|
|
  |
Skolmat. |
|
|
|
17-12-2003, 09:49
|

Medlem
Antal inlägg: 814
Medlem nr: 700

|
Hörde på radion i dag att ett skolkök har slutat upp att ha pizza på matsedeln, det blev anstormning i matsalen då. Personalen orkade inte med alla som då ville ha mat.!!! Men hjälp! Vad är dom där för???? Det har klagats på längden och tvären över att barnen inte äter, nu gör dom det, då är det galet. Jag trodde i min enfald att skolbespisningen var till för att barnen skulle äta. När vi i vår ålder var barn, hade vi ett paket med mackor och en mjölkflaska med oss. Är det dags att införa det igen tro???
|
|
|
|
|
17-12-2003, 09:57
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Om de annonserar pizzan som korvkaka så blir nog inte rusningen så stor. Dessutom borde pizza kunna vara en billig skollunch, så den borde från det perspektivet (kanske inte nyttigt dock) serveras oftare.
|
|
|
|
|
17-12-2003, 10:44
|
Medlem
Antal inlägg: 1 190
Medlem nr: 2 101

|
Min 8:a åriga dotters klasskamrat fick en pizzabit till skollunch och blev sedan knuffad när hon skulle gå till bordet. Pizzabiten hamnade förstås upp och ner på golvet och kastades. Hon fick ingen ny pga man skulle hålla bättre ordning på sin mat och att skolan hade inte råd med att slösa så med maten. Detta har förstås diskuterats både i hemmen och i skolan. Skolan ursäktades sig med att matmor för dagen var en vikarie. Vikarien ursäktade sig sedan med att ha följt skolans instruktioner. - Man klagar på att dagens barn är trötta och okoncentrerade på lektioner. Man ger dem dålig mat och ibland ingen alls. Man byter ut mjölk mot vatten etc samtidigt som man lär ut kostcirkeln. Man har i princip slutat med gymnastik där man byter om och gympar och sedan duschar efteråt till fri aktivitet. Detta betyder att en oagagerad lärare/föreståndare kan gå en lite prommenad eller ta in svamp & kottar till klassrummet för att spara tid/pengar i stället för att komma ut i friska luften. Man har sparat in gymnastiklärare, gymnasitklokalen. Man drar in eller drar ner de kommunala bridragen till kreativa friskolor och ur-och-skur dagisar etc etc. Alla skall minsann ha det lika dåligt! Skatter till vård, skola och omsorg ... vi har hört det till leda. VAR tar alla skattepengar vägen?
|
|
|
|
|
17-12-2003, 10:48
|

Medlem
Antal inlägg: 1 341
Medlem nr: 2 208

|
Jag tror skattepengarna i allt större utsträckning går till administration!
--------------------
Hälsningar Eva
|
|
|
|
|
17-12-2003, 10:53
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Adri-Anne @ 17-12-2003, 09:49) Hörde på radion i dag att ett skolkök har slutat upp att ha pizza på matsedeln, det blev anstormning i matsalen då. Personalen orkade inte med alla som då ville ha mat.!!! Men hjälp! Vad är dom där för???? Jag hörde också det där på radio. Kanske är det så här det tänks även om sjukvården... erbjuds det "för" attraktiv vård blir det "anstormning"...
|
|
|
|
|
17-12-2003, 20:35
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
Tur att det är bättre mat på fängelset. Om det nu råkar vara nåt äckligt som köttsoppa, spenatsoppa eller stekt fisk så är det bara att matstrejka. Därefter är det ordentlig mat igen morron ,middag och kväll. Pensionärer behöver inte heller nåt vettigt att äta, för många är ju tandlösa och dör snart ändå.
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
|
17-12-2003, 20:39
|
Medlem
Antal inlägg: 554
Medlem nr: 1 048

|
Jag har sett hur skolbarn blir när det är typ pizza, piroger och liknande till lunch. En del kan äta tills de nästan spyr och en del får nästan ingenting alls för att de helt enkelt inte kommer fram till maten, där "de tuffa" står och trängs. Det kan ibland om personalen inte ser upp även bli så att den klass som kommer sist inte får någon mat för att den är slut. Vore det lika stor anstormning när det är köttsoppa eller potatisbullar vore det ju inte lika markant, men de kan ju inte bete sig med hyfs. Det är vad jag har sett och det är min åsikt... Det nog inte bara priset som styr den där frågan.
--------------------
Simma lungt!!
Zon 4½ Sundsvall, Nolby
|
|
|
|
|
17-12-2003, 20:46
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
När jag gick i skolan, så var det ordning i skolbespisningen.
Där fanns tre avdelningar med bord . Den i mitten var för flickorna och till vänster och höger satt pojkarna. Lärarna gick i gångarna och såg till att alla åt upp sin mat och inte busade. Blev någon yngling ertappat med nåt bus, så fick han sitta hos tjejerna och skämmas. Det var nog det värsta som kunde hända en kille att bli tvungen att sitta vid tjejbordet.
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
|
17-12-2003, 21:03
|
Medlem
Antal inlägg: 308
Medlem nr: 869

|
jag kom till skolbespisningen för några dagar sen och då var maten slut. det fanns pulvermos som de kunde fixa på en kvart ungefär. såkandetgå  men jag behövde ju bara sitta i skolan till fyra
--------------------
Martin, Umeå Tycker du om Orkidéer?En hemsida om hur du med enkla medel mikroförökar tropiska orkidéer (frösådd, kloning, etcetera).
|
|
|
|
|
17-12-2003, 21:04
|

Medlem

|
Hur skall barnen ha någon hyfs, när ingen vill. kan eller får fostra dom? Vem vågar att sätta en unge på plats idag? Tack och lov att jag hade barnen på den tiden när man dängde näven i bordet så lyssnade dom. Att dom inte alltid gjorde som man sa, är en annan historia, men inte sjutton att någon vågade svara med fula ord och tillmälen. När man hör barnens språk idag, är det så man baxnar. Men är det barnens fel? Var och vem har lärt dom allt detta? TV fick vara barnvakt och videofilmer med skräck och våld blev vardagsmat, och nu förvånas vi över resultatet.
|
|
|
|
|
17-12-2003, 21:08
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Adri-Anne @ 17-12-2003, 21:04) Tack och lov att jag hade barnen på den tiden när man dängde näven i bordet så lyssnade dom. Vems barn är det som är föräldar till dom som är barn i dag?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
17-12-2003, 23:49
|

Medlem
Antal inlägg: 5 649
Medlem nr: 208

|
CITAT (Berith @ 17-12-2003, 21:08) CITAT (Adri-Anne @ 17-12-2003, 21:04) Tack och lov att jag hade barnen på den tiden när man dängde näven i bordet så lyssnade dom. Vems barn är det som är föräldar till dom som är barn i dag? 
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsidayla oldwolfie
|
|
|
|
|
18-12-2003, 08:36
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
Självfallet är vi föräldrar i första hand som är skyldiga till att våra barn uppfostras rätt. MEN!!!! Hur skall det gå till? Från det barnen är högst 6år är det skolan som har hand om barnen större delen av den vakna delen av dygnet. Sedan oftast fritis eller dyligt och kanske någon annan fritidsaktivitet. Jag förstår inte hur man som förälder då har en verkligt möjlighet att konkurera med/mot "fröken" MEN framför allt med/mot kompistrycket. Det var lättare förr när inte data, fritis, tv-våld mm inte fanns och de flesta mammorna var hemma.... men bättre?? Det är nog inte många som vill tillbaka till den tiden. (Jag känner faktiskt några familjer som VALT att mamman stannar hemma tills barnen blivit stora. All heder åt dem. Men det skall vara frivilligt) Jag anser därför att det bör vara lättare för föräldrar att komma till tals i skolan. "Utvecklingssamtalen" i all ära, men åtminståne jag vet att det inte fungerar på många ställen. Vi föräldrar skall inte gå in och peta på pedagogiken etc, men den är väl ändå bara en liten del av skolan.... denna tråd började om skolmaten.... Varför skall skolmaten vara "gratis" ? Om föräldrarna fick ta ansvar för dessa pengar (öronmärkta givetvis) kanske situationen i matsalarna skulle se annorlunda ut. ? Men bättre? På gymnasiet i den kommun jag bor (gratis lunch) ser jag ofta SAMMA personer som går ut och äter på sta'n.... Hur de har råd vet jag inte, för det har definitivt inte jag. Hoppas på många påhopp !!!!
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
18-12-2003, 09:21
|

Medlem
Antal inlägg: 733
Medlem nr: 64

|
CITAT (Virgo @ 17-12-2003, 20:35) Tur att det är bättre mat på fängelset. Om det nu råkar vara nåt äckligt som köttsoppa, spenatsoppa eller stekt fisk så är det bara att matstrejka. Därefter är det ordentlig mat igen morron ,middag och kväll. Mitt förslag blir då till alla pensionärer o vi andra som inte har eller kommer att få råd att äta/bo mm. Begå brott så hamnar man i ett varmt och matfyllt fängelse, med mkt fritid o annan enkel sysselsättning. Kanske bättre omhändertagande än på hemmen?
--------------------
Hälsningar Mariann, zon 3-4
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
18-12-2003, 09:39
|

Medlem

|
Våra barn så klart. Men våra barn utsattes för frestelser som vi inte kunde drömma om när vi var unga. Och blev itutade att allt som var nytt, var framsteg och utveckling. I och med medias utveckling,( inte alltid till det bättre) och TV blev allas egendom gick det nu att manipulera individuellt och kollektivt, och det är just som du skriver Gammelnallen, hur skulle föräldrarna kunna påverka barnen. Där har du pudelns kärna. Detta har varit ett medvetet drag från dom styrandes sida. Barnen skulle inte fostras av föräldrarna, det skulle staten stå för. Dom skulle in i lekskolan redan som halvt blöjbarn, och sedan skulle staten ha hand om dom vidare i fritids, skola osv, allt för att styra barnen i en viss riktning, och resultatet ser vi ju i dag. Det var nog ett medvetet drag att man tog bort ordning och uppförande i skolan.
Det var många av oss gamlingar som varnade och försökte komma till tals när det hände. Särskilt när barnen hemma i soffan kunde serveras dukat bord med upp till 20 realistiska mord varje kväll. Naturligtvis blev föräldrar genom media manipulerade med att detta är inget som påverkar barnen, dom kan dra gränsen mellan spel och verklighet. Dom förstår ju att det bara är på låtsas. När dom asiatiska kampsporterna blev populära i filmerna, kom dessa hemska sparkar som ungdomarna använder ute på gatorna i dag.
Vi blev intutade med att lycka, det var att konsumera. Ju mera konsumtion, dess större frihet, men för att få råd med allt detta fick föräldrarna jobba allt hårdare och hårdare, samtidigt som nya budskap viskades i örat. Vi måste ha en meningsfull fritid, även inbegripet att då skall det också konsumeras, och det innebär ytterligare arbete, och följden blev att barn och ungdomar blev ännu mera ensamma. Jag hörde någon gång på radion att barnen får en kvart om dagen med föräldrarna i hemmet, och ibland inte ens det, och eftersom föräldrarna har sådana krav på sig om att vara goda föräldrar, så jobbar dom häcken av sig för att ge barnen ännu mera konsumtionsvaror och pengar att förbruka, i stället för att ge dom tid. Så har det blivit samhället, skolan, som ensam skall stå för fostran, och den fostran ser vi ju ute på gator och torg i dag. Men från början var det heller inte meningen att skolan ensam skulle fostra barnen. Största ansvaret skulle föräldrarna ha, sedan skulle skolan fylla på med resten. Men utan minsta motstånd så tog man bort ordning och uppförande som betyg i skolan, det enda verktyg skolan hade för att hålla disciplin. Jag är ingen förespråkare av aga, aldrig någonsin, det får över huvud taget inte förekomma, men utan normer och krav mår inget barn bra.
Dagens styrande har blickat tillbaka till dom gamla romerska kejsarnas valspråk "Ge folket vad folket vill ha, bröd och skådespel". Sedan är folket nöjt och frågar inte vad som sker i dom styrandes kretsar, och det har dom tydligen lyckats bra med. Vi har snart ingen välfärd kvar, samtidigt som gator och torg är fulla av tusentals ungdomar som varken kan läsa eller skriva ordentligt. Många av dessa har varit i klammeri med polis och kronofogde, knarkmissbruk osv. Med den koll det är i dag på människor, kan man undra var dessa ska få bostäder och arbete.
Om detta sätt som vi nu lever på är så bra, varför ser det då ut som det gör? Folk går i väggen, blir utbrända, får belastningssjukdomar, och ungdomar driver omkring utan mål och mening och ser ingen vettig framtid. Är verkligen allting så bra? Men vad ska vi då göra åt det?
|
|
|
|
|
18-12-2003, 10:07
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (gammelnalle @ 18-12-2003, 08:36) Du glömde bort att barnen (de flesta) redan från ca. 1 - 1,5 års ålder tillbringar större delen av sin vakna tid på dagis. Jag tillhör dem som stannat hemma och tagit hand om barnen. Det var ett beslut min man och jag tog gemensamt och det har vi aldrig ångrat. Barn kan inte gå ut och äta lunch om inte föräldrarna förser dem med pengar till det = föräldrarna håller med barnen att skolmaten ÄR dålig
|
|
|
|
|
18-12-2003, 10:17
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (gammelnalle @ 18-12-2003, 08:36) Varför skall skolmaten vara "gratis" ? Om föräldrarna fick ta ansvar för dessa pengar (öronmärkta givetvis) kanske situationen i matsalarna skulle se annorlunda ut. ? Jag är inte bergsäker på hur du menar men det låter som att du kanske menar att skolmaten inte skulle skattefinansieras, utan att det istället skulle vara upp till var och en att att betala sin mat i skolan...? Eftersom grundskolan är obligatorisk tycker jag det är självklart att de som tvingas gå dit även ska få mat. Och självklart ska det serveras både god och nyttig mat, och under trevliga och ordnade förhållanden. Det ska givetvis inte få vara några "huggsexor" i skolmatsalarna.
|
|
|
|
|
18-12-2003, 10:23
|

Medlem
Antal inlägg: 5 649
Medlem nr: 208

|
CITAT (Ewa L @ 18-12-2003, 10:07) CITAT (Mariann @ 18-12-2003, 09:21) CITAT (Virgo @ 17-12-2003, 20:35) Tur att det är bättre mat på fängelset. Om det nu råkar vara nåt äckligt som köttsoppa, spenatsoppa eller stekt fisk så är det bara att matstrejka. Därefter är det ordentlig mat igen morron ,middag och kväll. Mitt förslag blir då till alla pensionärer o vi andra som inte har eller kommer att få råd att äta/bo mm. Begå brott så hamnar man i ett varmt och matfyllt fängelse, med mkt fritid o annan enkel sysselsättning. Kanske bättre omhändertagande än på hemmen?  Jag och en jobbarkompis har bestämt att vi skall göra ett rejält bankrån när vi är 70 år. Antingen klarar vi oss undan med pengarna och kan leva på dem, eller så kommer vi på Hinseberg och blir försörjda. Det är vad jag kallar: "a win/win situation"!  hehe behöver ni en till kumpan hehe skämt åsido jag skulle bli galen om jag hade ett rum på några få kvadratmeter att röra mej på född fri o vill vandra fri så länge jag kan om än hungrig nån gång så värdesätter jag min frihet alltför högt för att sälja den för mat o ett låst rum
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsidayla oldwolfie
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|