Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Möss i äppellådan, Äta eller inte äta?
          Christa
          Inlägg 10-12-2009, 17:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Trots 3 fällor i garaget så hade mössen varit i mina lådor med äpplen. De har smakat på äpplena och lämnat sedvanliga visitkort efter sig.

Hur brukar ni göra? Skölja noga och skära bort det ätna eller slänga äpplena?

Citera
          netaave
          Inlägg 10-12-2009, 19:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag skulle tveklöst hälla ut dom på komposten

--------------------

Citera
          Nauti
          Inlägg 10-12-2009, 19:16
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Jag skulle kastat bort de skadade, sköljt de andra väldigt noga innan jag ätit dem eller kokat mos på dem. Jag tycker inte om att kasta mat tongue.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Meriona
          Inlägg 10-12-2009, 20:23
          Länk hit: #4

Gäster

Jag hade gjort som Nauti...

Citera
          Wilmer
          Inlägg 10-12-2009, 20:31
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Håller med Nauti!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Christa
          Inlägg 10-12-2009, 20:57
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 19:16) *
          Jag skulle kastat bort de skadade, sköljt de andra väldigt noga innan jag ätit dem eller kokat mos på dem. Jag tycker inte om att kasta mat tongue.gif

Jag gillar inte heller att kasta mat. Det är dessutom 20-30 liter Ingrid Marie. Vi tog några nu som jag först skrubbade och sedan skalade. Vi skulle ända riva och blanda med morötter och då är skalet mest i vägen.

Jag vet inte om möss kan sprida sjukdomar men det känns ju olustigt. Skulle vara intressant att veta hur det egentligen är med risken för smitta från möss.

Blev också lite fundersam över om det verkligen var möss eller något större. En jordärtskocka låg en meter ifrån hinken. Kan möss släpa iväg en stor jordärtskocka så långt?

De hade ju inte heller gått i musfällorna. Det var dock små knapermärken på äpplena. Har ingen erfarenhet av råttor.

Redigerat av Christa: 10-12-2009, 20:59

Citera
          Meriona
          Inlägg 10-12-2009, 21:01
          Länk hit: #7

Gäster

Om det var små knapermärken är det möss eller sork. Råttor ger stora knapermärken.
          Råttor och möss kan förvisso sprida sjukdomar precis som fåglar kan göra, men det är inte värre än så. Sork däremot kan sprida sorkpest, det är mycket obehagligare.

Citera
          KRT
          Inlägg 10-12-2009, 21:13
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Christa @ 10-12-2009, 20:57) *
          Jag vet inte om möss kan sprida sjukdomar men det känns ju olustigt. Skulle vara intressant att veta hur det egentligen är med risken för smitta från möss.

Blev också lite fundersam över om det verkligen var möss eller något större. En jordärtskocka låg en meter ifrån hinken. Kan möss släpa iväg en stor jordärtskocka så långt?

De hade ju inte heller gått i musfällorna. Det var dock små knapermärken på äpplena. Har ingen erfarenhet av råttor.

Möss är ganska starka, och kan säkert släpa iväg mat en bra bit om de vill. Speciellt hanar kan faktiskt bli ganska stora (allt är relativt smile.gif). Om det är musskit du hittar är det säkert också möss, råttskit är flera gånger större - man ser skillnad.

Smågnagare kan absolut sprida smitta, kanske främst via avföring och urin, men risken är naturligtvis betydligt mindre i Sverige än på sydligare breddgrader. Betänk dock att sorkfeber och harpest sprids med smågnagare och kan smitta och infektera människor och båda finns i Sverige (alltså inga exotiska sjd). Dessutom finns jurisken att djuret bär på någon typ av bakterie/virus som kan orsaka obestämd magsjuka om vi infekteraa....

Mitt råd är att göra som Nauti föreslår, släng frukt som är gnagskadad och kok mos på resten. Personligen skulle jag inte våga äta äpplena ens om man skalade och/eller tvättade dem, vad är det som säger att inget kommit in unde skalet......

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Christa
          Inlägg 10-12-2009, 21:25
          Länk hit: #9

Medlem

Det man kan fundera på är om det inte kan finnas föroreningar från gnagare på de äpplen som ligger under äppelträden. Fallfrukt plockar åtminstone jag utan att fundera på saken. Självklart tvättar jag dem men inte så noga som jag tvättade dem jag använde idag.

De som jag plockade från trädet hade en del hackskador från fåglar och det är ju också lite olustigt.

Mos använder jag inte längre eftersom jag mår dåligt av socker.

Citera
          Klura
          Inlägg 10-12-2009, 21:26
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

Ang starka små djur. En av mina hamstrar släpade iväg med en persika en gång.
          Okej visst besvär hade hon ju förstås men det gick.

För flera år sedan hände en annan grej.
          Vi märkte av att vi hade påhälsning i köket, trodde det var möss så vi riggade några fällor.
          Hände inget mer än att ostbitarna försvann natt efter natt.
          En morron upptäckte vi att en bagette "gått" tvärs över golvet, så vi ordnade en större fälla som vi band fast i köksbordet. Efter några dygn hade vi napp och det var ingen trevlig syn.
          En råtta på ca 20 cm + svans. Vidrigt.

Redigerat av Klura: 10-12-2009, 21:26

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          Meriona
          Inlägg 10-12-2009, 21:29
          Länk hit: #11

Gäster

CITAT (Klura @ 10-12-2009, 21:26) *
          En råtta på ca 20 cm + svans. Vidrigt.

blush.gif Jag tycker ju att de är vackra förstås....

Citera
          KRT
          Inlägg 10-12-2009, 21:49
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Meriona @ 10-12-2009, 21:29) *
          blush.gif Jag tycker ju att de är vackra förstås....

Njae, inte VILDA brunråttor..... De är inte vidare vackra, söta små bruna tamråttor är en annan sak däremot smile.gif

Christa - med tanke på hur mycket skit (bakterier, parasiter, virus) som fåglar kan bära på så skulle jag aldrig äta ett hackat äpple (eller annan frukt), och fallfrukt äter jag bara om den är helt oskadad och ordentligt tvättad. Inte alls ovanligt att fåglar bär på både salmonella och annt som faktiskt kan smitta till människor..... Men visst, har du aldrig bilivit smittad fast du brukar äta så har du kanske extra bra magsyror smile.gif

Man behöver inte alls ha socker i mos - det blir jättegott att bara koka med lite vatten och gärna lite kanel i (för små portioner går micron jättebra!). Håller inge vidare bra förståss, men man kan stoppa det i frysen. Brukar koka sådan äppelmos till barnen och då vill man ju inte ha en massa socker i.....

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 11-12-2009, 06:01
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Man kan ju också fråga sig hur mycket av den mat som vi köper i affären som har varit i kontakt med olika gnagare, både i affären och underlagring och transport!

Citera
          KRT
          Inlägg 11-12-2009, 09:53
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (KURT @ 11-12-2009, 06:01) *
          Man kan ju också fråga sig hur mycket av den mat som vi köper i affären som har varit i kontakt med olika gnagare, både i affären och underlagring och transport!

Med tanke på hur mycket som är packeterat i plastförpackningar och sedan i kartonger, så förhoppnigsvis inte mycket. Däremot kommer det ju regelbundet rapporter om t.ex. salmonella i groddar eller liknande... Men då är det väl oftast vattnet som används vid processen som varit förorenat.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 11-12-2009, 10:04
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (KURT @ 11-12-2009, 06:01) *

Ja det har jag också funderat på. Jag köper ofta ekologiska produkter från småproducenter i andra länder och man har ju ingen aning om hur det förvarats i samband med skörd.

När det gäller mat så kanske det är farligare med alla kemiska ämnen som hamnar i den. Det skulle jag kunna starta en egen tråd om. Börjar vi diskutera det här så tar det överhanden.

När det gäller möss så var det ju vanligt att de kom inomhus förr i tiden. Tror inte att folk slängde maten för hundra år sedan om de hittade muslort i skafferiet. Därmed inte sagt att jag tycker det är trevligt.

Jag hörde för ett tag sedan att varje gång det kommer ner olämpliga mikroorganismer i tarmen så förökar sig de goda bakterierna lite extra. Jag känner en kille som är otroligt nog med mathygienen och han blir mycket oftare sjuk av dålig mat än vi andra.

Åker vi utomlands så kan vi bli sjuka av mat som lokalbefolkningen inte har några problem med.

I skogen plockar vi blåbär direkt från riset men i Tyskland där de har rävbandmask är det otänkbart. Att vi skall få hit den är jag verkligen orolig för.

Ja detta är lite resonemang men säker är jag inte.

Redigerat av Christa: 11-12-2009, 10:05

Citera
          KRT
          Inlägg 11-12-2009, 10:12
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Christa @ 11-12-2009, 10:04) *
          När det gäller möss så var det ju vanligt att de kom inomhus förr i tiden. Tror inte att folk slängde maten för hundra år sedan om de hittade muslort i skafferiet. Därmed inte sagt att jag tycker det är trevligt.

Tja för hundra år sedan var 1909, 150 år sedan är kanske en bättre punkt att jämföra med smile.gif

Men betänk detta - för 150 år sedan utsattes individerna för en helt annan bakterieflora från födseln....
          Och för 150 år sedan var medellivslängden betydligt kortare, folk dog som flugor av saker vi knappt blir sjuka av idag, man kände inte ens till allergier och orsaken till att man inte brydde sig om möss i skafferiet var att man inte begrep att de kunde sprida sjukdomar. Man visste väl knappt att sjukdomar orsakades av patogener för 150 år sedan.....
          Det VAR inte bättre förr laugh.gif

--------------------

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 11-12-2009, 10:42
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Christa @ 11-12-2009, 10:04) *
          ................................Tror inte att folk slängde maten för hundra år sedan om de hittade muslort i skafferiet. Därmed inte sagt att jag tycker det är trevligt..................

Vadå hundra år sen..... här på bonnlandet har dom flesta av oss möss inne då och då....
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Wilmer
          Inlägg 11-12-2009, 11:08
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

CITAT (KRT @ 11-12-2009, 09:53) *
          Med tanke på hur mycket som är packeterat i plastförpackningar och sedan i kartonger, så förhoppnigsvis inte mycket. Däremot kommer det ju regelbundet rapporter om t.ex. salmonella i groddar eller liknande... Men då är det väl oftast vattnet som används vid processen som varit förorenat.

Jag tror i allafall inte att de packeteras i plast direkt på fälten... Äpplena i affären kommer dessutom i lådor utan plast runt, eller är de plastade under transporten? I allafall så gnager möss hål på sådant på nolltid.

Som sagt, de flesta som bor i hus , på landet eller i stan har haft möss inne då och då. Nu liksom för hundra år sedan. För hundra år sedan hade många djuren i köket, så du behöver inte gå 150 år tillbaka för att hitta lite ohygien..

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Bettis
          Inlägg 11-12-2009, 11:46
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Vi bor i hus mitt i stan och vi tog 4 möss inne för ett tag sedan, jag märkte det i hundarnas godis där fick jag se mus lort och då slängde jag allt, efter detta har jag lagt allt hundgodis i burkar med lock och nu har vi inga möss inne längre tummenupp.gif

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 11-12-2009, 13:24
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Bettis @ 11-12-2009, 12:46) *
          Vi bor i hus mitt i stan och vi tog 4 möss inne för ett tag sedan, jag märkte det i hundarnas godis där fick jag se mus lort och då slängde jag allt, efter detta har jag lagt allt hundgodis i burkar med lock och nu har vi inga möss inne längre tummenupp.gif

Sätt en fälla på vinden!

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 18:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon