Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > En Korp !
          Motti
          Inlägg 20-01-2010, 17:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

När jag matade våra Kråkor här om dagen så dök det upp en stor Korp och tog för sig smile.gifförsta gången jag såg en Korp här men den är kvar för jag både såg och hörde den i dag,är den också en asätare som Kråkan ?Den såg ut att vara större än Kråkorna också .

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-01-2010, 17:23
          Länk hit: #2

Gäster

Javisst, korparna är riktiga renhållare i naturen!....vackra är de också!

Hoppas du får ha den kvar och höra den "klonga" på våren. Det brukar vara de första vårtecknet för mig, de är tidigt ute!

Förresten om du har möjlighet så kolla när bönderna plöjer en åker - då är korparna där och äter möss och sork som dödats av plogen.

Citera
          dahla
          Inlägg 20-01-2010, 17:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Dom är tokigt mycket större än en kråka... Det är gott om korp nu igen och förra året hade grannmarken ett par som tog några av deras lamm... så dessa två flyger inte längre...

Citera
          Motti
          Inlägg 20-01-2010, 20:33
          Länk hit: #4

Medlem

Allt gick så fort när jag kom ut på verandan och fick se den då den lyfte ! första sekunden tänkte jag vråk eller hök men sen andra sekunden såg jag att den var kolsvart och då ramlade slanten ner confused.gif det var ju en korp all sin da,har aldrig set en på så nära håll och livs levande ,har för mig jag såg en på "Saltkråkan!på tv för länge sedan så det här var en upplevelse för mig rolleyes.gif Hoppas han kommer och äter fler gånger !

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-01-2010, 21:14
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har ofta korpar som flyger förbi min stuga, och man märker ju när dom kommer eftersom det "gnisslar" när dom flyger och så ropar dom mycket. Ofta leker dom med varandra medan dom flyger, dom verkar alltid så nöjda. Dom häckar ett par kilometer åt ena sidan om min stuga, och flyger till någonting som ligger på andra sidan, jag vet dock inte vad dunno.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 20-01-2010, 21:17
          Länk hit: #6

Gäster

HÄr är också gott om korp, kanske för att vi har våra berg i närheten. Men jag vet att Wilmer inte är så nöjda med dem för de doppar åtelkött i hästens vattenkar för att blöta upp det och det är ju såklart inte nyttigt för hästen! Annars är de vackra fåglar, och klongandet helt magiskt på våren! smile.gif (Det var någon som nämnde det förut här)

Citera
          dahla
          Inlägg 20-01-2010, 21:49
          Länk hit: #7

Medlem

Dom brukar dessutom vända och flyga upp och ner när dom "klonkar" ibland... första gången jag såg det trodde jag att jag såg fel...

Citera
          Meriona
          Inlägg 20-01-2010, 21:55
          Länk hit: #8

Gäster

Det har inte jag uppmärksammat, vad coolt! wub.gif

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 20-01-2010, 23:08
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Korpen har ökat kraftigt och blivit ett problem. Hos mig sitter korparna och väntar på att ankorna ska lägga ägg. Sedan går de in i husen och hämtar äggen. Vi har inte fått ett ankägg själva på flera år. Myskankorna tycks vara lite smartare och lyckas ibland dölja boet.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Motti
          Inlägg 21-01-2010, 01:41
          Länk hit: #10

Medlem

Ja det tycks vara smarta fåglar !man har ju hört att de till och med kan lära sig prata precis som Pappegojor !jag ser fram emot att lära känna vår Korp här !tycker det är vackra fåglar även om de har sina sidor.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 21-01-2010, 10:07
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Jan Lindgren @ 20-01-2010, 23:08) *
          Hej!
          Korpen har ökat kraftigt och blivit ett problem. Hos mig sitter korparna och väntar på att ankorna ska lägga ägg. Sedan går de in i husen och hämtar äggen. Vi har inte fått ett ankägg själva på flera år. Myskankorna tycks vara lite smartare och lyckas ibland dölja boet.
          MVH
          Jan Lindgren

Korpen är inget problem. Dessutom fridlyst av EU.
          Bara jägare kan tycka att korpen är problem, troligen av lust att få börja skjuta dom också.

Korpen är väldigt klok och lär sig lätt. Finns faktiskt folk som har tama korpar. Ungefär som papegojor.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 21-01-2010, 10:09
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Korpar är härliga, jag bor i ett korptätt område. Vi har en sjö en bit från mig där det kryllar av korpar.... sen bor jag nära Korpberget happy.gif Ibland får de små ryck och störtflyger utanför huset precis och skrämmer en halvt ihjäl, de är stora de rackarna! Ett lite spöklikt skrik har de tycker jag... men det kanske är för att det ekar mellan bergen

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          dahla
          Inlägg 21-01-2010, 10:16
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 21-01-2010, 10:07) *
          Korpen är inget problem. Dessutom fridlyst av EU.
          Bara jägare kan tycka att korpen är problem, troligen av lust att få börja skjuta dom också.

Korpen är väldigt klok och lär sig lätt. Finns faktiskt folk som har tama korpar. Ungefär som papegojor.

På grannmarken här där lantbrukaren blev av med ett stort antal lamm är ingen av personerna jägare. Lantbrukaren kontaktade länsstyrelsen som ordnade så korparna avlivades. Jag får skjuta korp med stöd av lagen men har ännu inte haft anledning till det men den dagen kommer snart då det blir aktuellt.

Att jägare i rollen som just "jägare" skulle ha problem med korpen kan inte jag se... djurhållare däremot upplever det som problem då korpen först hackar ut ögonen på tamdjuren innan dessa äts då dom intek an försvara sig.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-01-2010, 11:07
          Länk hit: #14

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (dahla @ 21-01-2010, 10:16) *
          Att jägare i rollen som just "jägare" skulle ha problem med korpen kan inte jag se... djurhållare däremot upplever det som problem då korpen först hackar ut ögonen på tamdjuren innan dessa äts då dom intek an försvara sig.

Ja, det händer faktiskt att dom gör det, vilket är väldigt synd eftersom jag tycker om fåglarna för övrigt. Man tycker det låter som en myt, men det är det tyvärr inte

Citera
          ingerralph
          Inlägg 21-01-2010, 11:42
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 27 459

På vår tomt har vi en bergsravin där ett korppar har haft sitt bo i flera år. Dom parar sig tidigt och vid milda vintrar lägger dom ägg redan i februari. Vi har följt deras ungar (3-4) varje år ända tills dom flyger ut ur boet. Så nu väntar vi ivrigt på årets kull. yahoo.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-01-2010, 11:49
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (ingerralph @ 21-01-2010, 11:42) *
          På vår tomt har vi en bergsravin där ett korppar har haft sitt bo i flera år. Dom parar sig tidigt och vid milda vintrar lägger dom ägg redan i februari. Vi har följt deras ungar (3-4) varje år ända tills dom flyger ut ur boet. Så nu väntar vi ivrigt på årets kull. yahoo.gif

sick.gif <- Myosotis, grön av avund. Korpen är min favoritfågel. wub.gif Har du bilder på dina? De brukar vara så skygga, här finns det massor av korpar, men jag har aldrig hittat ett bo.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          ingerralph
          Inlägg 21-01-2010, 11:58
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 27 459

CITAT (Myosotis @ 21-01-2010, 11:49) *
          sick.gif <- Myosotis, grön av avund. Korpen är min favoritfågel. wub.gif Har du bilder på dina? De brukar vara så skygga, här finns det massor av korpar, men jag har aldrig hittat ett bo.

Tyvärr! Dom är ju som sagt skygga så det är svårt att komma tillräckligt nära. Har dessutom ingen bra kamera att fånga dom med

Citera
          KURT
          Inlägg 21-01-2010, 12:17
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (dahla @ 21-01-2010, 11:16) *
          På grannmarken här där lantbrukaren blev av med ett stort antal lamm är ingen av personerna jägare. Lantbrukaren kontaktade länsstyrelsen som ordnade så korparna avlivades. Jag får skjuta korp med stöd av lagen men har ännu inte haft anledning till det men den dagen kommer snart då det blir aktuellt.

Ja allätare dödar ju inte så snyggt. Det är ju samma sak när t ex ett vildsvin dödar ett rådjurskid.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-01-2010, 13:00
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det var en gång en öppen soptipp, tror det var i Halland, som stängdes och täcktes över. Stora skaror av korpar som nu blivit utan matplats drog omkring i området och attackerade tamdjur av olika slag, förmodligen även vilda djur. Ok, ett människoskapat problem men som visar att korpen KAN vara ett stort problem tidvis. jag ser ofta korpar vid sommarstugan och har inte upplevt några problem där.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-01-2010, 13:42
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Gossen Ruda @ 21-01-2010, 13:00) *
          Det var en gång en öppen soptipp, tror det var i Halland, som stängdes och täcktes över. Stora skaror av korpar som nu blivit utan matplats drog omkring i området och attackerade tamdjur av olika slag, förmodligen även vilda djur. Ok, ett människoskapat problem men som visar att korpen KAN vara ett stort problem tidvis. jag ser ofta korpar vid sommarstugan och har inte upplevt några problem där.

När var det? Jag såg en gång en flock på minst 78 korpar (!!!), bara den enda gången, och jag har aldrig fattat var de kom ifrån. Det var här hemma i Skåne, men det är ju inte så långt från Halland.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 20:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon