|
|
  |
svininfluensa vaccinet, har ni fått bivärkningar? |
|
|
|
16-11-2009, 20:20
|

Medlem
Antal inlägg: 29 979
Medlem nr: 8 994

|
Ni som tagit svininfluensa vaccinet vad har ni fått för bivärkningar?
|
|
|
|
|
16-11-2009, 20:27
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
under dagen jag fick det hade jag ont i armen och kände mig stel och under natten sov jag oroligt och lite. dagen efter fortfarande väldigt ont och stel i armen plus huvudvärk och det kändes som man skulle få influensa den natten därefter sov jag jätte bra och när jag vaknade till dag 3 var samtliga problem bort och hade inte ont i armen.
|
|
|
|
|
16-11-2009, 20:31
|

Medlem
Antal inlägg: 3 269
Medlem nr: 12 343

|
Jag hade inga biverkningar alls mer än lite ont runt sticket.
--------------------
|
|
|
|
|
16-11-2009, 20:36
|

Medlem
Antal inlägg: 29 979
Medlem nr: 8 994

|
jag skall ta de i morgon
|
|
|
|
|
16-11-2009, 21:03
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Trevligt. Jag avstår faktiskt från vaccinet. Att proppa in ämnen från hajlever, ägg och kvicksilver i kroppen känns inte så lockande. Hela grejen med vaccinet känns totalt meningslöst och långt från allting jag läst om det har varit positivt. Men då har jag varit negativt inställd till det ända från börjn också.
Redigerat av Nauti: 16-11-2009, 22:23
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
16-11-2009, 21:16
|

Medlem
Antal inlägg: 792
Medlem nr: 21 046

|
Båda mina barn, 22 och 26 år har vaccinerat sig. Dagen efter fick de lite ont i armen och ca 38 graders feber, lätt sjukdomskänsla....och inget mer!
|
|
|
|
|
16-11-2009, 22:40
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 16-11-2009, 21:19)  Hajlever?Skvalen som finns i vaccinet extraheras ur hajlever. Att det sedan odlas i ägg gör inte saken bättre från mitt sätt att se det. Men det som oroar mig mest är tiomersal som jag tycker låter som ett riktigt otrevligt ämne att proppa in i blodomloppet. Nu är jag inte alls insatt i det hela egentligen utan har bra läst litet grand om det, men jag ser ingen anledning till att vaccinera mig. Jag är inte så rädd för en simpel influensa och känner inget som helst behov av att vaccinera mig och från vad jag läst hittills är det inte mycket värre än en sådan heller. Men det är ju bra om det framstår som det, för vissa. Finns stora summor att tjäna där. Om det är det som ligger bakom kan jag ju inte veta men det är ju inte omöjligt.
Redigerat av Nauti: 16-11-2009, 22:40
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
16-11-2009, 22:59
|

Medlem
Antal inlägg: 52
Medlem nr: 26 758

|
Fick vaccinet på jobbet och var väl egentligen lite tveksam till att ta men kan man bidra till att inte sprida svininfluensan vidare så kan det ju kanske vara värt ändå... Inga biverkningar för min del alla fall! Än så länge...
--------------------
Människor är som vin. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre!
|
|
|
|
|
16-11-2009, 23:11
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
CITAT (Nauti @ 16-11-2009, 21:03)  Trevligt. Jag avstår faktiskt från vaccinet. Att proppa in ämnen från hajlever, ägg och kvicksilver i kroppen känns inte så lockande. Hela grejen med vaccinet känns totalt meningslöst och långt från allting jag läst om det har varit positivt. Men då har jag varit negativt inställd till det ända från börjn också. Kvicksilver har jag hört talas om att det är... men innehåller vaccinet hajlever och ägg OCKSÅ???  Nu läste jag vidare i nästa inlägg om "skvalen"..  Vad är det för nåt?
|
|
|
|
|
16-11-2009, 23:38
|

Medlem

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 16-11-2009, 23:11)  Kvicksilver har jag hört talas om att det är... men innehåller vaccinet hajlever och ägg OCKSÅ???  Nu läste jag vidare i nästa inlägg om "skvalen"..  Vad är det för nåt? Skvalen är något ämne som utvinns ur hajlever. Själva viruset odlas i ägg. http://www.vaccinationsfaran.se/pdf/skvalen.pdf
Redigerat av Nauti: 16-11-2009, 23:40
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2009, 09:43
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Info om tiomersal (dvs "kvicksilver" som ingår som konserveringsmedel i vaccinet), från tillförlitlig källa (läkemedelsverket); http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyhete...-for-tiomersal/ Info om adjuvans (dvs "skvalen") som används för att öka effektiviteten av vaccinet, samma källa som ovan;http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2009/Pandemrix--adjuvans-immunstimulerande-komponenter/ Viruset som används i vaccinet är odlat i hönsägg, det i dagsläget effektivaste och mest beprövade sättet att odla fram den mängd virus som behövs till vaccin. Man kan även odla virus i cellkulturer, vilket vissa företag gör, men denna metod har visat sig mindre effektiv för framställning av stora mängder virus. Vaccination och influensa har diskuterats ingående i föera trådar tidigare - och olika åsikter ang vaccination eller ej har ingående diskuterats. Summa summarum är väl i stort sett att man får göra precis som man själv vill, och sedan får man ta ansvar för sitt beslut oavsett vilka följderna blir (dvs vare sig man vaccinerar sig eller ej). Vad gäller länken från Nauti - den är oerhört partisk och inte helt korrekt. Läs den gärna och fundera över budskapet, men var medveten om att den är vinklad och pseudovetenskaplig. Var också medveten om att personen som ligger bakom sidan har mycket kontroversiell och har varnats av FDA (USA:s motsvarighet till läkemedelsverket) eftersom han säljer "produkter" som påstås bota t.ex. cancer.... http://www.quackwatch.org/11Ind/mercola.htmlHittade en annan intressant sida som den intresserade kan tycka är bra; http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=2116
Redigerat av KRT: 17-11-2009, 09:56
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
17-11-2009, 11:42
|

Medlem

|
CITAT (KRT @ 17-11-2009, 09:43)  Vaccination och influensa har diskuterats ingående i föera trådar tidigare - och olika åsikter ang vaccination eller ej har ingående diskuterats. Summa summarum är väl i stort sett att man får göra precis som man själv vill, och sedan får man ta ansvar för sitt beslut oavsett vilka följderna blir (dvs vare sig man vaccinerar sig eller ej). Glömmer man inte bort de som får lida av att man tar vaccinet då?
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2009, 12:19
|
Medlem

|
CITAT (Nauti @ 17-11-2009, 11:42)  Glömmer man inte bort de som får lida av att man tar vaccinet då? Det var väl precis det jag skrev? Att man får göra precis som man vill och att man sedan får ta ansvarför sitt beslut, oavsett om detta beslutet innebär att man vaccinerar sig eller ej? Jag som tänker vaccinera mig får naturligtvis ta evt biverkningar som vaccinationen ger och den som inte vaccinerar sig och blir sjuk får ta konsekvenserna av det....
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2009, 12:28
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (KRT @ 17-11-2009, 12:19)  Det var väl precis det jag skrev? Att man får göra precis som man vill och att man sedan får ta ansvarför sitt beslut, oavsett om detta beslutet innebär att man vaccinerar sig eller ej?
Jag som tänker vaccinera mig får naturligtvis ta evt biverkningar som vaccinationen ger och den som inte vaccinerar sig och blir sjuk får ta konsekvenserna av det.... Vad tycker du då om den som inte vaccinerar sej och förblir frisk?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
17-11-2009, 12:30
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 17-11-2009, 12:28)  Vad tycker du då om den som inte vaccinerar sej och förblir frisk? Det är väl jättebra för den personen/personerna! Det är ju också en konsekvens av ens handlingar att man inte vaccinerar sig och ändå förblir frisk. Att det blir så för de som förblir ovaccinerade är ju det man önskar.
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2009, 12:30
|

Medlem

|
CITAT (KRT @ 17-11-2009, 12:19)  Det var väl precis det jag skrev? Att man får göra precis som man vill och att man sedan får ta ansvarför sitt beslut, oavsett om detta beslutet innebär att man vaccinerar sig eller ej?
Jag som tänker vaccinera mig får naturligtvis ta evt biverkningar som vaccinationen ger och den som inte vaccinerar sig och blir sjuk får ta konsekvenserna av det.... Fast nu tänker jag ju främst på de djur som får sätta livet till eller utnyttjas i syftet att "gynna" mänskligheten och det lidande som det skapar. Såvitt jag vet kan inte djuren i fråga ge sitt medgivande. Vad ger oss rätt att utnyttja andra arter i den utsträckningen för att skydda oss själva mot ett problem vi själv skapat precis på samma sätt som vi löser det, d.v.s. genom exploatering av andra djurarter? Det visar ju ganska klart och tydligt på hur egoistiska och korkade vi är.
Redigerat av Nauti: 17-11-2009, 12:31
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2009, 12:37
|
Medlem

|
Nauti - detta är en tråd för att diskutera biverkningar av vaccinationen. Inte föratt diskutera djurförsök eller hållning av köttdjur etc. Men bara för att ge dig ett svar så respekterar jag din inställning, att du värnar om djuren. Det är något mycket fint och en inställning jag beundrar. Dock har jag en något krassare och kanske cynisk syn på verkligheten och vet betydelsen av t.ex. vaccinationer, mediciner och olika behandlingsmetoder, och ärligt talat - nej jag vill inte vara utan något av detta. Kanske för att jag har nära anhöriga som lever idag tack vare medicinsk forskning, bl.a. på djur.
Med din inställning förutsätter jag att du då aldrig tar mediciner, och att du hellre skulle dö än behandlas om du får t.ex. diabetes, hjärtsvikt eller behöver ett nytt organ. Jag hoppas du får ha ett friskt liv och att du och dina nära anhöriga aldrig behöver resultaten av medicinsk forskning.
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2009, 12:55
|

Medlem

|
CITAT (KRT @ 17-11-2009, 12:37)  Nauti - detta är en tråd för att diskutera biverkningar av vaccinationen. Inte föratt diskutera djurförsök eller hållning av köttdjur etc.
Med din inställning förutsätter jag att du då aldrig tar mediciner, och att du hellre skulle dö än behandlas om du får t.ex. diabetes, hjärtsvikt eller behöver ett nytt organ. Jag hoppas du får ha ett friskt liv och att du och dina nära anhöriga aldrig behöver resultaten av medicinsk forskning. Fast uppkomsten av dessa sjukdomar är väl intressant även när man diskuterar vaccinet? Speciellt om sjukdomens uppkomst och lösningen bygger på en och samma sak. Att problem uppstår när man har så många djur på ett och samma ställe, ofta under dåliga förhållanden tycker jag är självklart. Någon gång tror jag att vi kommer att få bita i det sura äpplet(vilket jag skulle vilja påstå att vi redan gjort till viss del), om inte nu så kanske nästa gång, gången efter det eller om väldigt längre, men till slut tror jag det  Jag tar mediciner om jag måste, skulle jag vara döende skulle jag som nästan varenda människa skulle göra om det fanns en färdig lösning på ens problem, som skulle förhindra att man dog. Överlevnadsinstinkten är nog starkare än någonting annat i det fallet. Däremot vill jag se ett slut på djurförsök och hoppas på att vi kan använda oss av mer civiliserade metoder även om det innebär att forskningen går långsammare, åtminstone till en början. Medicinsk forskning vill jag se mer av, men inte på djurens bekostnad. Då tar vi liv och orsakar lidande för att rädda liv och hindra lidande vilket jag tycker känns ganska meningslöst och egoistiskt.
Redigerat av Nauti: 17-11-2009, 12:56
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2009, 12:59
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (KRT @ 17-11-2009, 12:30)  Det är väl jättebra för den personen/personerna! Det är ju också en konsekvens av ens handlingar att man inte vaccinerar sig och ändå förblir frisk. Att det blir så för de som förblir ovaccinerade är ju det man önskar. En konsekvens...? Det borde väl uppfattas enbart positivt om man förblir frisk utan vaccin?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|