Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Kuddmossa, Flytta
          Carina
          Inlägg 09-12-2003, 10:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 356

Hej!

Hittade ingen rubrik "Vilda växter" så jag skriver min fråga om Kuddmossa här.

Jag älskar Kuddmossa! wub.gif Hade turen att i helgen springa på ett område med kuddmossa ute i skogen inte så långt från min tomt. Vet inte om kuddmossan är fridlyst (har inte hört något om det) men eftersom man inte ser den ofta så misstänker jag att den är kräsen med växtplats osv.
          Jag kunde trots detta inte motstå att plocka två små kuddar med mig hem.
          Den ena satte jag i en kruka som prydnad tillsammans med några hyacinter mm. Den andra tänker jag försöka få etablerad på min egna tomt, i vårt egna lilla privata "naturreservat". Vi har ett litet bergigt skogsparti där det växer lummer wub.gif och vi kallar det vårt naturreservat. Jag tog bort lite annan mossa och lingonris på en fläck som motsvarar storleken av den lilla kudden och lade kudden på marken där. Kan den ha en chans att etablera sig där? Hur gör jag annars om jag vill ha egen kuddmossa?

Mvh, Carina

Citera
          Sylvia
          Inlägg 09-12-2003, 11:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Du är inte ensam om att älska kuddmossa!!
          Min artikel här berättar lite om hur man "förökar" mossa, annars kan du läsa den i artikeln nämnda boken Moss Gardening.
          Mossartikeln

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Wargen
          Inlägg 09-12-2003, 11:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 365

Här har du en mossaälskare till! wub.gif Jag tar hem mossa från skogen och lägger över stenar o dyl. i trädgården. Men jag tar inte mossa som ser ovanlig ut, utan den som det finns massor av...(massa med mossa laugh.gif )
          Och sen kan man försöka gå varsamt fram även när man plockar, inte skala av allt utan lämna platsen utan att det ser ut som ett stort sår i naturen. När jag kom hit var redan mossan etablerad i gräsmattan, och jag låter den gärna ta över....det finns gräsmatta så det räcker ändå...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 03:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon