Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > BARF - Dieten
          pimpim2
          Inlägg 10-11-2009, 13:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 12 422

"Boxerhunden Leo dog av den så kallade barf-dieten. Nu varnas hundägare av Veterinärförbundet"
          Är det någon som lyssnar på P4 extra.

Citera
          KRT
          Inlägg 10-11-2009, 13:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (pimpim2 @ 10-11-2009, 13:14) *
          "Boxerhunden Leo dog av den så kallade barf-dieten. Nu varnas hundägare av Veterinärförbundet"
          Är det någon som lyssnar på P4 extra.

Vad dog han av? Matförgiftning, ett kycklingben i halsen? Undernäring?

Lyssnar inte på radio.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          pimpim2
          Inlägg 10-11-2009, 13:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 12 422

Benbitar i fodret perforerade hans tarmar.

Citera
          KRT
          Inlägg 10-11-2009, 13:34
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (pimpim2 @ 10-11-2009, 13:31) *
          Benbitar i fodret perforerade hans tarmar.

Tja, med tanke på vad man ger hundarna när man ger dem BARF så är jag inte förvånad sad.gif Stackars stackars vovve, det måste vara ett överjäkligt sätt att dö på -cry-.gif

Begriper ärligt talat inte hur man tänker när man ger sin hund råa kycklingvingar eller fläskben att äta.... Det enda vår hund fick rått var märgben (från nöt) och det kunde inte ens en stor rottis bita några flisor av.

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 10-11-2009, 13:50
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det kanske är mera begripligt med en länk, även om den går till en slasktidning

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1774571/...g-av-hundfodret

Citera
          Daniel83
          Inlägg 11-11-2009, 05:16
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 10 896

Sorgligt men har man läst på ordentligt innan man börjar ge "BARF" så är man medveten om att detta är en potentiell risk, speciellt om man har en glupsk hund som inte tugar ordentligt. Råaben är dock långtifrån det enda farliga en hund kan sätta i sig i foderväg. Även buffelhud, ben från zooaffären m.m. kan vara farligt och skada hundens tarmkanal. Man måste vara med när man ger ben och ha uppsikt över sin hund så man ser att allt går rätt till. Små ben som hunden kan svälja hela bör man ta bort.

Skall jag vara ärlig så tycker jag mer synd om de hundar dom får äta spannmål och samma mat dagarna i ända (torrfoder) under hela sitt liv än de hundar som faktiskt får äta den mat som deras kroppar är skapta för. Läser man på lite och inser hur många välfärdssjukdomar hundarna lider av på grund av torrfodret så är man nog inte lika avigt inställdt till andra typer av mattyper.

Även om jag ju förvisso inte anser att man bör ge en diet som består mestadels av ben som det står i artikeln, då har man missat själva grejen med det hela. Långtifrån det mesta av hundens foder skall bestå av ben.

Redigerat av Daniel83: 11-11-2009, 05:21

Citera
          KRT
          Inlägg 11-11-2009, 11:17
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Daniel83 @ 11-11-2009, 05:16) *
          Sorgligt men har man läst på ordentligt innan man börjar ge "BARF" så är man medveten om att detta är en potentiell risk, speciellt om man har en glupsk hund som inte tugar ordentligt. Råaben är dock långtifrån det enda farliga en hund kan sätta i sig i foderväg. Även buffelhud, ben från zooaffären m.m. kan vara farligt och skada hundens tarmkanal. Man måste vara med när man ger ben och ha uppsikt över sin hund så man ser att allt går rätt till. Små ben som hunden kan svälja hela bör man ta bort.

Skall jag vara ärlig så tycker jag mer synd om de hundar dom får äta spannmål och samma mat dagarna i ända (torrfoder) under hela sitt liv än de hundar som faktiskt får äta den mat som deras kroppar är skapta för. Läser man på lite och inser hur många välfärdssjukdomar hundarna lider av på grund av torrfodret så är man nog inte lika avigt inställdt till andra typer av mattyper.

Även om jag ju förvisso inte anser att man bör ge en diet som består mestadels av ben som det står i artikeln, då har man missat själva grejen med det hela. Långtifrån det mesta av hundens foder skall bestå av ben.

Det finns ju faktiskt alternativ till spannmålsbaserade torrfoder från livsmedelsaffären också...... Det är inte nödvändigtvis bara det ena eller andra.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 11-11-2009, 20:50
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Det dör ett antal hundar varje år, av fel utfordring.
          Det är inte maten som är felet, det är fel utfordring.
          Vet hundägare som ger hundar mat varannan dag, med motivationen att" dom äter inte varje dag som vilda hundar"
          När du serverar en sådan hund mat, oavsett foder, så kastar den i sig matyen och det kan bli stopp.
          Tarmen dör om du inte är uppmärksam på, att en tarmomvridning skett och hunden går inte att rädda..

Mina får färskfoder två ggr/dag.
          Sedan slinker det ju alltid ner en godis eller två också... blush.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          KRT
          Inlägg 12-11-2009, 10:35
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (pejori @ 11-11-2009, 20:50) *
          Mina får färskfoder två ggr/dag.
          Sedan slinker det ju alltid ner en godis eller två också... blush.gif

Färskfoder har jag mycket bra erfarenhet av! Det gav vi vår hund, och aldrig mådde hon så bra och hade så fin päls som när hon fick det.... Enda nackdelen var att hon fick så lite att hon knappt blev mätt. Men det löste vi med rivna morötter smile.gif.
          Det var en lite komisk syn att se en stor rottis mumsa mat som bestod till 50% av rivna morötter, men jäklar vad fin färg hon fick!!! Bra tips till alla som har B&T färgade eller rödbruna hundar laugh.gif

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 12-11-2009, 11:30
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (KRT @ 12-11-2009, 10:35) *
          Färskfoder har jag mycket bra erfarenhet av! Det gav vi vår hund, och aldrig mådde hon så bra och hade så fin päls som när hon fick det.... Enda nackdelen var att hon fick så lite att hon knappt blev mätt. Men det löste vi med rivna morötter smile.gif .
          Det var en lite komisk syn att se en stor rottis mumsa mat som bestod till 50% av rivna morötter, men jäklar vad fin färg hon fick!!! Bra tips till alla som har B&T färgade eller rödbruna hundar laugh.gif

Japp...Rivna morötter och kokt ris är bra att blanda upp med. tummenupp.gif
          Det är så nära BARF man kan komma, utan en massa benbitar i...
          toppenfoder. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          herkules
          Inlägg 21-11-2009, 09:32
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

mina hundar äter råa kycklingvingar, det finns ju inte ett hårt ben i dem. de äter nästan all sin mat rå (utom ris), tänk de som kokar märgbenen åt sina hundar, då kan det bli flisor och farligt.
          sen finns det hundar som snott åt sig hela grillade kycklingar (bara hårda ben) och överlevt. jättetrist att boxern dog men jag tror ändå att det var "oturen" som var framme. hundar kan kvävas av tuggben också. eller bli påkörda.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          KRT
          Inlägg 21-11-2009, 09:38
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (herkules @ 21-11-2009, 09:32) *
          tänk de som kokar märgbenen åt sina hundar, då kan det bli flisor och farligt.

Ja KOKA märgben är det sämsta man kan göra...... De ska vara råa, och vår hund ville helst ha dem frysta smile.gif Isglass antar jag laugh.gif

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 21-11-2009, 11:45
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (KRT @ 21-11-2009, 09:38) *
          Ja KOKA märgben är det sämsta man kan göra...... De ska vara råa, och vår hund ville helst ha dem frysta smile.gif Isglass antar jag laugh.gif

på tal om isglass, på sommaren så tar jag glassbyttor, häller vatten och några köttbullar i, fryser, tar fram till hundarna när det är varmt ute, sysselsättning och gott samtidigt! smile.gif

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 21-11-2009, 11:49
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (herkules @ 21-11-2009, 11:45) *
          på tal om isglass, på sommaren så tar jag glassbyttor, häller vatten och några köttbullar i, fryser, tar fram till hundarna när det är varmt ute, sysselsättning och gott samtidigt! smile.gif

Såg något liknande på TV, fast det var till lejon. De gjorde en isglass i lager i en 10-liters hink. Lagren bestod av sådant som köttfärs och blod, allt ihopfrusigt mha vatten till en STOR isglass. och lejonet tog hela i munnen och drog iväg med den till skuggan där den låg och slickade njutningsfullt på glassen smile.gif

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 22-11-2009, 00:13
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Alla ben som börjar på F ger man inte hundar !fläsk fågel fisk,om man ger ben ska det vara riktigt regäla ben som märgben knotor från leder på ko älg.Att barfa är helt okej och jag är helt övertygad om att både katter och hundar mår bättre av det då de är rovdjur i grunden,men man ska läsa på så man vet vad man gör och hur innan man gissar sig till BARF eller vad det innerbär.Är man osäker plockar man bort benen och ger bara köttet.Hundar ska absolut inte äta fågelben eller fiskben inte fläskben heller.Har haft mycket hundar som är uppvuxna på kött och ben ingen har någonsin blivit sjuk av det,just nu har vi katt som vi delvis BARFA,han får i huvudsak blötfoder och rått kött,en 3 kilos torrfoder räcker i tre månader här.Fortsätt BARFA det mår din hund och katt bra av!men som sakt inga ben på F!

Citera
          Daniel83
          Inlägg 22-11-2009, 04:57
          Länk hit: #16

Medlem

Morötter och ris... Visserligen härstammar hunden från kina men hmm är det verkligen så att man kan ersätta ben med detta... crazy.gif (retas bara)

F ben är okej så länge de inte är kokta är den generella åsikten bland de hundägare som ger olika varienter av BARF skulle jag vilja påstå. Personligen så avstår jag dock från fågelben och fiskben, fågel därför att mina inte tycker om rå kyckling och bara i undantagsfall kan tänka sig att äta rå gås/kalkon och aldrig struts. Ben från dessa är alltså bortkastade pengar. Fiskben känns onödigt då de är för smått för att ge något tuggmotstånd i alla fall. Revben ger jag dock relativt ofta även om jag främt ger ben från lamm och nött. Viltkött/ben hade väll varit det optimala men det ledssnar mina rätt fort på.

Icke spanmålsbaserade foder i pellets form... Du menar de som inehåller potatis istället då eller? Är inte så mycket mer imponerad av potatis eller grönsaker heller för den delen som en daglig del i mina hundars kost precis får jag väll erkänna, vill gärna kunna variera vad de får varje dag. Tror inte att foderföretagen är så pass kunniga att jag tillåter dem att kunstruera en måltid till mina hundar som de skall äta varje dag året om, tror inte att kunskapen om hundars näringsbehov kommit så långt ännu. Det livsnödvändiga med taurin för katter är ju en rätt ny erfarenhet och att det har ett posetivt värde att ge för de de med hundar av raser där många hjärtsjuka djur finns har man börjat förstå ännu senare. Omea 3 och 6 är inte hundra procent klarlagt ännu m.m.

Som jag förståt det så måste torrfoder inehålla en hel del stärkelse för att pelleteringen? över huvudtaget skall funka. Så jag förstår att foderföretagen vill motivera detta med att behovet finns hos hundarna av detta så mycket det bara går, men jag är inte övertygad. Färskfoder tyvärr jag är inte heller så glada i den sörjan som en daglig måltid och det av flera anledningar även om jag ger det ibland.

Redigerat av Daniel83: 22-11-2009, 06:34

Citera
          gunvor
          Inlägg 22-11-2009, 06:08
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

CITAT (herkules @ 21-11-2009, 09:32) *
          mina hundar äter råa kycklingvingar, det finns ju inte ett hårt ben i dem. de äter nästan all sin mat rå (utom ris), tänk de som kokar märgbenen åt sina hundar, då kan det bli flisor och farligt.
          sen finns det hundar som snott åt sig hela grillade kycklingar (bara hårda ben) och överlevt. jättetrist att boxern dog men jag tror ändå att det var "oturen" som var framme. hundar kan kvävas av tuggben också. eller bli påkörda.

lyckades få upp ett slemmigt tuggben ur halsen på en av mina en kväll - det räddade förmodligen livet på honom, aldrig mera ett tuggben i mitt hus! Råa märgben och råa morötter är bra att knapra på

Citera
          Daniel83
          Inlägg 22-11-2009, 06:23
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (gunvor @ 22-11-2009, 06:08) *
          lyckades få upp ett slemmigt tuggben ur halsen på en av mina en kväll - det räddade förmodligen livet på honom, aldrig mera ett tuggben i mitt hus! Råa märgben och råa morötter är bra att knapra på

Hände något liknande hos mig förra veckan. Gällde förvisso en bit torkat grisöra, och att denna var formad som en krok och fastnade i käken på min blandis. Han skrek och ylade som en stuken gris, jag hade precis gått ut i trappen och trodde hunden hade fått spel av seperations ångest så sprang in för att få tyst på honom. Jättetacksamm att jag sprang in för även om jag ju inte tror att han hade dött på kupen så hade han omöjligt kunna få bort den själv och kunnde ju ha skadat sig rejält så uppjagad som han var, tacka fan för det kan ju inte vara skönt att få en krok i käften!

Inget "ben" eller torkad hud är hundra procent riskfri, inte råa grönsaker för den delen heller. Sväljer hunden en för stor bit så kan det bli stopp någonstans. Men nu blir det inte sådana där strimmlade grisöron här hemma på ett tag det kan jag garantera. Det enda torkade blir det som jag gör själv för att ha som belöningsgodis, detta har jag i alla fall stenhård koll på.

Undrar egentligen vad veterinärförbundet säger om de torkade/rökta ben många av deras medlemmar säljer i kassorna för att drygga ut vinsten? För även rätt små hundar kan få bort stora bitar från dessa och det kan bli fina vasa flisor av dem.

Redigerat av Daniel83: 22-11-2009, 06:27

Citera
          herkules
          Inlägg 22-11-2009, 08:39
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Motti @ 22-11-2009, 00:13) *
          Alla ben som börjar på F ger man inte hundar !

äh hundar kan visst äta ben som börjar på f så länge som det inte är tillagat.
          däremot bör man väl kanske inte ge en hund som levt på torrfoder hela sitt liv ett kycklingskrov det första man gör, de måste ju veta hur man gör när man tuggar.

CITAT (gunvor @ 22-11-2009, 06:08) *

har också räddat livet på mina hundar vad det gäller slemmiga tuggben, absolut inget man lämnar hundarna ensamma med!

CITAT (Daniel83 @ 22-11-2009, 06:23) *
          /..../
          Undrar egentligen vad veterinärförbundet säger om de torkade/rökta ben många av deras medlemmar säljer i kassorna för att drygga ut vinsten? För även rätt små hundar kan få bort stora bitar från dessa och det kan bli fina vasa flisor av dem.

rökt = tillagat och alltså inte speciellt nyttigt för en hund

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 22-11-2009, 08:42
          Länk hit: #20

Medlem

Jag skulle vilja säga att man man måste fundera på vad man har för hund också, innan man funderar på om vissa ben är farliga eller ej.... En papillion kanske inte har kraften i käkarna att knäcka ett större fläskben, men en rottis har det definitivt.

Rökt = sprött och lätt att smula sönder eller flisa upp. Absolut inget nyttigt för en hund. Dessutom, många hundars magar är känsliga för rökta produkter!

Redigerat av KRT: 22-11-2009, 08:44

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 04:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon