|
|
  |
Därför kan vi köpa billigt utländskt kött |
|
|
|
27-11-2009, 13:15
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
Det finns två trådar om olyckliga grisar och billigt kött - här kommer en tredje. Jag blir så förbannad när jag lyssnar på "upprörda konsumenter" som står vid kyldisken och gölar om att det för jävligt att grisfarmarna inte kan sköta sina grisar ordentligt. Ja, det är för jävligt, det håller jag med om - men vem ser till att de kan? Särimner existerar bara i den fornnordiska mytologin, tyvärr. Om vi som konsumenter ständigt letar efter det billigaste köttet, gärna under 30 spänn per kilo, hur många kronor tror ni det blir över till att sköta farmarna och ändå bedriva ett jordbruk som går med vinst? Varje gris generar trots allt ett ganska bundet antal kilo. Så här ser det ut i sverige idag: Konsumenten vill köpa billigt kött. Konsumenten undrar varför man kan köpa billigare kött från andra sidan jordklotet. I den här länken har ni för det första svaret på den frågan: Grisfarming i BrazilienTa en ordentlig titt på filmen, den är inte lång. Rent och snyggt för filmteamets ankomst? Ja. Lyckliga grisar? Knappast. För att kunna konkurrera med billigt utländskt kött måste grisfarmarna i Sverige expandera. Många grisar på liten yta. Alla vet att för många djur blir ohanterbart i längden för vem som helst. För att kunna hantera det måste grisbonden anställa tillräckligt mycket folk, men eftersom konsumenten endast väljer kött som kostar en spottstyver så finns inte pengarna till att anställa tillräckligt mycket personal för antalet grisar. Kan det bli annat än katastrof? Jag tycker inte heller att man ska ha fler djur än man klarar av att ta hand om, då är det bättre att låta bli. Men jag köper hellre svenskt griskött som trots allt går under en djurskyddslag, än utländskt kött som levt sitt liv utan några som helst rättigheter. Skulle du själv vilja stå i en stålrörsbur lagom anpassad att stryka utefter din kroppstorlek?Scan kan dessutom fara åt helvete i all sin mediamässiga präktighet när det gäller vanvårdade grisar , för vilka var det som skållade levande grisar för inte så länge sedan, för att det blev en miss i rutinerna?? Sverige borde lagstifta om ett visst antal djur per anställd och yta, både när det gäller farmare och slakterier och sedan får vi kunder bara acceptera att priset blir det det blir. Det bästa man kan göra i dagsläget är att välja kravmärkt kött, för då finns det iallafall en liten chans att djuren har haft det bra.
|
|
|
|
|
27-11-2009, 13:28
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Grå @ 27-11-2009, 13:15)  Det finns två trådar om olyckliga grisar och billigt kött - här kommer en tredje. Jag blir så förbannad när jag lyssnar på "upprörda konsumenter" som står vid kyldisken och gölar om att det för jävligt att grisfarmarna inte kan sköta sina grisar ordentligt. Ja, det är för jävligt, det håller jag med om - men vem ser till att de kan? Särimner existerar bara i den fornnordiska mytologin, tyvärr. Om vi som konsumenter ständigt letar efter det billigaste köttet, gärna under 30 spänn per kilo, hur många kronor tror ni det blir över till att sköta farmarna och ändå bedriva ett jordbruk som går med vinst? Varje gris generar trots allt ett ganska bundet antal kilo. Så här ser det ut i sverige idag: Konsumenten vill köpa billigt kött. Konsumenten undrar varför man kan köpa billigare kött från andra sidan jordklotet. I den här länken har ni för det första svaret på den frågan: Grisfarming i BrazilienTa en ordentlig titt på filmen, den är inte lång. Rent och snyggt för filmteamets ankomst? Ja. Lyckliga grisar? Knappast. För att kunna konkurrera med billigt utländskt kött måste grisfarmarna i Sverige expandera. Många grisar på liten yta. Alla vet att för många djur blir ohanterbart i längden för vem som helst. För att kunna hantera det måste grisbonden anställa tillräckligt mycket folk, men eftersom konsumenten endast väljer kött som kostar en spottstyver så finns inte pengarna till att anställa tillräckligt mycket personal för antalet grisar. Kan det bli annat än katastrof? Jag tycker inte heller att man ska ha fler djur än man klarar av att ta hand om, då är det bättre att låta bli. Men jag köper hellre svenskt griskött som trots allt går under en djurskyddslag, än utländskt kött som levt sitt liv utan några som helst rättigheter. Skulle du själv vilja stå i en stålrörsbur lagom anpassad att stryka utefter din kroppstorlek?Scan kan dessutom fara åt helvete i all sin mediamässiga präktighet när det gäller vanvårdade grisar , för vilka var det som skållade levande grisar för inte så länge sedan, för att det blev en miss i rutinerna?? Sverige borde lagstifta om ett visst antal djur per anställd och yta, både när det gäller farmare och slakterier och sedan får vi kunder bara acceptera att priset blir det det blir. Det bästa man kan göra i dagsläget är att välja kravmärkt kött, för då finns det iallafall en liten chans att djuren har haft det bra.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
27-11-2009, 13:46
|

Medlem
Antal inlägg: 620
Medlem nr: 9 917

|
Jag köper enbart svenskt kött och om det kostar lite mer så får det väl göra det. Jag måste vända på kronorna för att få det att gå ihop varje månad, men vissa saker sparar jag inte in på och maten är en sån sak. Det blir julskinka som vanligt i år, men självklart kravmärkt.
--------------------
|
|
|
|
|
27-11-2009, 14:06
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Grå @ 27-11-2009, 13:15)  Det finns två trådar om olyckliga grisar och billigt kött - här kommer en tredje. Jag blir så förbannad när jag lyssnar på "upprörda konsumenter" som står vid kyldisken och gölar om att det för jävligt att grisfarmarna inte kan sköta sina grisar ordentligt. Ja, det är för jävligt, det håller jag med om - men vem ser till att de kan? Särimner existerar bara i den fornnordiska mytologin, tyvärr. Om vi som konsumenter ständigt letar efter det billigaste köttet, gärna under 30 spänn per kilo, hur många kronor tror ni det blir över till att sköta farmarna och ändå bedriva ett jordbruk som går med vinst? Varje gris generar trots allt ett ganska bundet antal kilo. Så här ser det ut i sverige idag: Konsumenten vill köpa billigt kött. Konsumenten undrar varför man kan köpa billigare kött från andra sidan jordklotet. I den här länken har ni för det första svaret på den frågan: Grisfarming i BrazilienTa en ordentlig titt på filmen, den är inte lång. Rent och snyggt för filmteamets ankomst? Ja. Lyckliga grisar? Knappast. För att kunna konkurrera med billigt utländskt kött måste grisfarmarna i Sverige expandera. Många grisar på liten yta. Alla vet att för många djur blir ohanterbart i längden för vem som helst. För att kunna hantera det måste grisbonden anställa tillräckligt mycket folk, men eftersom konsumenten endast väljer kött som kostar en spottstyver så finns inte pengarna till att anställa tillräckligt mycket personal för antalet grisar. Kan det bli annat än katastrof? Jag tycker inte heller att man ska ha fler djur än man klarar av att ta hand om, då är det bättre att låta bli. Men jag köper hellre svenskt griskött som trots allt går under en djurskyddslag, än utländskt kött som levt sitt liv utan några som helst rättigheter. Skulle du själv vilja stå i en stålrörsbur lagom anpassad att stryka utefter din kroppstorlek?Scan kan dessutom fara åt helvete i all sin mediamässiga präktighet när det gäller vanvårdade grisar , för vilka var det som skållade levande grisar för inte så länge sedan, för att det blev en miss i rutinerna?? Sverige borde lagstifta om ett visst antal djur per anställd och yta, både när det gäller farmare och slakterier och sedan får vi kunder bara acceptera att priset blir det det blir. Det bästa man kan göra i dagsläget är att välja kravmärkt kött, för då finns det iallafall en liten chans att djuren har haft det bra. Instämmer!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
27-11-2009, 14:34
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Grå @ 27-11-2009, 13:15)  Det finns två trådar om olyckliga grisar och billigt kött - här kommer en tredje. Jag blir så förbannad när jag lyssnar på "upprörda konsumenter" som står vid kyldisken och gölar om att det för jävligt att grisfarmarna inte kan sköta sina grisar ordentligt. Ja, det är för jävligt, det håller jag med om - men vem ser till att de kan? Särimner existerar bara i den fornnordiska mytologin, tyvärr. Om vi som konsumenter ständigt letar efter det billigaste köttet, gärna under 30 spänn per kilo, hur många kronor tror ni det blir över till att sköta farmarna och ändå bedriva ett jordbruk som går med vinst? Varje gris generar trots allt ett ganska bundet antal kilo. Så här ser det ut i sverige idag: Konsumenten vill köpa billigt kött. Konsumenten undrar varför man kan köpa billigare kött från andra sidan jordklotet. I den här länken har ni för det första svaret på den frågan: Grisfarming i BrazilienTa en ordentlig titt på filmen, den är inte lång. Rent och snyggt för filmteamets ankomst? Ja. Lyckliga grisar? Knappast. För att kunna konkurrera med billigt utländskt kött måste grisfarmarna i Sverige expandera. Många grisar på liten yta. Alla vet att för många djur blir ohanterbart i längden för vem som helst. För att kunna hantera det måste grisbonden anställa tillräckligt mycket folk, men eftersom konsumenten endast väljer kött som kostar en spottstyver så finns inte pengarna till att anställa tillräckligt mycket personal för antalet grisar. Kan det bli annat än katastrof? Jag tycker inte heller att man ska ha fler djur än man klarar av att ta hand om, då är det bättre att låta bli. Men jag köper hellre svenskt griskött som trots allt går under en djurskyddslag, än utländskt kött som levt sitt liv utan några som helst rättigheter. Skulle du själv vilja stå i en stålrörsbur lagom anpassad att stryka utefter din kroppstorlek?Scan kan dessutom fara åt helvete i all sin mediamässiga präktighet när det gäller vanvårdade grisar , för vilka var det som skållade levande grisar för inte så länge sedan, för att det blev en miss i rutinerna?? Sverige borde lagstifta om ett visst antal djur per anställd och yta, både när det gäller farmare och slakterier och sedan får vi kunder bara acceptera att priset blir det det blir. Det bästa man kan göra i dagsläget är att välja kravmärkt kött, för då finns det iallafall en liten chans att djuren har haft det bra.  Tack Grå för ett jättebra inlägg som är helt i linje med vad jag tycker.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
27-11-2009, 14:50
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Vi behöver en djurpolis i sverige som i USA Länk till gruppen i facebook
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
27-11-2009, 15:02
|

Medlem
Antal inlägg: 513
Medlem nr: 12 065

|
Tack GRÅ du har både rätt i sak och är underhållande att läsa Själv fasar vi sakta ut vårt gamla dåliga köpbeteende Lokalt odlat, lokalt sålt (inga kedjor tack), så rena råvaror som möjligt och inte det billigaste hela tiden Svenskat av god kvalite ligger högst på listan. Men det är väl för mig som för rökar. Gamla beteenden dör långsamt
|
|
|
|
|
27-11-2009, 17:28
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Visst - bra mat måste få kosta.
Gärna kött - men djuren ska ha det bra.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
27-11-2009, 18:06
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Bravo Grå!!! Väl skrivet!!
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
27-11-2009, 18:14
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Vi köper ej griskött från Brasilien, men från Danmark där man har samma bursystem. Detta köttet säljs i Svenska butiker. Detta har jag skrivit flera gånger tidigare på forumet.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
27-11-2009, 19:12
|
Medlem
Antal inlägg: 90
Medlem nr: 8 722

|
Jädrar i mig Grå, du stiger i min aktning för varje nytt inlägg! Måste erkänna att jag tyckte du var kufisk i början med ditt manshat och så men nu har jag insett vilken härlig människa du är som orkar stå för dina åsikter. Och det bästa är att du verkar ha genomskådat vissa typer här, samma som jag också stör mig på, och är inte ett dugg rädd för att tala om det. Go girl, go!
|
|
|
|
|
27-11-2009, 19:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
CITAT (Grå @ 27-11-2009, 13:15)  Det finns två trådar om olyckliga grisar och billigt kött - här kommer en tredje. Jag blir så förbannad när jag lyssnar på "upprörda konsumenter" som står vid kyldisken och gölar om att det för jävligt att grisfarmarna inte kan sköta sina grisar ordentligt. Ja, det är för jävligt, det håller jag med om - men vem ser till att de kan? Särimner existerar bara i den fornnordiska mytologin, tyvärr. Om vi som konsumenter ständigt letar efter det billigaste köttet, gärna under 30 spänn per kilo, hur många kronor tror ni det blir över till att sköta farmarna och ändå bedriva ett jordbruk som går med vinst? Varje gris generar trots allt ett ganska bundet antal kilo. Så här ser det ut i sverige idag: Konsumenten vill köpa billigt kött. Konsumenten undrar varför man kan köpa billigare kött från andra sidan jordklotet. I den här länken har ni för det första svaret på den frågan: Grisfarming i BrazilienTa en ordentlig titt på filmen, den är inte lång. Rent och snyggt för filmteamets ankomst? Ja. Lyckliga grisar? Knappast. För att kunna konkurrera med billigt utländskt kött måste grisfarmarna i Sverige expandera. Många grisar på liten yta. Alla vet att för många djur blir ohanterbart i längden för vem som helst. För att kunna hantera det måste grisbonden anställa tillräckligt mycket folk, men eftersom konsumenten endast väljer kött som kostar en spottstyver så finns inte pengarna till att anställa tillräckligt mycket personal för antalet grisar. Kan det bli annat än katastrof? Jag tycker inte heller att man ska ha fler djur än man klarar av att ta hand om, då är det bättre att låta bli. Men jag köper hellre svenskt griskött som trots allt går under en djurskyddslag, än utländskt kött som levt sitt liv utan några som helst rättigheter. Skulle du själv vilja stå i en stålrörsbur lagom anpassad att stryka utefter din kroppstorlek?Scan kan dessutom fara åt helvete i all sin mediamässiga präktighet när det gäller vanvårdade grisar , för vilka var det som skållade levande grisar för inte så länge sedan, för att det blev en miss i rutinerna?? Sverige borde lagstifta om ett visst antal djur per anställd och yta, både när det gäller farmare och slakterier och sedan får vi kunder bara acceptera att priset blir det det blir. Det bästa man kan göra i dagsläget är att välja kravmärkt kött, för då finns det iallafall en liten chans att djuren har haft det bra. Just så! Instämmer!Med en dotter som är djurinspektör på KRAV-gårdar köper jag enbart kravmärkt kött (och ägg!) sen lång tid tillbaka! Kan jag inte lita på den djurhållningen så vet jag inte vart jag ska vända mig..... Vegan lär jag aldrig bli!
--------------------
|
|
|
|
Rihane
|
27-11-2009, 20:20
|
Gäster

|
Jag väljer också svenskt kött helst kravmärkt. Det får kosta mer det är det värt. Är tacksam över att jag kan ägna mig åt den lyxen. Läser noga innehållsförteckningen på det som går in genom munnen eller genom huden. Det är en vanesak som tar mindre och mindre tid varteftersom man lär sig. Har inte lyxen med en gård i närheten fast i ärlighetens namn har jag inte letat så där jättenoga heller. Har bara trott att dom legat så långt bort att dom inte motiverar en biltur. Men det är en tanke att försöka se vad närmsta vettiga gård kan ligga där man kan köpa bra kött och kanske ägg. Försöka samordna vänner och grannar om man hittar någon. Var och köpte en massa burkar honung på en plats i närheten för några månader sedan så lite åt det hållet har jag börjat tänka.
Ett steg i taget och det är en vanesak som någon skrev.
|
|
|
|
|
27-11-2009, 21:55
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Fråagan är vad man kan göra åt det. Det kommar alltid att finnas avsättning för billigare kött. Dansk fläskfile går som smör i solsken t.ex. Och alla goa korvar som finns i en uppsjö av smaker o beteckningar där åtminstone inte mina ögon kan läsa innehållsföretningen. Vad finns i dom tro. Ibland längtrar man nästan tillbaka till den gamla hederliga charkuteridisken där man som barn stod med mamma och hoppades få en korv av biträdet.(vilket hände då o då).
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
27-11-2009, 22:00
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Vi köper bara svenskt kött !sen lever vi på en hel del vilt.Jag eller vi köper inget impoterat kött.
|
|
|
|
|
27-11-2009, 22:38
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
CITAT (Rihane @ 27-11-2009, 20:20)  Har inte lyxen med en gård i närheten fast i ärlighetens namn har jag inte letat så där jättenoga heller. Har bara trott att dom legat så långt bort att dom inte motiverar en biltur. Men det är en tanke att försöka se vad närmsta vettiga gård kan ligga där man kan köpa bra kött och kanske ägg. Försöka samordna vänner och grannar om man hittar någon. KRAV har en gårdsbutikguide på sin hemsida - kolla här: GårdsbutikerKlicka på ditt län i vänsterspalten Här kan du läsa KRAV-kraven för grisgårdar KRAV-grisar
--------------------
|
|
|
|
|
27-11-2009, 23:10
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Det finns ingenting som får mig att tro att irländskt eller brasilianskt nötkött på något sätt skulle vara sämre än svenskt, snarare tvärtom eftersom djuren där kan beta ute hela eller större delen av året. När det gäller griskött så äter jag inte sådant eftersom jag tycker att det smakar illa, men dessa stora förfärliga grisköttsfabriker är väl något som bara finns i Sverige och Danmark? Gita
|
|
|
|
|
27-11-2009, 23:15
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Gita @ 27-11-2009, 23:10)  Det finns ingenting som får mig att tro att irländskt eller brasilianskt nötkött på något sätt skulle vara sämre än svenskt, snarare tvärtom eftersom djuren där kan beta ute hela eller större delen av året. När det gäller griskött så äter jag inte sådant eftersom jag tycker att det smakar illa, men dessa stora förfärliga grisköttsfabriker är väl något som bara finns i Sverige och Danmark? Gita I Brasilien betar nötdjuren på skövlad regnskog och de är rätt positiva till tillväxthormoner vad jag har förstått. Men det använder man iofs i USA och stora delar av centralamerika också.
--------------------
|
|
|
|
|
27-11-2009, 23:16
|
Medlem
Antal inlägg: 90
Medlem nr: 8 722

|
CITAT (Motti @ 27-11-2009, 22:00)  Vi köper bara svenskt kött !sen lever vi på en hel del vilt.Jag eller vi köper inget impoterat kött. Ursäkta mig Motti men jag måste bara säga en sak, jag stör mig så fruktansvärt på att du alltid lämnar ett mellanrum från din avslutande mening till en punkt eller utropstecken och sedan återgår du till att börja en mening med liten bokstav. Punkt eller utropstecken ska följa direkt efter ordet, så här! Sedan börjar man nästa mening med stor bokstav. Ursäkta mig för att vara skolfröken nu.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|