Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad har ni för golv i köket?
          KRT
          Inlägg 21-11-2009, 13:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Är hostig och förkyld och orkar inte göra något alls, så jag sitter och drömmer om renoveringar och ombyggnader både ute och inne..... Funderar på vårt halv-hopplösa kök och vad man skulle kunna ha för golv där om man bygger om smile.gif

Just nu ligger det en plastmatta och det vill jag INTE ha igen, men vad ska man då ha? Vad har ni och hur fungerar det för er?

Är ute efter något som är tåligt och lättstädat men samtidigt snyggt.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Bengalow
          Inlägg 21-11-2009, 13:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Typ Höganäs keramikplattor, 215x215x12 mm. Ligger på betonggolv, vilket är "nödvändigt", med vattenburen golvvärme. Det blir snyggare varje är genom att såptvätta det ett par gånger om året.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-11-2009, 13:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

ekparkett - snyggt!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          MariaS
          Inlägg 21-11-2009, 14:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Har faktiskt plastmatta ovanpå vattenburen golvvärme. Finns hur mycke som helst att välja på, om man går in i golvbutiker idag. Klickgolv i fyrkanter, plastmatta, klinker, laminatgolv. klickgolv som ser ut som klinker, plastmatta som ser ut som klinker och så vidare.

Min plastmatta är i alla fall mönstrad som skifferplattor som man kan ha på trädgårdsgångar ute. Passade bäst i mitt kök.

Citera
          skånepåg
          Inlägg 21-11-2009, 14:05
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Keramik e megasnyggt och bra, fasst man måste ju ha golvvärme för det kan bli lite kallt att gå på barfote ^^
          Jag har mörka klinkers i hela min lägenhet, vet inte vad det är för det fanns här när jag flytta in tongue.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Ralf
          Inlägg 21-11-2009, 15:15
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Aqvakul @ 21-11-2009, 13:41) *
          ekparkett - snyggt!

Vad händer om du spiller vatten på den?
          ligger den in under diskmaskinen?

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 21-11-2009, 15:19
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

gammalt hederligt trägolv behandlat med nåt så det är lite vitaktigt. Vet inte hur de tänkte när de la in det i köket för det blir ju lortigt på nolltid. Men snyggt i alla fall med trasmattor. Hatar plastgolv

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Bengalow
          Inlägg 21-11-2009, 15:41
          Länk hit: #8

Medlem

Om det är ett gammalt trägolv, skogstroll så är det kanske granträ. En gammal snickare upplyste mig för väl 50 år sedan, att "grane kan bara användas till 2 saker förutom att elda med - fiollådor och trägolv!". När man förr sandskurade golven med såpa, så blev dom sådär vita, som man nu ser moderna, betsade golv är. Jösses så snyggt det är!!!

Citera
          skogstroll
          Inlägg 21-11-2009, 15:57
          Länk hit: #9

Medlem

jag tror att det är nya trägolv som vi har på nedervåningen men med gammalt stuk och verkar väldigt rejäla och påkostade, de på övervåningen ser ruskigt gamla ut och behöver snyggast till. Han som hade huset innan renoverade det så det inte finns en enda plastbit utan bara trä och naturmaterial överallt. Vilket ju är härligt. Har planer på att slipa golvet och ombehandla det eftersom smuts sätter sig väldigt bra på golven när de är sådär vitaktiga. Men fint är det ju smile.gif Tur jag gillar att skura golv

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Anma
          Inlägg 21-11-2009, 16:23
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Vi la in mörkgrått laminat som ser ut som sten av något slag. Får mycket beröm för vårt köksgolv, så det är inte bara vi som tycker att det är snyggt. yes.gif

Citera
          skogstroll
          Inlägg 21-11-2009, 16:43
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Anma @ 21-11-2009, 16:23) *
          Vi la in mörkgrått laminat som ser ut som sten av något slag. Får mycket beröm för vårt köksgolv, så det är inte bara vi som tycker att det är snyggt. yes.gif

i lägenheten jag bodde i innan jag flyttade hit så hade jag jättefint laminatgolv som såg ut som gamla ekplankor, från Rusta... riktigt snyggt det verkar som om utseendet blir bättre på laminat!

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Motti
          Inlägg 21-11-2009, 18:27
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Gråmelerat klinkergolv från Golvabia !bästa jag haft måste jag säga !tål tuff rengöring.Vi har också golv värme så det är skönt att gå barfota på det rolleyes.gif Trägolv funkar om man är extremt noga med att inte spilla på det , hade förut i det gammla huset ,efter det hade vi pvc matta som är okej att städa men lite tråkigt då repor gärna samlar in smuts och fett.Personligen tycker jag klinker golv är toppen särskillt om man har husdjur som slabbar runt med mat och vatten.

Citera
          KRT
          Inlägg 21-11-2009, 18:56
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Tack för alla svar!!!

Eftersom vi har barn som drar/puttar stolarna på golvet, spillar allt från sylt och mjölk till ketchup samt tappar glas, bestick och annat känns det som att massivt trä är uteslutet. Dessutom älskar jag inte att skura golv smile.gif. Även om trägolv är vackra, så känns inte det som idealet i ett kök...

Klinker har vi funderat på, speciellt eftersom vi har planer på att lägga om golvet i grovkök och hall (som gränsar till köket) och då hade klinker fungerat bra. Men eftersom vi har ett hus med platta på mark MÅSTE man ha golvvärme om det inte ska bli iskallt och det både kostar och är lite småkomplicerat att lägga.... Men absolut något vi funderar på.

Någon som har linoleum-, kork- eller gummigolv??? Tycker gummigolv är SÅ snyggt, men man blir kanske trött på det efter ett tag, och fungerar det med golvvärme?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          MariaS
          Inlägg 21-11-2009, 19:05
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Alla typer av golvbeläggning fungerar på golvvärme. Vi har golv med: plastmatta, laminat och klinker. Klinkergolvet är väl det enda som det känns varmt att gå på, men är samtidigt det golv som tar mest energi innan det har värmts upp på hösten (tar ca 3 veckor innan det blir genomljummet) De andra två golven är ju liksom varma i sig, då det är vanligt flytande trägolv ovanpå golvvärmen. De rummen blir varma på några timmar och drar alltså knappt någon energi alls. Jämnare värme också i de rummen.

Sen är inte jag speciellt förtjust i det där med fogar mellan klinkerserna. Häromsistens när jag skar mig i foten så blodet sprutade, tog det ca fyra timmar innan vi var hemma igen och kunde skura golvet. Konstaterade då att blod går inte att få bort från klinkersfogar! Det är svart fläckar där fortfarande trots både klorin och numera utsliten tandborste. Äckligt! sick.gif Så får jag bara chansen, så kommer klinkergolvet åka ut igen!

Men det är min åsikt.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 21-11-2009, 19:41
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Vi har plast matta (men fruktansvärt ful) och OM jag får bestämma så blir det plastmatta igen... i köket i slafsar man så mycket!!! måste vara lättstädat, klinkers med fogar som Maria säger no.gif och att om man tappar något glas så går det sönder i tusen bitar på klinkers!!!! på plast matta kan man ha tur att glaset håller wink.gif om det går sönder behöver man inte dammsuga som en tok!!! i alla fogar och skrymslen... och som Maria tidigare berättade så finns det massssor med fina plastgolv yes.gif

Citera
          diva&hero
          Inlägg 21-11-2009, 20:32
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 20 189

Vi har ett klickgolv från Tarkett eller liknande. Beige/grått , sten look. Måste säga att det är såå lättstädat! Och smutsen efter hundarna syns inte på en gång.. Vi har inga värmeslingor, men det behövs väl inte heller när det inte är klinker. Innan hade vi det ursprungliga trägolvet.. sick.gif Inte min favorit.. Alla repor syntes efter hundarna.. Skulle funka i en familj utan hundar och barn..
          Bifogad bild

Liknande har vi i sovrummet fast i mindre gråa 'plattor'. Det här golvet tycker jag är jätte snyggt! Om jag får skryta.. Är helnöjd med detta golv!
          Bifogad bild

I hallen har vi också klickgolv, men i svart/grått, lättstädat efter hundarna..
          Bifogad bild

Anledningen till att vi har dessa golv istället för klinkers är för städningen och för att inte behöva lägga värmeslingor, både praktiskt och ekonomiskt..
          Hoppas att du får lite inspiration! Lycka till tummenupp.gif

Redigerat av diva&hero: 21-11-2009, 20:35

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-11-2009, 20:41
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Barnfamilj och kök - valet är lätt: Plastmatta!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          pejori
          Inlägg 21-11-2009, 20:50
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Har också plastmatta, då det är lätt att torka av, när hundarna "slabbat runt" eller skakat av sig regnvatten uppblandad med sand och lera. giggle.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          henriks
          Inlägg 21-11-2009, 21:27
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

Vi har stampat jordgolv i köket.... eller i alla fall det som ska bli kök.
          Bifogad bild

Så småningom kommer det att bli någon form av stengolv/klinker, men det återstår att se.

Just nu är det andravåningen som gäller, och där blir det laminatgolv med golvvärme.

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 21-11-2009, 21:45
          Länk hit: #20

Medlem

Kul att läsa synpunkter om golv - jag var golvsäljare i 20 år innan det blev armering......och skulle kunna berätta ett och annat om vad olika material innebär, men folk som valt sitt favoritgolv skall gärna få ha kvar sin dröm om det optimala.
          Till MariaS: 3 veckor(!) att värma upp golvet, då ligger slingorna minst 10 cm för djupt ner i betongen! Tänk på att värmen också håller sig kvar 3 veckor längre utan att behöva elda...Att torka upp levrat blod är inte svårare än ketchup eller vatten, men jag kan föreställa mig att du torkar av golvet med syntetiska rengöringsmedel. Det är helgerån mot klinkers, som endast skall tvättas med såpvatten. Nu talar jag om klinkers, dvs genombrända, ej glaserade plattor....När man impregnerat plattorna med såpa, så finns det "inget" som biter på ytan...varken hundtassar eller blod. Möjligen thinner eller aceton som man låter torka in. Prova ett par gånger med såpa och vatten, och jag tror att du byter åsikt!! Vi har haft vårt golv i 20 år, och när huset rasar, så kan den nye husägaren sälja golvet "som nästan nytt".
          Ev porslins- och glasspill...ja, när man vet att glas går sönder lättare mot ett stengolv, så brukar ryggmärgen träda in, och man håller ett fastare grepp om varorna, omedvetet. Det går sönder fler glas i diskmaskinen hos oss än mot golvet...

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 12:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon