Dels för att det kommer in röta och dels för att nya grenar som kommer, får en svag och brant fästpunkt i trädet (starka fästpunkter har bred vinkel och har vuxit samman med trädet under många år).

Eftersom det är en pil kommer det säkert att överleva, och skjuta massivt med skott. De som gjort detta har säkerligen velat skapa ett hamlat pilträd, som de kan beskära regelbundet. Det folk inte fattar är att hamlade träd måste beskäras regelbundet från början, från när de är unga, så att man bygger upp hamlingsknutor mm. Träden kan INTE skapa sådana knutor när de redan är uppvuxna. Istället går röta in.

Det här är fruktansvärt pengaslöseri och slöseri med vackra träd - utan att man gör träden säkrare. Men tyvärr blir det vanligare och vanligare när människor med mycket lite kunskap om träd anlitas för att göra ingrepp. Man blir verkligen ledsen när man ser vackra träd förstöras så här.

Citera
          KRT
          Inlägg 20-10-2009, 09:41
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2009, 08:11) *
          Jag tycker det ser ut som om det redan är röta i trädet eller var är det mörka i mitten på grenarna?

Håller med - det ser ut som det är röta, ser ut som vissa träd som kapats nere i stan pga rötangrepp.

Det kan ju faktiskt vara precis så - att det är röta i trädet och att man genom att kapa de angripna grenarna hoppas få trädet att överleva. Det är ju så att det är föreningen som är ansvarig om någon skulle få en gren i huvudet och DET kan jag tala om, vill styrelsen säkerligen verkligen undvika!!!

Ett förslag - varför inte prata med någon i föreningen och fråga varför man beskurit trädet så kraftigt? I stället för att diskutera och spekulera.....

Redigerat av KRT: 20-10-2009, 09:42

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Lonicera
          Inlägg 20-10-2009, 13:47
          Länk hit: #11

Medlem

Jag har frågat medlemmar i föreningen och det var för att gräsmattan under var så svagväxande och geggig. de ville åt mera ljus wacko.gif

De har inte anlitat något företag med någon kunskap överhuvudtaget utan det är de boende som skött detta själva.

En jag pratade med sa: Men träd mår väl bra av lite beskärning..... nono.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-10-2009, 13:53
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (KRT @ 20-10-2009, 10:41) *
          Håller med - det ser ut som det är röta, ser ut som vissa träd som kapats nere i stan pga rötangrepp.

Det kan ju faktiskt vara precis så - att det är röta i trädet och att man genom att kapa de angripna grenarna hoppas få trädet att överleva. Det är ju så att det är föreningen som är ansvarig om någon skulle få en gren i huvudet och DET kan jag tala om, vill styrelsen säkerligen verkligen undvika!!!

Ett förslag - varför inte prata med någon i föreningen och fråga varför man beskurit trädet så kraftigt? I stället för att diskutera och spekulera.....

Instämmer!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Bassam
          Inlägg 20-10-2009, 18:07
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          De gör den här beskärning för tilbaka träden till yngre ålder , men det är bättre om de gör den under flera år. H:Bassam

Citera
          pebblelake
          Inlägg 20-10-2009, 18:24
          Länk hit: #14

Medlem

Håller med davidia, förutom att det inte kommer att synas på trädet utifrån att det är så hårt beskuret om några år.
          Så rent estetiskt spelar det ingen roll.Dvs lika mycket skugga som förut fast med ett sargat träd.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon