Ser i överskriften att jag i all hast skrev 'Barce', ska ju vara 'Barca' såklart
CITAT
det finns ju många ficus-arter , var det tunna små blad ? såfall kan det nog ha varit en Ficus pumila.
Ja det var det. El nu ska vi se. Jag har skott från 2 olika jag nu blir lite konfunderad över. Trodde först de var samma men ser nu de är olika.
Den ena sorten jag tror är den det satt fikon på ser ut ungefär som olivbladen fast ngt ngt större.
Kanske som de allra största olivbladen men i regel lite större.
De var ngt tjockare, inte mycket dock. De var också lite 'klarare' i den gröna färgen än oliven. Inte såhär 'dammiga' som olivbladen kan se ut.
Sedan har jag en sort som ser rätt lik ut i bladen fast sidorna på bladen är räfflade. Lite lite tunnare också.
På ett par av dem, el på båda jag har, sitter det små små 'klasar' med frukt el blomknoppar. Detta kan ju inte vara fikonen. Det kan jag inte tänka mig. De sitter ju inte i klasar.
Såklart kommer bilder upp men har inte hunnit komma hem riktigt än då jag börjat jobba direkt & var väldigt trött igår.
Inte hunnit lägga över bilderna från kameran än, men ni/du ska få se.
Ledig på fredag men ska fira lite med familj på eftermiddagen. Jobbar igen i helgen så ska försöka lägga in dem på fredag dag.
CITAT
att sätta fler i samma funkar bra, det är ju svårt att säga om du ska ha högre om man inte ser längden på sticklingarna. men om ca hälften av sticklingen är i jord så är det nog bra.
sticklingar kräver ju lite mer av förhållanden än vad fröer/kärnor gör. det blir ju klart enklare med sticklingar under våren-försommaren.
Jo jag kan tänka mig det. Funkar inte detta med ngn av dem så får jag se om ngn jag känner åker utomlands till våren ist.
Tänkte själv åka på weekend men blir troligtvis till Krakow där det nog inte finns så mycket skoj.
Jag har gjort så gott jag kunnat/orkar med dessa jag nu har.
Proppat i dem i krukor. Snittat dem rätt haffsigt.
Ger en del av dem extra ljus i form av väldigt lågwattade lagenergilampor.
Om bara ngn klarar sig blir jag mer än glad.
Vissa ser rätt hängiga ut redan & småtorra blad.....så vi får se.
Allt är grejat nu med det. Såhär får det bli.
Fönstrerna mina ser inte kloka ut nu med fullt av växter. Haha

Dessutom står de upp-pallade med DVD-filmer så de ska nå samma höjd som lampan är på.
Vissa står i andra krukor.
Försökt hålla fönstret i vardagsrummet hyfsat rent med de gamla växterna, annars blir väl sambon min tokig på mig.

Flyttar 1 december så får vara såhär fram tills dess. I nya lyan tror jag inte hon accepterar denna 'röran' hon kallar det.
Kanske har de flesta dött då så det inte blir så många, så löser det sig så.
De fröer jag nu har tänkte jag plantera på jobbet mitt för mer får inte plats här. Där får de dock inget extra ljus men kanske liet värma underifrån i form av element.
CITAT
så roligt med en massa kärnor med, var noga med att skriva va det är då citrus frösådder ser väldigt lika ut. då har du början till din citrus samling

, och mandarin och clementin är lite snabbare med blomningen än exempel citron och apelsin.
Jag ska försöka. Clementin stod det på dem jag köpte därnere.
Sedan vet jag inte vad de är jag tog från träd tyvärr. Det är mindre citrus det är det enda jag vet.
Dock ngt större än de allra minsta man köper i butik. Som de största 'clementin/mandarin'.
Den som är störst av dem är det kanske. Synd jag inte vet helt men kul ändå med fröer från frukt man plockat fritt så.
Kul att de blommar lite snabbare.
Ja det är grymt roligt med citrusar!

CITAT
låt dom ligga ett tag tills dom mognat, dock gröna oliver är omogna och där gror nog inte kärnan men dom som är svarta/lila gror kärnorna. rensa veck fruktköttet och så dom som citrus (oliv vill dock ha kalk och citrusar vill ha lågt ph), dock om det inte händer nåt med olivsådderna så kan man ge sådderna en köldperiod och det brukar oftast göra att dom vaknar till.
De ligger i vatten nu för det var svårt att få bort allt fruktkött.
Den jorden jag inskaffade, blomjord med leca, den går inte?
Du menar med köldperiod att jag ska spara några som jag har i kyl?
El ska jag om de inte grott i jorden inomhus på ngn månad ställa ut krukan?
El hur ska jag göra?
Har ca 15-20 fröer om jag räknar bort de gröna jag inte skalat än.
Kanske skalar de gröna med & chansar då de nog inte mognar i fönstret ändå(?)
CITAT
det är kanske Smultronträd - Arbutus unedo som du menar ?
Oj vad du vet mycket!

Ja det kanske de är. Kollat mer på de få jag tog med & de är väldigt lika smultron. Dock ngt större.
I dem ser de lite annorlunda ut dock. Blev väldigt söligt & lade till slut ner allt krafs i vatten där det ligger nu, men ser ut som de var några större &avlånga kärnor i dem, svarta sådana.
Sedan låg det flera mindre, väldigt små, 'kulor' i också. Kanske hörde till fruktköttet dock?
Hade svårt att avgöra vad som var fröet & vad som ev var ngt annat skit.
Så lade ner allt i vatten & får se när det luckras upp lite mer.
Ska senare googla lite på detta namnet & även se mina foton mer exakt hur det såg ut trädet, så kanske jag kan ge mer info & även lista ut själv.
Tog dock bort en del av dessa bär när jag reste då jag lyckats trycka till dem så de geggat sig. Hade bara ett par bär med hem.....mosade.
Var också lite nojjig när jag reste hem om de skulle börja undra vad allt jag hade med mig var. Ville inte de skulle plocka upp min väska & röja runt i den. Tror jag bara tog med mig saker som var ok då det mesta skulle vara ok. Men var som sagt lite nojjig så hivade lite just innan resan.
CITAT
längtar till bilderna
åhh stort GRATTIS

hur känns det att vara 30år nu ? hade du en trevlig födelsedag?
Hehe. Ska försöka skynda mig med dem. Hoppas de blev bra också. Vissa bilder fick jag ta i ilfart då jag inte, även om jag fyllde år, kunde joxa för mycket med växter när vi var iväg. Sambon min ville ha lite uppmärksamhet hon med.
Tack & bock!

Jo det känns helt ok. Vill ju inte bli äldre men ingen kris det är det inte. Födelsedagen & resan var väldigt rolig & trevlig. En kort tripp men en av de allra bästa resor jag gjort.
Födelsedagen var väldigt skoj. Ut & åt & såg Barcelona-Mallorca på Camp Nou på kvällen. Arenan var enorm.
Tar mer än 100K & var väl bara 10K från fullsatt tror jag. Kändes så utan att ha sett publiksiffran.
Europas största arena.
Otroligt kul men ff lite trött.
Ska plocka upp fröerna från vattnet snart & gnida dem rena.

Tack ska du ha.
edit. Just det. Hur bra grobarhet har olivfröerna? Du har berättat att citrusarna är bäst att sätta rätt fort, men är det samma med oliverna?
El kan jag vänta tills våren med dem så det blir enklare med ljus & dylikt för dem?
edit2. Och likaså de där 'smultronen' ?
Redigerat av BigDaddy: 11-11-2009, 17:40