Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Surdegsrecept
          KRT
          Inlägg 13-11-2009, 11:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Har blivit övertalad att testa surdeg. Har aldrig bakat med det tidigare, bara vanliga jäsdegar, eftersom jag tyckte det verkar så bökigt....
          Så min första fråga är VAR får man surdegen ifrån "från början" så att säga???? Inte något man bara knallar in och köper på ICA, eller smile.gif Och måste man spara surdeg mellan baken och hur gör man det i så fall?

Efterlyser också era godaste, bästa och enklaste recept på surdegsbröd! Gärna med nötter eller frukt i.....

Redigerat av KRT: 13-11-2009, 11:32

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          KURT
          Inlägg 13-11-2009, 12:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Läs gärna boken "Bröd" av Jan Hedh för kunskap om surdeg, annars är Martin Johanssons blogg bästa stället att finns recept och erfarenheter. Man startar enklast sin surdeg från grovt rågmjöl, i en mycket lös rågsurdegsgrund.

http://paindemartin.blogspot.com/

http://paindemartin.blogspot.com/2007/11/b...cial-del-2.html

Citera
          varghem
          Inlägg 13-11-2009, 13:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

Jo nuförtiden har jästbolaget färdiga jästblandningar med surdeg i..
          Jag brukar ta den men inte deras recept utan blandar lite hipp som happ vad jag tycker utgör ungefär mängden på deras.

Måste säga brödet blev väldigt fort populärt här.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-11-2009, 17:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Men det doftar så otroligt gott så bara därför måste man göra surdegen själv tycker jag. Brukar gå och sniffa i burken hela tiden. laugh.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-11-2009, 17:33
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Såhär börjar jag surdeg, blanda fint rågmjöl + vatten så det blir en lös gröt (ca 2dl i stor glasburk), ha i lite rivet äpple eller lite honung och rör om. Ställ gärna på något lite varmare ställe, låt locket bara ligga på inte fastskruvat. Rör varje dag, kanske mata med lite mer rågmjöl ifall den verkar rinnig. Efter ca 3dagar brukar den vara klar och kan bakas på. Skvätten som blir över efter baket blandas ut med lite mer mjöl och vatten och sedan kan man förvara burken i kylskåpet (och då brukar jag skruva på locket), ca 1gång i veckan rör jag i surdegen och ger den en liten skvätt nytt vatten och mera mjöl. Surdegen kan förvaras i flera år i kylen. Den surdegen jag har nu är från förra vintern.

Det här brödet bakade jag sist och det blev gott men jag tror det blir ännu godare ifall man blandar ner lite solrosfrön eller nötter + lite torkad frukt innan sista jäsningen så det ska jag testa nästa gång.

http://matbrod.ifokus.se/Forum/Read.aspx?T...hreadListPage=1

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 13-11-2009, 17:38

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Christa
          Inlägg 16-11-2009, 17:54
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag har hel säd i mitt bröd och det gör att det blir väldigt saftigt. Har låtit det stå och puttra i 1-2 dygn. Startade min kultur förra sommaren och har lyckats hålla liv i den. Som längst stod burken säkert orörd i 4 månader i kylen och jag trodde den var död men när jag ympade i en ny burk så jäste det som vanligt.

Det bli alkoholhaltigt vatten ovanpå och det brukar jag hälla i ett glas och sedan röra om och ta en matsked till stor deg och sedan häller jag tillbaka vattnet i burken för att skydda kulturen.

Citera
          josohl
          Inlägg 23-11-2009, 19:54
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 516
          Medlem nr: 4 341

Har hittat denna bok skriven av mästarbagaren på Saltå kvarn som är väldigt bra och informativ tycker jag:
          http://www.eldrimner.com/1685.rapporter_bocker.html

Står att den är "speciellt framtagen för dig som är eller vill bli hantverksbagare", men jag tycker nog den funkar för hemmabruk också. Recepten är för 2 eller 10 bröd.

Citera
          Starfight
          Inlägg 01-12-2009, 22:10
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 8 184

Ett enkelt sätt att starta en ny surdeg finns på Pain de Martinś sida (som även Kurt tipsade om) det tar några dagar första gången, men sen somsagt så har man ju sin surdeg i kylen som man sköter om. Jag startade min i somras och lyckades på första försöket. smile.gif Men det enklaste är ju att be att få en klick deg om man känner någon som har en, eller att gå till ett bageri som bakar med surdeg och fråga om du får köpa en liten klick.

Kan rekommendera Pain de Martin's bok och även boken Bröd från Brunkebergs bageri som båda två är mycket bra för oss surdegs nybörjare enligt mig. Jag har faktiskt inte köpt ett endaste bröd i butik sedan jag startade mina surdegar, det är jag lite stolt över faktiskt. smile.gif

--------------------
          /Starfight

Citera
          KURT
          Inlägg 02-12-2009, 06:54
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Även om intresset för surdeg är stort i Sverige nu, så sprids det ändå bättre information från andra länder:

http://blog.khymos.org/2009/10/18/sourdoug...ogress-part-ii/

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 18:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon