Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vita prick-sjukan, Vad är det?
          AliceW
          Inlägg 24-10-2009, 15:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 8 923

En av mina största guldfiskar har fått vita prickar (ca 1 mm stora) på sidorna. Har googlat runt och sett att det finns något som heter vita pricksjukan. men vad är det? En parasit eller vad? Smittar det mellan fiskarna i dammen? Denna fisken beter sig annorlunda mot de andra. Den simmar alltid omkring själv uppe vid ytan, även nu när det bara är 5 grader i vattnet. Ska jag ta in den över vintern och försöka medicinera (isåfall med vad?) eller har alla fiskarna fått samma sjukdom som denna? Har dock inte sett prickar på någon annan. Fast just nu är alla andra fiskarna på botten, utom denna som simmar omkring för sig själv uppe vid ytan.

Citera
          Platinum
          Inlägg 24-10-2009, 16:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Hämtat från akvarietorget.se;

Parasit från ciliategruppen som orsakar vita distinkta prickar på fiskens kropp.
          Parasiten kliar och fisken ses därmed ofta stryka sig mot bottenmaterialet, rötter och växter.

På senare år har varianter av parasiten upptäckts som är resistenta mot dagens mediciner. I dessa fall kan en kombination av flera olika behandlingspreparat ibland hjälpa.

Smittsam: Ja, högt
          Dödlighet: Låg (vid tidig behandling)
          Alternativa sjukdomar: Ectoparaister orsakar ungefär samma symptom och behandlas dessutom med samma preparat varpå förväxling ej är farligt.

Behandla med t ex JBL Punktol.
          Parasiten har en livscykel som inkluderar perioder då den är svårare att få bukt med. För att hjälpa behandlingspreparaten att verka är det bra att tillfälligt höja temperaturen i akvariumet med ett par grader.
          Täta vattenbyten på 30-50% hjälper också till att få bukt med parasiten.

Om aktivt kol används i filtret måste detta avlägsnas innan behandling påbörjas.
          Apparatur såsom UV-C, CO2, ozon och skummare skall stängas av.

Följ alltid anvisningarna som finns angivna på läkemedelsförpackningen.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Ezereht
          Inlägg 24-10-2009, 16:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Vita pricksjukan är himla vanligt om fiskarna blir stressade. Vi burkar behandla med det där preparatet JBL Punktol, och sedan någon vecka senare igen (för att få bort alla i olika livscykler). Det är nog bäst att behandla.

Om du inte behandlar tror jag firren dör. En del klarar det men på dess beteende att simma ensam bort från dom andra fiskarna så verkar den ganska dålig. Så vill du inte behandla skulle jag rekommendera ta bort firren och avliva den så den inte smittar dom andra och förstör vattenkvaliten.

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-10-2009, 16:45
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

här kan man också läsa mer, behandlar man den tidigt brukar det inte bli så farligt.

http://www.akvariefisk.com/sot/vitaprick.php

finns också en annan som ger vita prickar som heter sammetssjukan (mindre prickar)

om sammetssjuka på eng
          http://en.wikipedia.org/wiki/Oodinium

artikel ''Bot finns för sjuka fiskar''
          http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2261

Redigerat av flaxss: 24-10-2009, 16:48

Citera
          AliceW
          Inlägg 24-10-2009, 17:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 8 923

Tackar så mycket för era svar! Ska ta över den sjuka fisken i en 100-litersbalja som jag har stående, och köpa JBL. Men är det någon som vet hur jag ska göra med dammen i övrigt nu när "dvala2-säsongen gått igång? Ska jag vänta med att behandla dammen i övrigt tills i vår. Allt jag har läst handlar om akvarier.

Citera
          Platinum
          Inlägg 24-10-2009, 18:01
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (AliceW @ 24-10-2009, 18:55) *
          Tackar så mycket för era svar! Ska ta över den sjuka fisken i en 100-litersbalja som jag har stående, och köpa JBL. Men är det någon som vet hur jag ska göra med dammen i övrigt nu när "dvala2-säsongen gått igång? Ska jag vänta med att behandla dammen i övrigt tills i vår. Allt jag har läst handlar om akvarier.

Rekommenderar zoopet i ditt fall, lägg in din fråga i forum-avdelningen Guldfisk och Koi. Medlemsskap är kostnadsfritt. http://www.zoopet.com

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon