Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Bergspalm
          MRLINDELL
          Inlägg 29-11-2003, 17:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Min gamla bergspalm på ca 1.5m såg lite trött ut och jag trodde det berodde på ljuset. Sommaren var fin så jag ställde ut den på uteplatsen i krukan. Bladen började bli röda och till sist bruna och torra trots att den vattnades. Jag antar att bladen tog stryk i solen. Då klippate jag bort de bruna bladen och halva palmen försvann. De nya bladen växte upp fint och palmen blev fantastikst fin. Nu i höstas tog jag in den igen och då hände samma sak INOMHUS??? Klippte ned den igen och det kommer nya fina blad och palmen är på gång igen.

VAD ÄR DET SOM HÄNDER? Jag är förstås den enda som sitetr ute med en fotpall och en kopp kaffe och njuter bland palmer utomhus på sommaren.

Citera
          Micke
          Inlägg 29-11-2003, 19:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Skulle tippa på att den dels blir utsatt för stress när den byter miljö, det är ändå en avsevärd skillnad på ute- och innemiljö. Men också mina bergspalmer (som får hålla sig inomhus) tycks må bra av att tuktas mellan verserna, så jag skulle inte vara allt för orolig. Emellanåt har de stått där med bara ett eller ett par blad, men de kommer alltid igen efter ett tag. Mina bergspalmer har sedan den lustiga egenheten att de börjar blomma först under den allra mörkaste årstiden - vad nu det sedan beror på har jag ingen aning om.

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-11-2003, 09:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Angående att växten blev brun när den ställdes ut: Man måste avhärda växter även med tanke på ljuset, har växten stått inomhus så är den van vid ganska svagt ljus (även i det ljusaste läget inomhus brukar det vara mörkt jämfört med utomhusljuset) så man måste ställa växten skuggigt först och sakta vänja den vid ljusare förhållanden.

Att bladen blev bruna när du tog in den var troligtvis stress när den kom från en toppenmiljö och in i bostadsmiljö som inte brukar vara lika bra för växter.

Många palmer brukar gilla en ljus och ganska sval vinterförvaring.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 12:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon