|
Porslin!, Vad har du för vardagsporslin? |
|
|
|
06-11-2009, 23:18
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag har bestämt mig för att satsa på ett bättre porslin för en gångs skull. Behöver tips om vad som finns! Vad har ni för porslin hemma?
Just nu har jag Arabias "ruska" som jag fått av mamma, har nog över 60 delar, men är inte så förtjust i den... brun och tråkig som den är. Tänkte sälja den, men många säger att jag ska vänta för att den är inte så inne just nu men folk tror att den kommer att bli det så småningom.
Redigerat av Anma: 06-11-2009, 23:20
|
|
|
|
Hej igen
|
06-11-2009, 23:22
|
Gäster

|
Vad är "bättre" porslin?
Jag har IKEA och Arabia ... har också haft andra men dem har jag skänkt till bumerang.
|
|
|
|
|
06-11-2009, 23:30
|
Medlem

|
Ja, bättre, det kan man ju tolka lite som man vill. Men billigt tjeckiskt porslin som spricker i diskamskinen tillhör inte den kategorin tycker jag. Ikea har ju två fina serviser, Arv och Dinera. Men arv har alldeles för breda kanter för min smak och dinera har typ inga alls på den flata tallriken och det tycker jag inte om. Rörstrand har ju fina serviser men jag har inte hittat någon som jag gillar som passar som vardagsporslin.
Redigerat av Anma: 06-11-2009, 23:30
|
|
|
|
|
06-11-2009, 23:33
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Jag har Ikeas Glastallrikar från middagstallrika Limegröna ,till assietter rosa ,till djupa turkosa desser.sen har jag Rörstrands Ostinidia ,Dukas grekmönstrade i vitt och silver plus Dukas "Est"typ Japanska fyrkantiga ,sen har jag en suschiservis också.Kul att ha billigt vardagsporslin för då kan man unna siga att byta när man vill ha något nytt!
|
|
|
|
Hej igen
|
06-11-2009, 23:35
|
Gäster

|
CITAT (Motti @ 06-11-2009, 23:33)  Jag har Ikeas Glastallrikar från middagstallrika Limegröna ,till assietter rosa ,till djupa turkosa desser.sen har jag Rörstrands Ostinidia ,Dukas grekmönstrade i vitt och silver plus Dukas "Est"typ Japanska fyrkantiga ,sen har jag en suschiservis också.Kul att ha billigt vardagsporslin för då kan man unna siga att byta när man vill ha något nytt! Gillar jag ... att byta ibland alltså.
|
|
|
|
|
07-11-2009, 00:21
|
Medlem

|
Har roat mig med att googla runt på porslin och hittade iittalas Teema. Den fick mitt finska hjärta att slå ett extraslag  Ett enkelt men fint vardagsporslin. Kaffemuggarna verkar vara samma model som Arabias muminmuggar som jag har två av, gillar verkligen den modellen. Lite dyr är den dock... får väl önska mig i present delar ur den om det nu blir den jag fastnar för. Men hur sjutton ska man klara av att välja färg?? Fortsätt gärna med tips!
|
|
|
|
|
07-11-2009, 00:49
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Jag har Rörstrands Blåbär till vardags och det har sin alldeles egna lilla historia. När jag flyttade hemifrån -68 köpte jag två vita tekoppar, två flata och två djupa tallrikar av Blåbär, 6 glas och två uppsättningar bestick. En kniv, en gaffel finns kvar än i dag liksom att jag sparat tallrikarna, hade nån idé om att ha dom på väggen för jag gillade dom och kunde inte slänga dom, har dock legat nerpackade i ca 35 år. Hittade dom vid en förrådsstädning och fick för mig att söka på tradera, hittade en liten såssnipa i serien som jag ropade in mest på kul. Fortsatte dock att kolla efter servisen och en dag fanns där en låda med sex flata, fyra djupa och två uppläggningsfat. ropade in det också och helt plötsligt kunde vi använda det.  Lite senare har jag kompleterat med kanna, assietter och några fler av varje tallrik. Det jag saknar nu är en rund karott.
Redigerat av netaave: 07-11-2009, 00:51
--------------------
|
|
|
|
|
07-11-2009, 03:25
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
http://www.mateus.se/ Har i olika blå nyanser.
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
07-11-2009, 07:34
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Mor annas har jag hemma, men är osäker på det finns att köpa idag,om någon vet så skriv ett par rader var iså fall, saknar någon tallrik.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
07-11-2009, 11:18
|

Medlem
Antal inlägg: 2 882
Medlem nr: 13 081

|
När "bosättningsporslinet" blev för slitet,letade jag länge efter något nytt. Hittade på Tradera tallrikar från Gefle som heter "Ylva", de föll jag för direkt.Men det verkar svårt att få till annat än tallrikarna...
--------------------
------------------------- Södra Norrlands kust- och inland. Zon 4
|
|
|
|
|
07-11-2009, 11:24
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Det porslin som finns hemma är gammalt, gult och slitet. Tror att det kommer från någon liten second hand-butik från början. Det duger finfint att äta på. Brukar ni sitta och titta på era tallrikar när ni inte äter? När jag äter brukar jag fokusera på maten och jag tänker inte på tallriken ens, brukar ni göra det? Jag ser ingen poäng med att köpa dyrt porslin när billiga begagnade fyller samma funktion.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
Hej igen
|
07-11-2009, 11:28
|
Gäster

|
Det är klart man tittar på tallriken när man äter. Skulle t.ex aldrig kunna äta biff på blommig tallrik ... eller öht färgad.
Vill ha "lugnt" porslin ... maten får vara dekorationen.
|
|
|
|
|
07-11-2009, 11:50
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Klart att man vill äta på snyggt porslin. Jag gillar lite diskret dekoration om det ska vara dekoration alls och så måste det vara en färg som passar till maten. Man äter även med ögonen. Till vardags använder jag mest en vit variant med svagt blå dekor.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
07-11-2009, 12:20
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag samlade på Rörstrands "Annika" innan jag flyttade hemifrån. När jag sen flytade hemifrån tyckte släkten det var konstigt att jag bara skulle ha en servis, ingen "fin-servis"! På den tiden var det fortfarande mycket så att man skulle ha en bjudeservis och helst skulle den nog vara vit i botten, inte brun som Annika. Men jag älskade min Annika-servis och den har hängt med i 35år nu, överlevt dagligt bruk i en stor familj och den är fortfarande min favorit (även dotterns favorit faktiskt!). Visst har det gått några tallrikar under åren, men för bara nåt år sedan började jag titta på Tradera och där har jag kompletteringshandlat så nu har jag fullt upp igen.
Med åren har det även hamnat en "fin-servis" i skåpen (jämn födelsedag), men jag tycker fortfarande att det räcker med en. På landet har jag en stor uppsättning av "Koka blå" som jag ärvt. Den har varit "mellan"-servis i hemmet den kommer från.
Om vi flyttar för gott till stugan om några år (?) så är det Annika som ska stå i skåpen och dom andra ska säljas.
Mitt tips till Andersen är: håll koll på Tradera!
|
|
|
|
Meriona
|
07-11-2009, 13:13
|
Gäster

|
Jag har Rörstrands Maria från 60-talet. Dösnyggt och hållbart. Man kan hitta mycket snyggt på loppis och antikbutiker till en billig peng, ofta mycket bättre kvalitet än nyproducerat. (Fast jag hittade mina i stugan, så det var ännu billigare).  Maria är "systerservis" till Annika förresten.  Finns en Elisabeth också.
Redigerat av Meriona: 07-11-2009, 13:14
|
|
|
|
|
07-11-2009, 16:32
|

Medlem
Antal inlägg: 1 785
Medlem nr: 9 395

|
Mitt vardagsporslin gillar jag jättemycket.
Det är (nästan) vitt med en blå kant. Det finns på Åhléns. God kvalitet. Bra pris. Finns diverse delar, temuggar, mattallrikar, kaffekoppar, diverse skålar etc.
--------------------
Zon 3
|
|
|
|
|
07-11-2009, 19:26
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Mörkgrön Iittala Teema, gissar att det är 60-70tal tyvärr verkar inte denna färg tillverkas längre det finns bara ljusgrön Teema i butikerna så jag håller ögona uppe då jag är på loppisar för jag gillar mitt porslin tyvärr har jag råkat krossa karotten och uppläggningsfatet, och sockerskålen tappade jag locket till så det är ihoplimmat. Så är det någon som sett mörkgrön Teema på någon loppisbod i stockholmstrakten så är jag intresserad.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|