|
|
  |
Bytestråd, Nu startar tråd för 2010 |
|
|
|
29-01-2010, 16:44
|

Medlem
Antal inlägg: 1 785
Medlem nr: 9 395

|
quote name='sqrulan' date='27-01-2010, 19:25' post='1162697']  Är det galet att plocka fram denna gamla tråd kanske? Det vore kul om vi kunde byta växter med varandra, vad tycker ni? Nu är det ju väldigt kallt ute och kanske svårt att skicka i hela sverige men våren kommer väl som vanligt även detta år! Här uppe där jag bor kan man nog inte skicka förrän i mars/april, kanske tidigare om vädret vill. Jag börjar med att fråga om någon har: Snödrottningen coelogyne cristata? Jag söker även blad av st paulior, lite ovanliga sorter med krusade kanter och sånt=0) Jag har lite olika hoyor, Blåvinge "clerodenrum ugandense", Skobuske "pedilanthus tithymaloides", Eldranka "columnea" med mjuka ludna blad, Dichidia "ovata", Highchaparall, Paradisträd, Nattensprinsessa 1 blad, sågbladskaktus 1 blad, flera pelargoner som nu står i källaren för vintervila. Om någon tycker att vi startar en helt ny tråd så kan man kopiera mej och flytta den! [/quote] Jag kopierar ovanstående! Nytt år och ny vår! (Tja, det sista var väl inte riktigt sant men ljuset börjar återvända i alla fall.) Dags att byta. Jag får väl göra en inventering först men ni andra kan ju börja skriva här.
Redigerat av mojan: 29-01-2010, 16:46
--------------------
Zon 3
|
|
|
|
|
29-01-2010, 17:37
|

Medlem
Antal inlägg: 662
Medlem nr: 4 441

|
Vad kul! Jag undrar om det är nån som har skott på Aloe Vera? Har inget att byta med ännu men om ca 1 månad kan jag toppa mina palettblad... Eller kan ni få något smyckesaktigt...
--------------------
|
|
|
|
|
29-01-2010, 18:33
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Aloe vera skulle jag också vilja ha efter att ha vattnat ihjäl min i fjol. Annars är jag väldigt intresserad av alla ovanligare växter som har ett användningsområde som medicinalväxt eller i köket. Speciellt om ni har några sorter som är kända lokalt någonstans med en liten historia bakom som inte alls går att få tag på här i Sverige. Jag är även intresserad av chili men inte C. annuum, det har jag tillräckligt av. Jag lägger upp min frölista så folk ser vad som finns att byta med, det mesta är jag beredd att byta bort en hel del av, det står på övrigt ifall jag inte vill byta av dem. Det gick inte att ladda upp .xls på odla.nu  Någon som har något tips?
Redigerat av Nauti: 29-01-2010, 18:34
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
29-01-2010, 18:58
|

Medlem

|
CITAT (elleave @ 29-01-2010, 17:37)  Vad kul! Jag undrar om det är nån som har skott på Aloe Vera? Nauti: "Aloe vera skulle jag också vilja ha efter att ha vattnat ihjäl min i fjol. " Jag PM:ar er!
Redigerat av mojan: 29-01-2010, 19:11
--------------------
Zon 3
|
|
|
|
|
29-01-2010, 20:42
|
Medlem
Antal inlägg: 50
Medlem nr: 26 090

|
Jag kan ju börja med att berätta vad jag har och kan tänka mig att byta med.
Hoya multiflora, hoya carnosa, hoya bella, novemberkaktus en vacker gammal rosa (som blommar november och mars, som en klocka!) flera sorters ceropegia (lyktranka, fallskärmsranka mm) småplantor av livsblad Kalanchoe, små plantor av kameuphorbia på gång, begonia (änglavinge). Flera sorters pelargoner som så smått börjar vakna till under extraljuset.
Vi får väl vänta tills det blir mildare i luften med att skicka. Jag har ju brevlådan ute, så där är det minus 15 grader just nu.
Jga har en önskelista, många av dessa är bra att ta sticklingar ifrån. De fetmarkerade är sånt jag haft och vill ha igen.
Hibiskus Apidistra Kardemumma Kaffeplanta Paraplyaralia, eller praktaralia Vandrande jude Tradescantia Silverpilea Parasollsäv eller Mose vass Ampelfackla Lyckoax Apostlalilja Hottentottlilja Arabisk jasmin Jasminum sambac Efterlyses! Blyblomma Ödesträd Nejlikepiskia Bladkaktus alt blomsterkaktus, gärna både hängande och upprättväxande Sebra-aloe men även andra aloe.. Flaskträd, Jatropha podagrica Ökenros Flasklilja Mor och barn Svärmors tunga, bajonettlilja Ruellia Hawortia Gasteria Lyktmalva Pavonia från Brasilien Silverranka Ampelbegonia Codonante
Kul med byteslista!
Eva
|
|
|
|
|
29-01-2010, 21:40
|
Medlem
Antal inlägg: 114
Medlem nr: 25 503

|
Jag skulle också gärna (mer än allt i hela världen) vilja ha en stickling av Jasminum Sambac! Sedan skulle jag gärna vilja byta till mig sticklingar av Rosengeranium eller andra doftpelargoner. Har förvisso inte så mycket mer än pallettblad och vanlijorkide att erbjuda, men jag hoppas kunna ta sticklingar av min övervintrade "jamaican bells" chili längre fram.
Redigerat av Smarterchild: 29-01-2010, 21:52
|
|
|
|
|
29-01-2010, 22:42
|
Medlem
Antal inlägg: 50
Medlem nr: 26 090

|
Smarterchild, jag har en doftpelargon, fragans, som är trevlig både i doft och växtsätt. Vaniljorkidé, är den lättodlad? Blommar den i ett vanligt rum?
|
|
|
|
|
30-01-2010, 00:37
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Jag kopierar över listan med fröer jag kan tänka mig att byta med. Jag kopierar rakt av så det blir nog antagligen väldigt fult.
Fröer Art: Sort: Svenskt namn: Antal: Övrigt: Trifolium incarnatum Blodklöver Brassica oleracea 'Rudolph' Broccoli Extra tidiga Origanum hirtum Grekisk oregano Phacelia tanacetifolia Honungfacelia Cyperus esculentus Jordmandel Cynara cardunculus 'Imperial Star' Kronärtskocka Ekologiska Solanum lycopersicum 'Sungold F1' Tomat Capsicum annuum 'Cayenne long slim' Chili Stevia rebaudiana Sötflockel Monarda didyma Temynta Ocimum americanum x basilicum 'Vanilla Spice' Vaniljbasilika Ocimum basilicum 'Genovese' Storbladig basilika Lactuca sativa var. Aspargina 'Celtuce' Sparrissallat Thymus vulgaris Timjan Zea mays 'Minipop' F1 Popmajs Rosmarinus officinalis Rosmarin Solanum lycopersicum 'Tumbling Tom Red' Tomat Solanum lycopersicum 'Vilma' Tomat Lactuca sativa 'Baby Leaf' Sallat Beta vulgaris var. vulgaris 'Rhuarb Chard' Mangold Humulus lupus Humle Självplockade Portulaca oleracea Trädgårdsportlak Raphanus sativus 'Big Ben' Rädisa Raphanus sativus 'French Breakfast 2' Rädisa Hypericum perforatumn Johannesört Solidago vigaurea Gullris Lactuca sativa 'Salad Bowl' Plocksallat Lactuca sativa 'Frisée d'amerique' Plocksallat Petroselinum crispum 'Comun 3' Slätbladig persilja Fragaria x ananassa 'Temptation' Jordgubbe Capsicum annuum 'Corbaci' Chili Coriandrum sativum Koriander Cucumis sativus 'Homemade Pickles' Gurka Capsicum annuum 'Hungarian Yellow Hot Wax' Chili Beta vulgaris 'Detroit 2' Rödbeta Melissa officinalis Citronmeliss Nepeta cataria Kattmynta Pisum sativum 'Norli' Sockerärt Ekologiska Allium tuberosum Kinesisk gräslök Eruca sativa Senapskål Hemodlade Matricaria recutita Kamomill Cumminum Spiskummin Allium porrum 'Tropita' Purjolök Anethum graveolens Bouquet' Bladdill Ekologiska Ipomoea tricolor 'Heavenly Blue' Blomman för dagen H. salicifolia Albizia julibrissin Silkesträd Withania somnifera Peganum harmala Syrisk ruta/harmelbuske Capsicum annuum 'Ferenc Tender' Paprika
Redigerat av Nauti: 30-01-2010, 00:38
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
30-01-2010, 14:09
|
Medlem

|
CITAT (Eva Hedström @ 29-01-2010, 22:42)  Smarterchild, jag har en doftpelargon, fragans, som är trevlig både i doft och växtsätt. Vaniljorkidé, är den lättodlad? Blommar den i ett vanligt rum? Ja, den är väldigt lättskött... Har både den gulbrokiga och den helt gröna. De har aldrig blommat för min del och de växer ganska sakta (eller så är det jag som är otålig). Men plantorna är fina och väldigt väldigt lättskötta, den gröna har jag till och med samplanterat med en massa suckulenter i vanlig blomjord och det har funkat hur bra som helst.
|
|
|
|
|
30-01-2010, 16:43
|

Medlem
Antal inlägg: 738
Medlem nr: 4 607

|
Jag har två sticklingar av Jasminum Sambac (enkel) i vatten just nu. Jag är intresserad av vaniljorkidén. Så vi kan kanske byta, Smarterchild. Men det är ju tropiska växter, vi får vänta tills i maj tror jag.  Status 2010-02-05: En av sticklingarna är nu paxat (Smarterchild). Själv letar jag efter en stickling av Ylang Ylang (Cananga odorata).  Värt ett försök, även om den inte är så vanlig...
Redigerat av oliv: 05-02-2010, 11:21
--------------------
~ zon 1 ~
|
|
|
|
|
30-01-2010, 18:07
|
Medlem

|
CITAT (oliv @ 30-01-2010, 16:43)  Jag har två sticklingar av Jasminum Sambac (enkel) i vatten just nu. Jag är intresserad av vaniljorkidén. Så vi kan kanske byta, Smarterchild. Men det är ju tropiska växter, vi får vänta tills i maj tror jag.  Ja, men då "paxar" jag en av de sticklingarna! Är du intresserad av den variegerade eller den gröna vaniljen?
|
|
|
|
|
31-01-2010, 00:10
|
Medlem
Antal inlägg: 97
Medlem nr: 9 935

|
Jag har inte så mycket att byta med men vill gärna vara med ändå om det dyker upp något intressant! Jag har inte så mycket att byta med men lite finns: Svärmors bandrosett (sansevieria trifasciata) Pinnlilja (sansevieria cylindrica) Karlbergare Porslinsblomma (hoya, carnosa säkert, troligen även andra) Julkaktus, onamnad sort, röd Aloe Trädaloe Guldpengar  Kommer att citera mig själv och fyller på listan efter hand, kanske...
Redigerat av mbn: 31-01-2010, 00:15
|
|
|
|
|
01-02-2010, 09:22
|

Medlem

|
CITAT (Smarterchild @ 30-01-2010, 18:07)  Ja, men då "paxar" jag en av de sticklingarna! Är du intresserad av den variegerade eller den gröna vaniljen? Jag är mest intresserad av den gröna vaniljen. Din stickling är paxat. Återkom när det blir dax att skicka!
--------------------
~ zon 1 ~
|
|
|
|
|
04-02-2010, 14:15
|

Medlem

|
Jag puttar upp tråden lite. Inte dags att skicka växter än men man kan ju paxa!
--------------------
Zon 3
|
|
|
|
|
04-02-2010, 15:57
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
 Visst ska man göra det! Jag har haft sån tur så jag har blivit erbjuden min önskeväxt nu Snödrottningen av en medlem. Jag tycker att det är ett underbart sätt att få testa nya växter på, byteshandel är ju ett gammalt sätt att få tag på något som man vill ha och sedan kunna ge av det man har mycket av. Det blir nog mera fart på den här tråden då vi börjar att plantera om och klippa våra växter, byta fröer kan man göra året runt. Det är bra om vi hjälps åt att "putta" upp tråden ibland.
--------------------
|
|
|
|
|
04-02-2010, 19:38
|

Medlem

|
CITAT (sqrulan @ 04-02-2010, 15:57)   Visst ska man göra det! Jag har haft sån tur så jag har blivit erbjuden min önskeväxt nu Snödrottningen av en medlem.  Jaha, nu blev man avundsjuk igen. Men jag känner mig själv-det hade inte varit lönt att ge mig en sådan goding. Vi hade inte trivts ihop.
--------------------
Zon 3
|
|
|
|
|
07-02-2010, 13:57
|

Medlem

|
Jag kan även byta en jasminum sambac stickling mot en enkel hibiskus (mörkröd, gul eller vit).
--------------------
~ zon 1 ~
|
|
|
|
|
08-02-2010, 22:51
|
Medlem
Antal inlägg: 388
Medlem nr: 4 949

|
Jag har en del femöringar och rizmoner av gloxinia "meduza" vill gärna byta andra rizmoner av ex narrhuva femöringar
|
|
|
|
|
10-02-2010, 17:32
|
Medlem

|
Det är ingen som råkar ha sticklingar på heliotrop till bytes eller? nu vet jag att det är mer sommarblomma än krukväxt, men tänkte ändå passa på att fråga...
Redigerat av Smarterchild: 10-02-2010, 17:33
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|