|
|
  |
SAAB-affären, Har spruckit, trodde ni på den egentligen? |
|
|
|
24-11-2009, 19:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 36

|
Nu har SAAB-affären spruckit, trodde ni på SAAB-affären från början? För mig lät det helt enkelt otroligt barnsligt när en sketen sportbilstillverkaren Koenigsegg som aldrig gått med vinst dök upp o skulle köpa SAAB. Hej o hå tänkte jag, vad sker härnäst? Ska Hassans Minilivs köpa COOP?? När man sen läste att grundaren Christian von Koenigsegg sade att han alltid velat ha en bilfabrik sedan han sett barnfilmen Flåklypa Grand Prix så undrade man vilken verklighet han lever i. Nu har han i alla fall lekt internationell bildirektör och fått visa upp sin sportbilsfabrik i pressen.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
24-11-2009, 19:22
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem sedan: 07-10-2007
Medlem nr: 12 751

|
Nej, det har inte låtit särskilt realistiskt. I vilket fall så är det tråkigt om SAAB nu går i graven...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
24-11-2009, 19:29
|

Medlem
Antal inlägg: 10 711
Medlem sedan: 08-10-2008
Medlem nr: 19 305

|
Jag trodde inte på affären, men som Aqva skriver det är jättesynd om Saabägarna.
--------------------
|
|
|
|
|
24-11-2009, 20:11
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem sedan: 02-01-2006
Medlem nr: 6 891

|
Trodde inte på det heller. Verkade som om Königsegg fick vända på varje krona för att få det att gå ihop. ska man köpa ett företag för flera miljarder så kan man inte gå till banken och börja räkna hur många 50-öringar man har i spargrisen och se om det räcker.
--------------------
|
|
|
|
Meriona
|
24-11-2009, 20:18
|
Gäster

|
CITAT (Uggi @ 24-11-2009, 19:29)  Jag trodde inte på affären, men som Aqva skriver det är jättesynd om Saabägarna. Inte ett dugg synd om Saabägarna, men en klump i magen igen på alla som jobbar där, eller för alla oss som bor här, för det påverkar oss även om vi jobbar där eller inte.
|
|
|
|
|
24-11-2009, 20:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem sedan: 12-06-2006
Medlem nr: 7 932

|
Jag var nog lite tveksam till det hela men alla de som hade ställt sitt hopp till Koenigsegg tycker jag riktigt synd om. Hoppet är ju det sista som överger - och hur blir det nu då?
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
24-11-2009, 22:00
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem sedan: 04-08-2005
Medlem nr: 6 301

|
Jag har inte trott på affären. Den har känts för orealistisk så jag är inte förvånad.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
24-11-2009, 22:13
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem sedan: 03-06-2008
Medlem nr: 16 563

|
Det tog för mycket energi och för mycket ältande och för många inblandade !Föresten går Holmgrens bilaffär ut här i Nässjö och talar om att det köppt in ett stort antal Saab bilar till ett förmånligt pris för köparen  En Saabägare vet ju inte för tillfället hur framtiden ser ut när det gäller servic bildelar osv,för att inte tala om andrahandsvärdet som igentligen aldrig varit särskillt högt,man kan ju fråga sig om det är ett bra köp i dag Där ligger Volvo bättre till.
|
|
|
|
|
24-11-2009, 22:32
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 36

|
CITAT (Motti @ 24-11-2009, 22:13)  Det tog för mycket energi och för mycket ältande och för många inblandade !Föresten går Holmgrens bilaffär ut här i Nässjö och talar om att det köppt in ett stort antal Saab bilar till ett förmånligt pris för köparen  En Saabägare vet ju inte för tillfället hur framtiden ser ut när det gäller servic bildelar osv,för att inte tala om andrahandsvärdet som igentligen aldrig varit särskillt högt,man kan ju fråga sig om det är ett bra köp i dag Där ligger Volvo bättre till. Efter som mkt kommer från underleverantörer så säger dom att det ska gå att få tag på reserdelar i upp till 20 år utan vidare, dvs lika lätt som för övriga bilmärken.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
24-11-2009, 22:39
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem sedan: 03-06-2008
Medlem nr: 16 563

|
Men helt klart ligger det Saab i fatet om fabriken läggs ner !vem vill ha en bil som inte tillverkas längre och då kommer ju andrahandsvärdet in !får jag något för min Saab om två år osv när jag ska byta ?Nu kör vi BMW men visst vore det tråkigt om Saab försvann helt ,det är ju ändå ett svenskt bilmärke från begynelsen liksom Volvo.Jag tror att konkuransen från utlandet tar kol på både Volvo och Saab med tiden,våra bilar blir helt enkelt för dyra här i Sverige i tanke på tillverkningskostnaden och lönebilden vi har,vi kan inte konkurera.
|
|
|
|
|
25-11-2009, 00:35
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 36

|
CITAT (Motti @ 24-11-2009, 22:39)  Jag tror att konkuransen från utlandet tar kol på både Volvo och Saab med tiden,våra bilar blir helt enkelt för dyra här i Sverige i tanke på tillverkningskostnaden och lönebilden vi har,vi kan inte konkurera. SAAB konkurrerar med AUDI och BMW, från Tyskland. Deras bilarbetare tjänare mera o jobbar mindre än en svensk arbetare. Men blir det ignet nu för SAAB så anser faktiskt jag att det är denna Koeningseggs fel! Han har slösat bort viktig tid.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
25-11-2009, 06:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 070
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 21

|
Slog vad med några kompisar i våras om att Saab skulle vara borta om ett år. Jag tror jag vinner vadet. Trist för Trollhättan och Saab men det verkar väl som nedläggning är enda alternativet.
|
|
|
|
Meriona
|
25-11-2009, 08:23
|
Gäster

|
Jag hoppas det kommer en rik kines och slantar upp det som behövs, det är ju ändå jul snart. Jag tänker på sonens bästis vars föräldrar båda jobbar på Saab, det känns inte bra alls... Jag tänker på vänner som har någon nära som jobbar där, eller i företag tätt kopplade till Saab. Jag tänker på alla restauranger och hotell i stan som lever på att Saabare äter och besök kommer. Jag tänker på alla butiker som ingen har råd att handla i. Jag tänker på mig själv, för om ingen har råd att köpa hus, så kan vi heller inga bygga. Om alla är arbetslösa så har inte heller kommunen råd att beställa byggjobb. Så jag kommer stenhårt att tro på en lösning till sista dagen är kommen. Det finns inget alternativ.
|
|
|
|
|
25-11-2009, 08:36
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem sedan: 08-11-2002
Medlem nr: 296

|
Var mycket tveksam till Ägget så jag är inte förvånad. Nu ligger bollen hos GM. På hemmaplan tycks dom ha rett ut situationen så vem vet, det kanske vore en prestigeförlust att dumpa SAAB eftersom dom valt ut Ägget som köpare.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
25-11-2009, 10:22
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem sedan: 27-01-2006
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (Meriona @ 25-11-2009, 08:23)  Jag hoppas det kommer en rik kines och slantar upp det som behövs, det är ju ändå jul snart. Jag tänker på sonens bästis vars föräldrar båda jobbar på Saab, det känns inte bra alls... Jag tänker på vänner som har någon nära som jobbar där, eller i företag tätt kopplade till Saab. Jag tänker på alla restauranger och hotell i stan som lever på att Saabare äter och besök kommer. Jag tänker på alla butiker som ingen har råd att handla i. Jag tänker på mig själv, för om ingen har råd att köpa hus, så kan vi heller inga bygga. Om alla är arbetslösa så har inte heller kommunen råd att beställa byggjobb. Så jag kommer stenhårt att tro på en lösning till sista dagen är kommen. Det finns inget alternativ.  Bra sagt, Meriona! Det är ju så det är, alla i samhället blir lidande om ett så stort företag går i kvav. Och till dom som säger att våra skattepengar inte skall användas till att rädda Saab (inte här på Odla men det sägs i andra media) skulle jag vilja säga att det kommer staten visst att få göra. I form av a-kassa, omställningsbidrag mm mm. Det blir oerhört kostsamt för alla.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
25-11-2009, 10:25
|

Medlem
Antal inlägg: 29 979
Medlem sedan: 23-01-2007
Medlem nr: 8 994

|
tyckte de lätt trovärdigt då han var i aktuellt i sommras men sedan har jag börjar tvivla mer o mer
|
|
|
|
|
25-11-2009, 10:37
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem sedan: 17-09-2009
Medlem nr: 26 121

|
Är, tyvärr, inte et minsta förvånad. Trodde aldrig på affären på något plan, varken att den skulle gå i lås eller om köpet mot förmodan skulle genomföras, att SAAB-fabriken i Trollhättan skulle leva kvar.
Det är trist för staden, eftersom de byggt allt på en fabrik (samt underleverantörer), och försvinner den har man inte mycket kvar..... Det är fruktansvärt trist för dem som bor i Trollhättan, speciellt de familjer där båda jobbar på SAAB, och man har hus och lån, det blir inte lätt. Antar att det är bekvämt för alla parter (ffa klommunledningen) att SAAB "sköter" ekonomin, då behöver man inte göra så mycket själv. Men det är många städer som förlorat sin "största" arbetsgivare på senare år, tänker t.ex. på regementsdöden, det har lämnat många städer tomma. Det är tufft att ta sig ur det och att bygga upp alternativ, men det går att hitta alternativ. Däremot kommer många familjer tvingas flytta från Trollhättan. Man vill väl inte, men för att få jobb och vettig ekonomi så. Förstår dock aversionen mot det, jag skulle inte vilja bli tvingad att flytta. Dock, man kan ju försöka tänka positivt och inte bara se allt i svart; En evt nedläggninga av SAAB kan också bli en positiv vänding för många. Man kanske börjar läsa, startar eget eller testar nåot nytt - saker man inte riktigt vågat/velat när man hade fast jobb på SAAB (hur måna vågar säga upp sig från det och börja läsa, när man har familj och lån). En nystart i livet, och det kan ju tom bli mycket bättre för många!
Däremot blir jag en smula förvånad över reaktionerna man hör/ser i media. TROR folk verkligen att kineserna skulle behålla fabrisken här, och tillverka bilarna här, när de kan göra det för en bråkdel av priset i Kina??? Det är fullkomligt ologiskt, och jag är lika tveksam till att Volvo kommer fortsätta bygas här... Men vem vet, den som lever får se:)
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
25-11-2009, 11:22
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem sedan: 27-01-2006
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (KRT @ 25-11-2009, 10:37)  Däremot blir jag en smula förvånad över reaktionerna man hör/ser i media. TROR folk verkligen att kineserna skulle behålla fabrisken här, och tillverka bilarna här, när de kan göra det för en bråkdel av priset i Kina??? Det är fullkomligt ologiskt, och jag är lika tveksam till att Volvo kommer fortsätta bygas här... Men vem vet, den som lever får se:) Jag tror det stavas Image! Inte många bryr sig att ett paraply är tillverkat i Kina men när det kommer till en lyxbil är läget annorlunda. Kina är väl inte direkt känt för sina lyxprodukter. Dessutom tror jag att kineserna ser detta som ett sätt att komma in på prestigemarknaderna i Väst. Man kan heller inte bortse från att Kina ligger långt bort och fraktkostnaderna för hela bilar blir enorma och då har väl den lägre lönekostnaden ätits upp. Men som du säger, vi vet inget om framtiden. Och väl är väl det
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
25-11-2009, 13:34
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem sedan: 17-09-2009
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Bee @ 25-11-2009, 11:22)  Jag tror det stavas Image! Inte många bryr sig att ett paraply är tillverkat i Kina men när det kommer till en lyxbil är läget annorlunda. Kina är väl inte direkt känt för sina lyxprodukter. Dessutom tror jag att kineserna ser detta som ett sätt att komma in på prestigemarknaderna i Väst. Man kan heller inte bortse från att Kina ligger långt bort och fraktkostnaderna för hela bilar blir enorma och då har väl den lägre lönekostnaden ätits upp. Men som du säger, vi vet inget om framtiden. Och väl är väl det  Helt ärligt, jag är inte logistiker och ekonom, men jag skulle bli förvåna om det ÄNDÅ inte är billigare att tillverkar bilarna i Kina och transportera dem hit. Det är ungefär lika långt som från Japan, och japanska bilar är ju inte extremt dyra eller hur? I Kina är löner, skatter och annat billigare, man behöver inte fundera så mycket på arbetarnas rättigher etc. Jag är också så cynisk att jag inte tror att ursprungsland spelar så stor roll om man står inför ett bilköp. Man tittar nog mer på pris, utrustning, säkerhet etc. Dessutom, om vi ska se till fakta är SAAB ett fruktansvärt litet märke, MEN om det börjar byggas större serier SAABar, till mer konkurrenskraftiga priser så kan det bli ett stort märke. Och det skulle aldrig kunna hända i Sverige. Vet inte heller om jag skulle kalla SAAB ett lyxmärke  , men de gör ba bilar och jag är övertygad om att det är SAABs kunskaper om säkerhet, bränsleffektivitet etc kineserna är ute efter, deras inhemska bilar kan ju bäst beskrivas som konservburkar
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
25-11-2009, 13:56
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 36

|
Såg en gång en lista på de 100 största biltillverkarna. Tror vill knappt Volov kvalade in på den listan
Hörde att fraktpriset för en container från Kina var på ca 5000:- till Tyskland.
Redigerat av Ralf: 13-12-2009, 11:09
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|