Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hur gör vi för att hålla igång kompost i sommarstugan?
          sarhe1
          Inlägg 25-10-2009, 08:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 26 580

Åh vad jag funderar på detta med kompost! Nu undrar jag: vi hade tänkt att ha en varmkompost vid stugan. Min fråga är dock om vi är där för sällan/komposterar för lie, för att det skall bli någon fart på det hela? Vi kommer vara där ca 2 helger/månad undr höst/vinter/vår och mer på sommaren. Dessutom är var "bara" två personer, så mängden köksavfall blir inte enormt. Kan det fungera ändå, med t.ex. en BioKub eller Mullbänk?

Citera
          EKLO
          Inlägg 25-10-2009, 09:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej,

Jag vet tyvärr ingenting om varmkomposter, men jag är vid min sommarstuga just så lite/mycket som du beskriver. Jag har en stor trädgårdskompost och en mindre "sluten" kompost, men det är alltså ingen varmkompost - helt enkelt för att jag har tänkt att det blir för sällan, och för lite material/matning. Jag tycker ändå det funkar rätt bra med det slutna komposten, dvs allt organiskt matavfall blandat med tidningspapper, äggkartonger, sågspån (när jag har sågat ved) blir jord under säsongen om jag blandar om den varje gång jag fyller på - jag lägger ut ganska mkt jord från den på våren. Så jag undrar om det verkligen måste vara en varmkompost du behöver?

På vintern fryser min förstås om det är kallt, men jag odlar i zon 2, så det är inte långa köldperioder egentligen. Man kan ju packa in den med halm också.

Citera
          sarhe1
          Inlägg 25-10-2009, 10:07
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (EKLO @ 25-10-2009, 09:20) *
          Så jag undrar om det verkligen måste vara en varmkompost du behöver?

Jag blir tveksam till om jag har blandat ihop/förstått fel. Jag tror att jag menar en sluten kompost. Vad är eg. en varmkompost?
          /Sara

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-10-2009, 10:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

En varmkompost är lite mer välisolerad och har ofta tjockare väggar än de plasttunnor och liknande som har tunna väggar = kallkompost. För vissa kallkompostmodeller har man kunnat köpa som en isolerande strumpa man drar över komposten så har man då gjort den mer välisolerad.

Även en välisolerad varmkompost brukar dock frysa ifall man inte matar och rör om regelbundet ifall det blir kallt ute.

Med tanke på hur lite du ska slänga i så kan en vanlig kallkompost funka bra. Jag har en sån där grön tunna med lite tjockare väggar men den är ändå inte så välisolerad så trots att den matas ett par gånger i veckan är det inte ovanligt att den fryser, vi fortsätter dock slänga matrester i den tills den blir full. När det börjar bli varmt ute och komposten tinar så rör jag i den och den brukar ganska snabbt komma igång igen och materialet sjunker ihop.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          sarhe1
          Inlägg 25-10-2009, 18:35
          Länk hit: #5

Medlem

Om jag har en trädgårdskompost, uppbygd av pallkragar, förmodar jag att den skall vara utan lock. Vad händer om det regnar mycket och på vintern? Blir inte komposten genomblöt och ruttnar?

Varm- och kallkompost, motsvarar det isolerad och oisolerad kompost? eller är det något annat?

Redigerat av sarhe1: 25-10-2009, 18:49

Citera
          KURT
          Inlägg 25-10-2009, 19:12
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Varmkompost betyder snarare att man har så näringsrikt material i den (hushållsavfall) att det blir varmt av alla bakterierna där. Om den sedan skall stå utomhus under vintern, så måste den vara isolerad. I en mera näringsfattig trädgårdskompost blir det inte så varmt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon